• Anonym (Bokstaven)

Sätt en diagnos på mig ! Har jag en bokstavskombination eller är det aggressionsproblem?

Redan som liten var jag en väldigt speciellt liten tjej.
    Jag var överaktiv, kunde aldrig sitta stil. Hade massor med bollar i luften - hela tiden.
    Jag var extremt vild. Så vild att ingen - inte någon- orkade eller ville vara barnvakt en längre tid åt mig.
    Jag kunde slå mig väldigt illa, ex om jag trillade från cykeln. Jag reste mig bara upp, borstade av mig och hoppade upp på cykeln igen.
    Jag minns att jag som liten fick ett raseriutbrott på en väninna till min mamma, som vid det tillfället var barnvakt åt mig. JJag uppskattar att jag var i ca 7-10 års åldern.
    Jag fick tag i en kökskniv, minns att jag hoppade i soffan med den och skrek åt mammas väninna.
    Jag skadade ingen, inte mig själv heller.
    Men jag minns det som att jag var väldigt arg på barnvakten.
    Minns  inga fler såna raseriutbrott, enbart det.
    Mina föräldrar har aldrig nämnt några andra "raseri" saker som jag har gjort heller, bara sagt att jag var extremt vild.

När jag började skolan så lugnade det ner sig.
    I skolan var jag väldigt duktig.
    Jag låg en klass före mina jämnåriga kamrater.
    Jag var så lättlärd och duktig att jag t o m gjorde läxorna i skolan.
    Jag hade bra kompisar som jag lekte med. Jag trivdes nog rätt bra med livet.  

I högstadiet hade jag toppbetyg i fysik, kemi och matematik.
    Jag klarade de andra ämnena bra, men låg inte på toppbetyg i dem.

I slutet utav högstadiet kom koncentrationen av sig lite. Den fortsatte upp i gymnasiet.
    Vet inte om det enbart berodde på skoltrötthet, men jag fick flera toppbetyg i vissa ämnen även där, trots att jag inte kände att jag fokuserade helhjärtat i mellanåt.

Nu som vuxen kvinna börjar jag känna mig mer "avvikande" än normalt.
    Jag har extremt kort stubin. Blir lättirriterad. Gapar och skriker. Tyvärr så är det i regel enbart min sambo som får "uthärda" detta. Det gör så ont i mig, för jag vill verkligen inte bete mig såhär. Men det känns inte som om jag har någon kontroll över det. Det väller över mig, precis som en stark våg. Impulssiv.
    Jag fyller snart 30. Har 1 barn.
    Blir jag förbannad på något så kan tv-dosan flyga i golvet.
    Säger min sambo något som retar upp mig ( han är expert på att provocera mig ) kan mobiltelefonen, eller något annat som jag kanske har i närheten - flyga i golvet. Hårt, så det går sönder.
    Häromdagen krossade jag ett glas mot golvet när jag blev arg.
    Givetvis var vårt barn inte i närheten, men jag är övertygad om att hon hörde oss gapa och skrika på varandra.

När jag blir arg, vilket händer rätt ofta nu för tiden, så kan jag ibland bli fysisk.
    Oftast så skriker jag, ev kastar eller har sönder något men ibland går det även så långt att  jag kan slå till min sambo på armen, sparka honom på benet eller riva honom. 

Skrikandes Jag HATAR att vara sån här. Jag VILL INTE !!! Skrikandes

Jag är nog en väldigt känslig person. Har lätt för att bli berörd. Lätt att känna empati (även för min sambo som jag vet att jag skadar - inte bara fysikst men även psykiskt. Vet även att vårt barn hör - och säkert ser - mer än vad vi tror). Om jag ser någon på tvn som blir lycklig, kan jag känna sån lycka själv och börja gråta för att jag blir så glad för deras skull.
    Om det är något sorgligt som händer kan jag bli jätteledsen och fälla några tårar- trots att det kanske bara är på tvn.

