• Ela85

I väntan på ÄL med Pergotime

Hej på er!
    Är just nu på cykeldag 13 efter min första enkelkur med Pergotime.
    Väntar på eventuell ägglossning och jag blir snart tokig!! Dagarna går såååå långsamt!
    Någon mer i samma situation just nu? Behöver lite pepp...
    Försöker tänka på annat men det gååår inte.... Hoppas så innerligt att detta ska fungera!

• Svar på tråden I väntan på ÄL med Pergotime
  • pinglan2012

Hejsan!

Jag är faktiskt också på CD13 med min första kur (enkeldos) med Pergotime!!

Håller med om att dagarna går jättelåååångsamt och man bara väntar och väntar... väntar så tills det är dags för blodprov så man får bevis på om man haft ägglossning eller inte. Vill ha det "svart på vitt" eller höja dosen så det händer nåt nån gång
     Har läst att vissa kollar VUL för att se äggblåsornas storlek - har du gjort det? Eller det kanske är om man använder dubbelkur?

Har du haft några biverkningar?

• Ela85

Åh vad roligt :) vad glad jag blir!
    Jag ska varken göra vul eller ta blodprov denna gång.. Får jag mens eller blir gravid så vet vi om det fungerat enligt min gyn. Jag har aldrig egen mens pga PCOS. Om det inte händer ngt blir det dubbeldos och då ska vi följa upp med vul. Jag har känt mej lite yr till och från och dom senaste dagarna känns det som att äggstockarna molar lite.
    Så länge testar jag med ÄL stickor men inget utslag än.. Om det händer ngt borde det vara denna veckan vad jag förstått?
    Känner du av ngt?

• pinglan2012

Jättekul att jag hittade denna tråden, kul att prata med någon som just har börjat också :)

Åhå, då hoppas jag såklart att du ska slippa äta fler kurer och genomgå blodprov och vul! Har du haft PCO länge?

Jag har PCO-symptom och har aldrig ägglossning (blöder däremot 3 veckor/månad).  Hittills har jag inte känt av så mycket, men efter kuren med pergo har haft "svettil" så jag blir jättevarm under några minuter lite titt som tätt under dagarna och nätterna. Vet inte om detta är vanligt?? :S

Har läst att flera har fått ägglossning senare med pergo, så jag har tänkt sexa några dagar extra (alltså efter de rekommenderade cd12-19 dagarna). Är det lönt att köpa äl-test? Jag har funderat på att göra det, men det känns som att man bygger upp extra förhoppningar då.. Är de tillförlitliga?

• Ela85

Jag har vetat om min PCOS sedan November förra året men jag har haft det på känn länge.
    Slutade med P-piller Dec 2010 och fick sen aldrig någon egen mens plus att jag fick lite ökad behåring, typ strån på hakan. Jag har bara något förhöjda testoseronvärden och är inte överviktig men har som sagt aldrig egen ÄL eller mens. Gynekologen såg vid VUL de typiska PCO äggstockarna med massor av äggblåsor. Så gott om ägg finns där  iaf! Flört
    Blöda 3v/mån kan inte vara så kul Rynkar på näsan speciellt om det inte föregår en ÄL
    Jag har också känt av de där värmevallningarna så det antar jag hör ihop med pergon...

Angående ÄL test så tror jag det är nyttigast för psyket att låta bli... haha näe men eftersom man är en kontrollmänniska så... jag testar på med billiga testers.... men som sagt borde nog låta bli... Har läst att det inte är tillförlitligt om man har PCOS.

Värken i äggstockarna fortsätter idag också men har nog flyttat över mer åt högra sidan... undra om det är positivt...? Det verkar ju hända något iaf!

Så skönt att kunna skriva av sej lite med någon likasinnad! Ingen i vår omgivning vet just nu om vad vi går igenom. Har ni berättat? När är det dags för blodprov?

Finns det inte fler därute som är i samma sväng som mej och Pinglan2012?? Häng på vettja!

• pinglan2012
    Ja, om någon annan också är i samma sits så är det bara att prata på

Jag har "bara" de där klassiska PCO äggstockarna, alla andra värden är normala. Inte för att det verkar spela någon roll, man har ju samma behandling? Glömde fråga barnmorskan hur blödningarna kommer att bli, men hittills har det varit normalt (alltså som det ska). Det är såå skönt att slippa blöda dag in och dag ut, dessutom utan att ens ha ÄL...

