Sonen med Asperger/ADD nu "vuxen", vad händer nu?
Min sons stormiga, jobbiga, härliga barndom är nu över. Han är 20 och flyttade hemifrån i höstas (bor hemma igen)... Han bodde med en kompis och just nu finns inga andra alternativ för honom. I hans värld. Han vill vara vuxen. Han har haft underbart stöd under sin uppväxt, mycket hjälp i skolan och klarade gymnasiet i en vanlig klass bra, dock på 4 år. Men nu då? Vad kan han få för hjälp? På arbetsförmedlingen händer inget. Jag undar om de ens vet att han har funkntionsnedsättning... Han får inga pengar, har ju inte jobbat. Klarar givetvis inte av att söka jobb. Han "glömmer" det till förmån för att spela spel. Han klarar inte av att bo hemifrån heller så nu har vi hämtat hem honom. Han har ju ingen inkomst. Han jobbade på en kompis firma i två månader och fick en lön som han klarat sig på denna tid. Men nu är pengarna slut och jag har betalat "för många" av hans räkningar +hyra som han inte klarar av själv. Är så uppgiven och ledsen just nu. Vart vänder man sig? Kan han få hjälp någonstans? Jag jobbar själv och har fler barn. Givetvis vill jag hjälpa honom allt jag kan. Jg söker på arbetsförmedlingens och försäkringskassans hemsida och när jag inte fattar hur sjutton skall han då förstå. Han vill ju ha ett riktigt jobb och tjäna pengar, men är det realistiskt? Och hur hittar man det? Han behöver så mycket stöd och information i början av något nytt, han lär sig inte som andra. Men han kan lära sig och är såklart väldigt smart. Han tar inga egna initiativ till något. Han "ser" inte vad som behövs göras, han gör bara det han ska. Förhoppningsvis, om han inte missförstått. Givetvis ser han inte sina brister och det är jobbigt att prata om detta med honom. Han tycker att han är normal. Det är han också, det är så svårt detta :( Jag vill inte avskriva honom från arbetsmarknaden helt heller, det skulle vara grymt. Funderar på högskolestudier till hösten, kan han få stöd där? Det skulle ge honom något att göra + öka möjligheterna till jobb senare. Någon som kan ge mig något råd?