Jag lever med min sambo och vårat barn. Har knappt ingen kontakt med min familj. Träffar dom några gånger per år. Har telefonkontakt i mellanåt. Finns inte tid till att träffa dom oftare - tyvärr.
    Jag har några nära vänner som jag umgås med regelbundet. Några flyktiga vänner som jag ser ibland med.
    Jag är alltså inte isolerad från omvärlden utan omger mig med människor.
    Har sållat bort dom som jag känner att jag inte får ut så mycket utav och umgås enbart med dom jag vill.

Kan det vara så att jag kanske lider av någon slags bokstavskombination ?
    Jag läste lite om Adhd- men tycker inte riktigt att det stämmer in på mig.
    Eller är det rena aggressionsproblem som spökar ? Överkänslig ?

Jag blir snart galen känns det som. Jag vill så gärna ändra mitt liv, mitt levnadssätt.
    Alla fräcka påhopp om att jag är hemsk undanbedes snällt - jag vet redan att mitt beteende är oacceptabelt.
    Att ni påpekar det och ger elaka kommentarer kommer inte att tillföra mig något. Hjälp/råd tas tacksamts emot!

Jag vill förändras, då jag oftast vet att jag gör fel i situationer som kan uppstå, men då har jag redan hunnit göra fel. Jag kan be om ursäkt när jag vet att jag har gjort fel, men jag vill stoppa det innan. Inte vara så impulssiv. Hur ska det bli när vårt barn växer upp ? Jag vill inte tro att jag ska gapa och skrika och bete mig som jag gör idag mot min sambo även mot vårt barn !!! HJÄLP !!

Demon vs Oskyldig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-20 09:45
    Undrar ni över något - fråga gärna.
    Jag ska försöka svara på era frågor så gott jag kan !

• Svar på tråden Sätt en diagnos på mig ! Har jag en bokstavskombination eller är det aggressionsproblem?
  • Anonym (Bokstaven)

Ingen.. ? Rynkar på näsan

• Mavios

Jag har ingen erfarenhet eller kunskap som gör det möjligt att ställa diagnos överhuvudtaget. Och jag rekommenderar dig att söka hjälp eftersom du känner att det här inte är acceptabelt. Det finns troligen hjälp att få och jag skulle i dina kläder börja med att ringa vårdcentralen för att börja någonstans.

Ännu mer vill jag säga åt dig att inte lyssna på eventuella diagnoser du kommer få från medlemmar här på FL. Ingen kan  ställa diagnos utan att träffa dig och göra en utredning.

Önskar dig lycka till och att du får den hjälp du behöver

• sextiotalist

Bokstavskombination eller inte, men jag får det intrycket att du har dina känslor så nära inpå dig, så du kan inte hantera detta.

Du kanske skall se om du kan få hjälp med någon form av KBT, för trots allt så är det även många med diagnoser som kan leva ett bra liv genom att få verktyg att hantera sina problem.

För dig är det kanske (förutom detta att "aha nu förstår jag" ) viktigare att du får hjälp med att hantera situationen, än att få ett namn. Däremot kan en diagnos ofta hjälpa en att få rätt verktyg.

Nu är det inget fel att leva så nära sina känslor, men man måste kunna hantera detta så det inte blir ett problem i tillvaron  

• Athene Noctua

Håller med Mavios om att du inte ska be om diagnoser här på forumet, för det låter absolut som om du behöver en professionell bedömning. Jag skulle som intresserad lekman absolut misstänka överaktivitet eller kanske att du är manisk. Om du haft perioder av stark nedstämdhet också, kanske bipolär. Be om en tid hos din vårdcentral och begär en utredning. De goda nyheterna är att det går att hålla de beteenden som du beskriver i schack med dagens behandlingsmetoder, och kunna leva ett bra mycket mer normalt liv med hjälp av en kombination av mediciner och terapi. Lycka till och berätta gärna hur det går.

• Anonym (hm)

jag tror du snarare INTE vet HUR du ska hantera din ilska?!
    det låter inte heller som att du har fått lära dig det under uppväxten.

sök kontakt med en KBT'are, och få hjälp, omedelbart.

För nej det är inte normalt att hantera sin ilska som en 3åring när man är vuxen...

hoppas du finner rätt hjälp för dig!
    kram! 