Dag 21 är det dags för blodprov, vilket borde va den 28/2 (om en vecka). Längtar verkligen!! Vet inte om man vågar hoppas på att jag haft en ÄL eller inte.. det känns som att om jag hoppas så kommer det inte att ske :P du kanske har upplevt samma känsla?

Hahaha, jag borde kanske skippa ÄL-testen jag tror att jag skulle vara precis likadan och ta test på test (för att försäkra att testet visar likadant, och så varje dag). Men jag känner mig ändå ganska lugn iom att jag får göra blodprovet, då får jag ju bevis ganska nära om jag haft ÄL eller inte. En vecka kommer att kännas låååång nu!

Hur länge har ni försökt få barn? När ska ni berätta om era försök? Du skrev ju att du haft på känn ett tag att mensen/ÄL strular?
    Vi har velat ha barn i 3 år och inte sagt någonting till nån. Jag har vetat att jag nog inte har nån ÄL lika länge, men eftersom man måste ha fyllt 23 för att börja en "riktig" undersökning blev det i december som vår utredning drog igång. Det var också då som vi berättade för våra föräldrar om att vi gör en utredning... ingen annan vet, typ syskon eller folk på jobbet. Känns fortfarande som en "hemlighet" och som sagt går ju ingen igenom samma sak så man kan som inte prata med någon. Trodde inte att det skulle finnas någon som har börjat med samma kur exakt samtidigt som jag
  • pinglan2012

Jag har förresten inte känt av något i äggstockarna.. undrar om det är ett dåligt tecken?

Är ändå glad att du känner av tecken, håller tummarna för dig!

• Gravid till sommaren

Vill bara säga att jag fick äl på dag 25 på min pergokur. Kollade med äl-test, fick förresten glad gubbe på dag 25 så äl dag 26 eller 27. Så fortsätt ha sex och lita inte på att ni får det den dag läkaren säger. Om ni inte kollar med vul förstås för ser dom oftast på storleken. Lycka till!

• Desiderans

Hej!
    Jag har precis ätit min första kur med pergotime och är idag på dag 11, har varit inne på VUL och det visade på flera stora ägg på gång. Läkaren var orolig för att det var för många. Jag ska in på torsdag igen och kolla så att inte flera släpper. Då får vi inte ha samlag eftersom det kan riskera flera graviditeter...
    Suck... Är det inte det ena så är det det andra..

• frk elason

Jag är på min tredje kur nu, det har varit lite rörigt med mens redan veckan efter förmodad ägglossning. Jag hade ingen egen mens innan så vi startade bara på vilken dag som helst och då tror jag det blev lite osynk. Den här månaden började jag däremot käka tabletterna på dag 4. Har VUL på fredag så då får vi se hur det ser ut. De tidigare månaderna har äggblåsor och slemhinna sett jättebra ut på VUL men det har som sagt inte funkat utan bara resulterat i blödning redan någon vecka efter att jag varit på VUL.

Och ja, det är drygt att vänta. Man räknar dagar till tablettstart, till VUL, till ÄL, till mens. :D 

• Ela85

Pinglan2012:
    Jag förstår precis det där om att hoppas att det händer ngt.... säger till mej själv hela tiden att fokusera på ngt annat men hur lätt är det när längtan är så stor! Försöker intala mej att det inte kommer hända ngt alls på denna kuren för annars kommer jag bli så besviken men hoppet finns alltid där!
    Försöker se det positivt att det faktiskt finns ngt som är fel man kan göra något åt. Hade varit värre att gå igenom en utredning utan att man hittade ngt som var galet.

Vi har velat ha barn sen jag slutade med p-piller dec 2010 men i början resonerade vi som att blir det så blir det.... men ju längre tiden gått utan vare sej mens eller ÄL har längtan bara blivit större å större! Kommer nog berätta snart för syskonen men annars förblir det nog vår lilla hemlighet.
    Det värsta är när kompisar som har barn pikar och frågar om inte vi också ska ha snart. Då bränner det i hjärtat...

Men det där om att man måste vara 23! Vad är det? Skulle man inte ha rätt till en undersökning/inte ha rätt till att skaffa barn för att man inte är 23... det tyckte jag var dåligt! Men ganska typiskt landstinget!

Idag känner jag inget i äggstockarna och ÄL testet fortfarande äckligt negativt....  vänta vänta vänta.... hehe
    Styrkekramar!!

Svar på tråden I väntan på ÄL med Pergotime