• Anonym (Hur?)

Nybörjare - sertralin. Erfarenheter?

Hej!
    Jag har precis börjat med Sertralin mot ångest, oro mm. Men jag har hört att man kan få mer ångest de första veckorna med sertralin. Jag undrar om någon vill dela med sig av sina erfarenheter kring denna medicin, hur mådde ni den första tiden? De första veckorna? Jag blir lite rädd för att jag ska få jättemycket ångest, att jag liksom inte ska orka med skolan, men det gör man kanske?

• Svar på tråden Nybörjare - sertralin. Erfarenheter?
  • Anonym

Jag åt sertralin mot depression och ångesr och jag märkte inte av någon försämring i början. Har använt ett antal andra mediciner som haft samma biverkan men har inte märkt något med dem heller... hoppas du oxå slipper!

• Anonym (Hur?)
    Anonym skrev 2012-02-20 10:40:21 följande:
    Jag åt sertralin mot depression och ångesr och jag märkte inte av någon försämring i början. Har använt ett antal andra mediciner som haft samma biverkan men har inte märkt något med dem heller... hoppas du oxå slipper!
    Okej, det låter ju toppen! :). Jag hoppas också att jag slipper biverkningarna i början =) men får väl se :P
  • Lorylei

Jag har ätit Sertralin 50mg i ca 7 veckor nu och mår jättebra på den. Dock var dom två tre första veckorna jobbiga. Fick ganska stak ångest och mycket oro i kroppen, särskilt när jag höjde dosen till 50mg (åt 25mg dom första 6 dagarna). Men jag fick Atarax mot ångesten och den funkade bra den med. 

Men sen vände det och nu mår jag som sagt jättebra på den. Den har tagit bort mycket av ångesten och det möka i mig men jag upplever inte alls att den dämpar glädjen som en del kan känna så jag är helnöjd.

Dock så reagerar alla olika på antidepp och jag läste nånstans att det inte är mer än 50% som blir hjälpta av den första sorten man provar. Så var inte rädd för att be att få byta sort om det intehjälper på 6-8 veckor.

• Anonym (Hur?)
    Lorylei skrev 2012-02-20 15:45:34 följande:
    Jag har ätit Sertralin 50mg i ca 7 veckor nu och mår jättebra på den. Dock var dom två tre första veckorna jobbiga. Fick ganska stak ångest och mycket oro i kroppen, särskilt när jag höjde dosen till 50mg (åt 25mg dom första 6 dagarna). Men jag fick Atarax mot ångesten och den funkade bra den med. 

Men sen vände det och nu mår jag som sagt jättebra på den. Den har tagit bort mycket av ångesten och det möka i mig men jag upplever inte alls att den dämpar glädjen som en del kan känna så jag är helnöjd.

Dock så reagerar alla olika på antidepp och jag läste nånstans att det inte är mer än 50% som blir hjälpta av den första sorten man provar. Så var inte rädd för att be att få byta sort om det intehjälper på 6-8 veckor.
    Okej tack för att du skrev . Jag har också fått atarax utskrivet och har just testat den hemma idag, hehe. Det ska bli spännande sen och se hur det blir med sertralin för mig, verkar ju vara lite individuellt där med, kanske dock inte lika individuellt som med atarax :). Men bra att ha backup - med atarax, om nu ångesten blir för påtaglig första tiden. :)
  • Anonym (Keso)

Har ätit sertralin i 4 veckor. Hade mkt hög ångest nästan hela förra veckan.. Mådde katastrof.... Kan inte påstå att jag känner mig något bättre av medicinen än så länge.. Min läkare ska ringa mig om 3 veckor, då ska vi se hur vi ska fortsätta, dvs om jag mår bättre, eller om dosen ska höjas eller om vi ska byta medicin..

Går du i någon form av samtalsstöd också? 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Keso) skrev 2012-02-20 17:59:07 följande:
    Har ätit sertralin i 4 veckor. Hade mkt hög ångest nästan hela förra veckan.. Mådde katastrof.... Kan inte påstå att jag känner mig något bättre av medicinen än så länge.. Min läkare ska ringa mig om 3 veckor, då ska vi se hur vi ska fortsätta, dvs om jag mår bättre, eller om dosen ska höjas eller om vi ska byta medicin..

Går du i någon form av samtalsstöd också? 
    Nej men fy, stackare!! Hoppas det går över snart och att det känns bättre för dig! Ja, jag går i samtalsstöd, en gång var tredje vecka ungefär (för social fobi), skulle dock gärna gå och prata med någon om annat/andra problem. Går du i samtalsstöd?
  • Anonym (Keso)

En gång var tredje vecka låter lite i mina öron.. Gick du i samtalsstöd innan medicineringen? Får du inte prata om vad du vill under samtalen? 

Jo jag går till en psykolog via vårdcentralen. Har endast hunnit gå 2 ggr. Vi började med att boka in 5 st samtal, samtalen är 1 gång i veckan.. så har tre "kvar", sen vet jag inte vad som händer.. Hm.. Tycker psykologen som jag träffar är bra, känner mig bekväm med henne osv.. 

Vi får hålla tummarna för att medicinen kommer funka för oss båda :) Verkar som att folk här på FL har väääldigt blandade erfarenheter.. En del hyllar den och en del gör tvärt om.

• Anonym (Pytt)

Jag äter sertralin 200mg högsta rekommenderad dos det har precis börjat hjälpa 50 mg funkade inte för mig jag mådde lila dåligt dom innan. Alltså antingen. Mår du likadant eller bättre

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Keso) skrev 2012-02-20 18:16:20 följande:
    En gång var tredje vecka låter lite i mina öron.. Gick du i samtalsstöd innan medicineringen? Får du inte prata om vad du vill under samtalen? 

Jo jag går till en psykolog via vårdcentralen. Har endast hunnit gå 2 ggr. Vi började med att boka in 5 st samtal, samtalen är 1 gång i veckan.. så har tre "kvar", sen vet jag inte vad som händer.. Hm.. Tycker psykologen som jag träffar är bra, känner mig bekväm med henne osv.. 

Vi får hålla tummarna för att medicinen kommer funka för oss båda :) Verkar som att folk här på FL har väääldigt blandade erfarenheter.. En del hyllar den och en del gör tvärt om.
    Okej. Men kanske får du gå fler gånger om det behövs sen? Jag gick hos kurator på ungdomsmottagningen innan men tyckte inte det hjälpte så mycket. Nu går jag i KBT-terapi mot social fobi var tredje vecka så det är bara det. Tycker också det är galet sällan. Men vill som sagt prata med någon mer, om annat, ska fråga Kbt människan nästa gång om hon kan hjälpa mig till någon psykolog eller så =).

Jaa, ska bli spännande o se hur medicinen fungerar
  • Anonym (Keso)

Ja, det får jag säker göra..När jag var 16 gick jag också till en kurator på ungdomsmottagningen. Kan inte påstå att det hjälpte... Men är mkt mer optimistisk med den psykolog jag träffar nu :)

Hur tycker du att KBTn funkar för dig? Hur länge har du gått på det?  Vad känner du att du skulle vilja prata om mer? (du måste inte svara om du inte vill :))

Svar på tråden Nybörjare - sertralin. Erfarenheter?