• Anonym (Bokstaven)

Tack för era svar !

Givetvis så förstår jag ju at ni inte kan ge mig en diagnos bokstavligen, men det var en lite mer "hjälp-irätt-riktning- diagnos" som jag var ute efter. Dvs om det var någon som kände igen symptomen eller beteendet och på så vis kunde säga att "Det åter som att du lider av..".

Jag har gått på KBT behandling - jag gick 3 gånger sen ville min läkare avsluta behandlingen då han tyckte att jag inte behövde den längre. Han ville egentligen avsluta redan efter första besöket men jag bad då om att få gå några gånger till för att jag ansåg att jag trots allt inte kunde hantera vissa situationer.
    Fick som svar att jag redan visste vilka verktyg jag skulle använda i vissa situationer och att jag inte var en "lämplig KBT-patient".

Så, jag har redan gett det en chans.
    Går nu i terapi hos en familjerådgivare - för att jag inte vill sabba min relation som jag lever i.
    Jag har gått 2 gånger och kommer tydligen att bara gå 1-2 gånger till. :(
    Jag hoppas at det ska hinna ge mig mer då det enbart är så kort tid kvar.

Jag vet inte om jag vill söka till vårdcentralen där jag bor.
    Alla känner ju varandra i ett sån liten stad, så det blir extremt pinsamt. Tycker jag.

Kan man inte söka någon annanstans ?
    Eller kan man kanske helt enkelt få hjälp utan att söka via vårdecentralen överhuvudtaget ?

Fler tankar.. ?

• Anonym
    Anonym (Bokstaven) skrev 2012-02-20 09:52:46 följande:
    Ingen.. ? Rynkar på näsan

Det är ett familjeforum, inte något läkarforum som inriktar sig på psykiatri. Gå till psyk om du vill ha en diagnos.
  • Anonym (Bokstaven)
    Anonym skrev 2012-02-22 15:21:44 följande:
    Det är ett familjeforum, inte något läkarforum som inriktar sig på psykiatri. Gå till psyk om du vill ha en diagnos.
    Barnslig kommentar. Är du 12 ?
    Man går inte bara till psyk. Vi har ett kösystem i Sverige som gäller för alla, utom akutfall.
    När man inte är insatt och vet något så kanske man inte bör yttra sig heller ? Oskyldig

För att rätta dig så är det ett forum för alla människor. Familj som barnlös. Tungan ute
  • Anonym
    Anonym (Bokstaven) skrev 2012-02-22 15:37:06 följande:
    Barnslig kommentar. Är du 12 ?
    Man går inte bara till psyk. Vi har ett kösystem i Sverige som gäller för alla, utom akutfall.
    När man inte är insatt och vet något så kanske man inte bör yttra sig heller ? Oskyldig

För att rätta dig så är det ett forum för alla människor. Familj som barnlös. Tungan ute
    Men man kan inte få en diagnos över nätet. Då vänder man sig till VC och får en remis till psyk, eller så vänder man sig direkt till psykakuten.
  • Anonym

Känner igen mig så väl .. ditt inlägg ... blir galen på sambon skriker skäller blir som ett monster... kan du lida av pms?+besvär eller mer kallat pmdd?? googla gärna på pmdd.. jag lider av det mår så dåligt gått så långt att vi har har tagit en paus från vårat förhållande är snart 30  har ett barn ....

• Anonym (Bokstaven)
    Anonym skrev 2012-02-22 15:51:46 följande:
    Men man kan inte få en diagnos över nätet. Då vänder man sig till VC och får en remis till psyk, eller så vänder man sig direkt till psykakuten.
    Jag vet precis lika väl som du att man inte kan få en diagnos över internet.
    Om du läser min TS så ser du precis vad jag var ute efter.. Jag famlar efter strån och griper tag i alla jag kommer åt.
    Jag ville se om det kanske finns någon här ute som känner igen sig, har liknande "symptom" och som kanske kan tro sig veta vad jag kan lida av.

Jag har funderat på borderline. Är det någon som har borderline som kanske känner igen sig i mitt inlägg ..? 
  • Anonym (Hypo)

Diagnosen du har är hypokondriker.

