• mammapi

Kostnader i skolan

I mina barns skola/fritids (låg och mellanstadiet) har det allt oftare blivit så att skolan/fritids ber oss föräldrar att skicka med förstärkt matsäck, lunch vid enstaka tillfällen pga utflykt, pengar vid olika aktiviteter och en frukt varje dag till fruktstunden. Läser man skolverkets hemsida så får detta endast ska  vid enstaka tillfällen och det ska vara en obetydlig kostnad. (detta under ett läsår) Det står även att detta är frivilligt för vårdnadshavaren och att kostnaden för vårdnadshavaren inte får vara högre än den som skola/fritids ska stå för. Jag undrar då vad konsekvenserna blir för mina barn om jag inte betalar. Får de inte följa med, blir de utan ngt att äta, finns det risk för mobbning? Hur ser ni på detta och hur ser det ut i andra skolor. Skulle va roligt att jämföra hur olika kommuner tolkat lagen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-20 13:23
    Jag vill tillägga och förtydliga att jag gärna skickar med mina barn frukt varje dag. Det jag motsätter mig är att det blir oftare och oftare som matsäck ska tas med hemifrån istället för melliset som skolan ska stå för. Även att pengar ska tas med för glass när de ska på simskola, eller pengar till bowling osv. För en ensamstående deltidsarbetande mamma som förnärvarande är sjukskriven blir det mkt pengar och jag tror inte jag är ensam. Frågan om mobbing, vad kan känslan för de barnen som inte har pengar eller fika med sig bli? Utanförskap? Andra barn är snälla och delar med sig, men om det alltid är till samma barn de ska dela med sig vad blir deras tankar då? Varför kan inte skolan anpassa aktiviteterna och lägga dem mellan måltiderna som skolan faktiskt ska stå för? Även om jag hade pengar så hade jag ansett att skolan ska stå för detta eller hitta andra aktiviteter då det alltid finns människor med lägre inkomst och skolan ska vara på lika villkor för alla barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-20 13:49
    Jag har varit i kontakt med rektorn och frågan har även tagits upp i skolrådet. Nu är det bara att vänta och se vad som ska ske.
  • Svar på tråden Kostnader i skolan
  • Sisisisi

På sonens skola har de med frukt varje dag och utflyktsfika (tex varm choklad&macka) en dag i veckan. Är det något barm som glömt så delar kompisarna med sig enligt sonen. Jag tycker att det känns helt okej att skicka med frukt&fika. 

• Ziindlaa

En fila eller frukt ser jag det som är för barnets bästa, förstår om du ser det som en extra kostnad men det kan vara tufft för små och stora barn att klara en hel dag i skola/förskolan utan något extra. Särskilt nu på vinter när barnen är ute och åker skidor, pulka osv då kan det vara gott med en extra frukt och något varmt att dricka. Tror inte att barnet skulle utsättas för mobbning om den ej har med sig men jag tror det handlar om att barnet ska orka hela dagen..

• Duckan

Dottens fsk har under vissa perioder utflykter en gång i veckan och då ska vi skicka med matsäck. Har förstått att det inte är godkänt egentligen, men jag är så glad att de får lämna asfaltsgården nån gång att det inte gör mig nåt.

• Smilla1976

Jag arbetar som lärare och vi ber ytterst sällan ens om förstärkt matsäck pga av vi vet att alla elever har inte samma förutsättningar tyvärr! Det är inte ok att som skola göra detta ofta! Det står att skolan ska vara kostnadsfri!

Dock kan det vara så att det faktiskt är så att kunskapen inte är så stor hos vissa och att man faktiskt inte har rätt att kräva detta regelbundet av föräldrar...
    Tycker att du ska kontakta läraren eller rektorn och påtala detta!

Men om föräldrar frivilligt skickar med frukt med barnen ja då är det deras val... där kan vi inte gå in och styra undan rättviseaspekten..

• Punkster

Jag arbetar inom skolan och vi brukar sällan be om extra matsäck eller liknande. Ibland ber vi om en slant till de utflykter vi gör, t.ex bowling eller simhallen. Dock gör vi bara sådana aktiviteter på loven och de föräldrar som har sina barn på fritids då brukar bara vara glada över att vi hittar på skoj saker med deras barn. Och det rör sig inte om några större summor, några tior max.

Ang. maten så är jag ganska säker på att den enda mat skolan måste stå för är skollunchen (och mellis om barnen går på fritids). Och många barn blir ju hungriga redan på förmiddagen och kanske behöver en frukt eller macka på förmiddagsrasten för att orka med ordentligt. Och då är det väl bra om föräldrarna skickar med något? För jag antar att barnen hade ätit om det hade varit hemma? Sen kanske man som skola inte borde "kräva" att det skickas med extra matsäck, men man kan ju fråga/påminna på ett snyggt sätt. 

• SIN74

Man kan aldrig kräva att föräldrarna ska skicka med extra mastsäck merän någon gång ibland.
    Av erfarenhet vet jag att om man byter ut skolans lunch för att åka iväg med en klass är det oftast inte så mättsamt. I skolan nära mig får man:
    två korvar med bröd festis och en frukt eller
    en liten baguette och festis och en frukt eller
    pastasallad med festis och en frukt

De första två blir inte de äldre mätta av och de sista alternativet tycker inte många om. Det är då inte konstigt om skolan ber föräldrarna skicka med lite extra till utflykten.

Skicka med extra är ok i måttlig mängd!! Det är vadsom gäller här.

Vad det gäller mobbing om man inte tar med så delar barnen med sig och om någon har med mycket hemifrån får något annat barn ta det skolan tagit med. Det går att lösa snyggt så att ingen ska känna sig utpekad.

Bra att du tog upp det med rektorn då alla rektorer inte är medvetna om vilka förutsättningar eleverna har - det är inte altid det talas högt om ekonomi inte.

Svar på tråden Kostnader i skolan