• Mizo01

Är det ok att låta en 2-månaders sova 8-9 timmar på natten utan mat?

Min dotter är två månader och sover utan problem hela natten. Vilket är så klart superskönt för oss då jag har en 2-åring som vaknar mycket. Men jag kan inte låta bli och undra om det är ok att låta henne vara så länge utan mat? Hon är ju inte så stor ännu. Hon får ersättning då jag fick avbryta amning vid 1 månad. Hon går upp i vikt, är pigg och glad på dagen.

• Svar på tråden Är det ok att låta en 2-månaders sova 8-9 timmar på natten utan mat?
  • tessi3h

Om hon går upp i vikt och är nöjd och pigg är det nog ingen fara. Bara att säga grattis!

• Emmyl

Håller med ovanstående. Grattis. Växer hon och mår bra så är det lugnt.

• Kaxelsson

Vår son sov väldigt länge om nätterna utan att äta när han var liten. Vi pratade med bvc om det, just för att vi var oroliga över att han inte vaknade och ville äta. Vi fick då rådet att det inte skullle gå längre än 14 timmar, då skulle vi väcka för mat. Annars så vaknar dom i regel när dom är hungriga.

Nu fyller han snart 1 år och sover 12 timmar i sträck, varje natt :)
    Han växer och frodas precis som han ska :)

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • Mizo01

Ok och tack. Jag vet att jag borde vara tacksam men kan inte låta bli att oroa mig. Jag bara läste i sova utan gråt att experter säger att små barn skall ha ett nattmål för att utvecklas ok. Så jag började fundera på om jag skall väcka henne. Man kan aldrig slappna av som förälder va?

• Erica80
    Mizo01 skrev 2012-02-20 09:52:38 följande:
    Ok och tack. Jag vet att jag borde vara tacksam men kan inte låta bli att oroa mig. Jag bara läste i sova utan gråt att experter säger att små barn skall ha ett nattmål för att utvecklas ok. Så jag började fundera på om jag skall väcka henne. Man kan aldrig slappna av som förälder va?
    Min dotter sover hela natten och har gjort det hela tiden. Hon är snart 4 månader..
    Vi fick lite problem med hennes vikt men det har löst sig nu. Hon låg långt( vägde 4540g när hon föddes) över normalkurvan men trillade ner under normalkurvan.
    Problemen var att hon inte säger till när hon är hungrig så hon gick inte upp i vikt. På bvc bestämde vi att jag skulle amma henne var annan, max var tredje timma på dagarna. Nätterna tyckte hon att jag kunde vänta med.
    Sagt och gjort så ammade jag henne ofta och väckte henne om hon sov för att amma men lät henne sova på nätterna. Det funkade och nu går hon upp i vikt..

Det jag vill säga är att hon får tillräckligt under dagen nu så jag behöver inte väcka på natten för att ge mat.. Så jag håller med ovanstående.. Sålänge bebisen går upp tillräckligt så kan du låta bebisen sova på nätterna..
  • Natulcien

Vår son sov också hela nätterna redan vid 2,5 månader; 8-9 timmar då. Men han åt massor (ammades) på dagtid istället och gick upp bra i vikt. Så jag säger som de andra: mår hon bra och går upp i vikt, så låt henne sova. Glad

• pojkens

tror bara det är de frösta 2 veckorna de kan få problem med blosockret. Men äter de och går upp i vikt så är det ju inga problem 

• Nea88

Våran dotter sov 6-9 timmar på natten och bvc sa att vi kunde mata lite oftare på dagen, så gav ersättning var 3 timma

• septembermammans

Vår dotter som idag är 5 månader började också sova hela natten utan amning tidigt. Det var när vi började ge ersättning på kvällarna (jag ammar också, men det räckte inte på kvällarna) som hon började sova längre. Tror att ersättningen gör henne mätt längre. När hon var mindre ammade jag ungefär varannan timme på dagen.

Jag blev aldrig orolig över att hon sov hela natten, tänkte att om hon är hungrig så vaknar hon. Sen får hon ju lite extra mycket på morgonen eftersom det finns mycket att ge efter en hel natt utan amning.

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Alla bebisar är olika  Va glad att du slipper gå upp på natten!

• Josefine Hedlund

Ni med tvåmånaders som sover hela natten, hur mkt sover de på dagtid? Har ni "rutiner" (typ sover samma tider varje dag) eller låter ni era små sova när dom vill? Och hur ofta ammar/flaskar ni dom under dagen? När ungefär somanr era små för natten?
    Ursäkta alla frågor men min lilla tjej här är verkligen INTE som sin syster=) Mkt mer vaken, närhetssöknade och hungrigare haha. Så söker lite tips. Hon är också svörsövd, särskilt under dagtid. VAknar nu 1-2 ggr per natt för mat och vi gfår upp ca 6.30 på morgonen. Storasystrer sover i eget rum, 20-08, har gkort sen hon var 9 månader..

Nellie 091119 Mitt allt & Ellen 111210 Mitt allt
  • Natulcien
    Josefine Hedlund skrev 2012-02-22 07:22:09 följande:
    Ni med tvåmånaders som sover hela natten, hur mkt sover de på dagtid? Har ni "rutiner" (typ sover samma tider varje dag) eller låter ni era små sova när dom vill? Och hur ofta ammar/flaskar ni dom under dagen? När ungefär somanr era små för natten?
    Ursäkta alla frågor men min lilla tjej här är verkligen INTE som sin syster=) Mkt mer vaken, närhetssöknade och hungrigare haha. Så söker lite tips. Hon är också svörsövd, särskilt under dagtid. VAknar nu 1-2 ggr per natt för mat och vi gfår upp ca 6.30 på morgonen. Storasystrer sover i eget rum, 20-08, har gkort sen hon var 9 månader..
    Vi hade inga rutiner på dagtid när sonen började sova hela nätter vid 2,5 månader. Han sov hur som helst, och var som helst, på dagen. Ibland bara 15 min, ibland 1-2 timmar. Totalt 3-4 timmar.
    På natten la ag mig med honom runt kl.22-23. Sen sov han runt 8 timmar, vaknade runt 6-7, ammades och sov vidare till runt 9-10.
    Han ammades ca varannan timme, ibland oftare, på dagtid.
Svar på tråden Är det ok att låta en 2-månaders sova 8-9 timmar på natten utan mat?