• Anonym (Bokstaven)
    Anonym skrev 2012-02-22 22:20:09 följande:
    Känner igen mig så väl .. ditt inlägg ... blir galen på sambon skriker skäller blir som ett monster... kan du lida av pms?+besvär eller mer kallat pmdd?? googla gärna på pmdd.. jag lider av det mår så dåligt gått så långt att vi har har tagit en paus från vårat förhållande är snart 30  har ett barn ....
    Tack för ditt råd,
    Tyvärr tycks inte de symptomen stämma in på mig.
    Gjorde även ett pmdd-test via internet och blev godkänt, dvs tycks inte lida utav det.

Tack iaf
  • Anonym (Bokstaven)
    Anonym (Hypo) skrev 2012-03-08 22:41:29 följande:
    Diagnosen du har är hypokondriker.
    Hypokondri och aggressionsproblem trodde jag inte gick hand i hand.. ?
  • Anonym (Känner igen!)

Jag känner igen mig fullständigt i det du beskriver!
    Jag började hos kurator för några månader sen och hon skickade remiss till psykolog istället för hon ansåg att jag kunde få bättre hjälp där.

Min psykolog säger att min barndom påverkat mig starkt och det gör att jag har svårt att sortera mina känslor. Jag kan också svänga väldigt fort, gråta för att andra har det bra, bli arg på min sambo för att han blir arg, ha svårt att interagera med arbetskamraterna, bli sur och få attityd snabbt för att sedan ha ångest ett bra tag...jag har svårt att förstå mig på mig själv liksom.

Detta behöver inte betyda att varken du eller jag har en diagnos av något slag utan att vi helt enkelt har nära till våra känslor och svårt att dölja dom. Eftersom vi har lätt att känna så är det inte konstigt att det också kan svänga snabbt då vi lätt blir påverkade av yttre omständigheter.

Jag tycker att du ska vända dig till psykiatrin som jag har gjort .

Lycka till! 

• Elsa1981

Eller har du kanske överaktiv sköldkörtel. Då får man aggressionsproblem. Det hade jag förut. Ett enkelt blodprov på din VC kan utesluta det.

• Anonym (Bokstaven)
    Anonym (Känner igen!) skrev 2012-03-08 22:50:37 följande:
    Jag känner igen mig fullständigt i det du beskriver!
    Jag började hos kurator för några månader sen och hon skickade remiss till psykolog istället för hon ansåg att jag kunde få bättre hjälp där.

Min psykolog säger att min barndom påverkat mig starkt och det gör att jag har svårt att sortera mina känslor. Jag kan också svänga väldigt fort, gråta för att andra har det bra, bli arg på min sambo för att han blir arg, ha svårt att interagera med arbetskamraterna, bli sur och få attityd snabbt för att sedan ha ångest ett bra tag...jag har svårt att förstå mig på mig själv liksom.

Detta behöver inte betyda att varken du eller jag har en diagnos av något slag utan att vi helt enkelt har nära till våra känslor och svårt att dölja dom. Eftersom vi har lätt att känna så är det inte konstigt att det också kan svänga snabbt då vi lätt blir påverkade av yttre omständigheter.

Jag tycker att du ska vända dig till psykiatrin som jag har gjort .

Lycka till! 
    Tack för din kommentar :)
    Ja, det kanske inte är något trots allt. Jag är väldigt känslig av mig. Kan både skratta och gråta av lycka. Känner empati med andra människor. Känner även av andras lycka och kan gråta för deras skull, för att jag är glad :)

Kanske dags att återupta en kontakt med psykolog.
    Elsa1981 skrev 2012-03-08 23:03:21 följande:
    Eller har du kanske överaktiv sköldkörtel. Då får man aggressionsproblem. Det hade jag förut. Ett enkelt blodprov på din VC kan utesluta det.
    Överaktiv sköldkörtel ?
    Har du några specifika symptom på det ? :)
Svar på tråden Sätt en diagnos på mig ! Har jag en bokstavskombination eller är det aggressionsproblem?