• Myran22

"Normalt" med ägglossning på dag 19?

Hej hej! Tjatiga jag igen.

Tror mig ha funnit ett samband mellan dom gångerna jag har trott att jag har ägglossning. Det har varit på 17-19.

Är det normalt med ägglossning så sent i cykeln? Nu vet jag att jag har haft ägglossning (såg det på vul) och efter att räknat på det så var det på dag 19.

Trodde man hade det typ 14 dagar efter mensens första dag, för jag har ju inte jättelång menscykeln, mellan 27-30 dagar.

• Svar på tråden "Normalt" med ägglossning på dag 19?
  • Uddan

Jo, det är det nog vi har alla olika lång lutealfas. (tiden mellan ÄL och mens) Men det var väl skönt att få veta att du har haft ägglossning...

• mysen71

Det är inget *onormalt*...
    Jag har efter mitt spiraluttag haft ÄL på runt dag 19...

• Myran22

Jo, det känns jätteskönt att veta att jag har haft ägglossning. Nu vet jag att jag fungerar som jag ska. Har varit så tveksamt till om jag har haft ägglossning tidigare men när jag har funderar över det lite & tittat tillbaka i min kalender (där jag skriver alla förändringar) så kan jag se ett samband runt dag 19 men det har hoppat en hel del ibland.

Men är det inte konstigt att jag har mens så snart efter ägglossningen då? Det är ju "bara" runt 10 dagar.

• Uddan

Jag får hoppas att det inte är något konstigt för jag har ganska kort jag oxå. Det kan variera mellan 9-14 dagar har jag läst.

• Mam Sam

Jag har oxå stegring dag 18 = äl dag 19.

• Fru Juli

Och jag har haft stegring dag 17...

• Myran22

Skönt att veta att man inte är den enda, trodde typ alla hade äl efter 14 dagar. Det är ju vad man alltid har fått höra ska vara "rätt".

Tack så mycket =)

• Undrar

Här är en till med stegring på dag 17, så det är nog inte onormalt.

• corax

En fördel med kort lutealfas (under 10 dagar) är att man slipper vänta så länge på BIM från ÄL , men det kan bli problem för ägget att hinna fästa innan mensen sätter igång .

• Myran22

corax:

Så det kan göra det svårare att bli gravid alltså? Men kan man "rätta" till äl på något sätt så man får längre lutealfas?

• Myran22

corax: Aha, okej. Ska läsa igenom det då. Tack.

Vitamin B6...jag äter "Mitt val kvinna", ska kolla om den vitaminen finns med där.

Svar på tråden "Normalt" med ägglossning på dag 19?