Kostnader i skolan
I mina barns skola/fritids (låg och mellanstadiet) har det allt oftare blivit så att skolan/fritids ber oss föräldrar att skicka med förstärkt matsäck, lunch vid enstaka tillfällen pga utflykt, pengar vid olika aktiviteter och en frukt varje dag till fruktstunden. Läser man skolverkets hemsida så får detta endast ska vid enstaka tillfällen och det ska vara en obetydlig kostnad. (detta under ett läsår) Det står även att detta är frivilligt för vårdnadshavaren och att kostnaden för vårdnadshavaren inte får vara högre än den som skola/fritids ska stå för. Jag undrar då vad konsekvenserna blir för mina barn om jag inte betalar. Får de inte följa med, blir de utan ngt att äta, finns det risk för mobbning? Hur ser ni på detta och hur ser det ut i andra skolor. Skulle va roligt att jämföra hur olika kommuner tolkat lagen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-20 13:23
Jag vill tillägga och förtydliga att jag gärna skickar med mina barn frukt varje dag. Det jag motsätter mig är att det blir oftare och oftare som matsäck ska tas med hemifrån istället för melliset som skolan ska stå för. Även att pengar ska tas med för glass när de ska på simskola, eller pengar till bowling osv. För en ensamstående deltidsarbetande mamma som förnärvarande är sjukskriven blir det mkt pengar och jag tror inte jag är ensam. Frågan om mobbing, vad kan känslan för de barnen som inte har pengar eller fika med sig bli? Utanförskap? Andra barn är snälla och delar med sig, men om det alltid är till samma barn de ska dela med sig vad blir deras tankar då? Varför kan inte skolan anpassa aktiviteterna och lägga dem mellan måltiderna som skolan faktiskt ska stå för? Även om jag hade pengar så hade jag ansett att skolan ska stå för detta eller hitta andra aktiviteter då det alltid finns människor med lägre inkomst och skolan ska vara på lika villkor för alla barn.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-20 13:49
Jag har varit i kontakt med rektorn och frågan har även tagits upp i skolrådet. Nu är det bara att vänta och se vad som ska ske.