• Boost

Hur sparar ni era recept?

Urklipp i massor som ligger i låda.
    Utskrifter på recept från datorn som alla är i olika storlekar och stilar.
    Sparade filer och mappar på datorn som det inte finns någon ordning på, dessutom försvinner de när datorn byts ut till en annan.

Hur sparar ni era recept?
    Skulle vilja ha någon fin mall där recepten kan skrivas in för att sedan göra en utskrift på dem. Vore trevligt att ha liknande layout och kunna spara dem i en receptpärm eller liknande. Någon som har en mall att dela med sig av?

Provar så mycket olika rätter att allting sedan tyvärr glöms bort.

• Svar på tråden Hur sparar ni era recept?
  • Khaleesi

Jag påbörjade en egen receptbok 1991. De recept som jag verkligen vill spara skriver jag in i den. Sen har jag en pärm med utklipp ocskå. Kanske inte helt optimalt, men jag har inte orkat lägga så mycket krut på layouten på recepten.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pia och Elna

Jag använder ingen mall men jag gör lika varje gång. Jag använder word och samma typsnitt storlek m.m. En rubrik sen ingredienslista och sist metod. Jag brukar ha en bild om jag har bredvid ingredienslistan. Sist skriver jag en minnesanteckning om jag har tex tredubbelsats för långpanna eller liknade.

Jag har en mapp för mina receptkort på datorn och skriver även ut dem och sätter i plastfickor i pärm då det är lättare att ha dem framme på bänkarna i köket.

Tanken är att jag ska beställa en bok med alla mina favoriter på något ställe där man beställer fotoböcker. Probelmet är bara att det hela tiden tillkommer nya så jag väntar lite till hela tiden.

• Lena

Jag lägger in recept från häften och tidningar på min hemsida med ev modifieringar jag har gjort. Det är skönt att ha recepten tillgängliga överallt.

• Nilingmamma

Jag startade en blogg där jag tar kort på maten och skriver recepten. Förhoppningsvis kommer det bli en fin samling efter ett tag.

• amia01

Har inte tid att organisera recepten, och definitivt inte för att sitta och pilla in allt i datorn...
    Har en pärm med registerindelning och en massa tomma blad däremellan. Registret är typ "förrätter, varmrätter, efterrätter, bakning, övrigt.."
    Urklipp eller lappar tejpar jag in eller slår hål i och sätter in. Om jag vill skriva av något så gör jag det.
    Enkelt och smidigt med färdiga blad, och det har räddat min receptsamling från kaos. Har haft samma pärm i 20 år nu, så det börjar bli dax att skaffa en ny pärm... Det har också hunnit bliv en hel del i den, men jag har aldrig ångrat mitt "system". Det är så smidigt att kladda kommentarer på recepten efterhand som man "produktutvecklar", och fortfarande supersnabbt att hitta, eftersom alla urklipp och lappar gör att man "känner igen" sig när man bläddrar

• Kastrullresan

Jag har en svart låda med plastfickor i som jag har märkt upp med dryck, bakning, fisk, fläskkött, nötkött, kyckling, efterrätter, smårätter och några till.

För mig funkar detta perfekt då det alltid är lättare att stoppa ner i plastfickorna än att plocka ur dem. Jag känner mig själv och vet att det inte får bli för krångligt för då hamnar allt i samma hög.

Svar på tråden Hur sparar ni era recept?