• Heroa

Hur funkar herbalife, nutrilett osv?

Behöver en kickstart! Jag försöker äta mindre skräp och börja träna. Jag har börjat träna men jag kan inte sluta äta massa skit typ bullar, choklad, chips. Blir så förbannad på mig själv, jag sa att jag inte skulle gå över 60 kg när jag märkte att jag var på väg upp (väger nu 65 och jag är för kort för att väga det! skulle behöver väga 55). Jag gick nämligen ner 20 kg "gratis" pga amningen, hur lätt som helst efter min graviditet. När jag slutade amma började jag gå upp igen! Har gått upp 4 kg och har värsta aptitien på massa kolhydrater. Ska gifta mig i sommar. Ändå är jag totalt omotiverad att skärpa mig, älskar att äta. Kan inte ha några av mina gamla kläder och känner mig slö. 

Känns som jag behöver avgiftas. Men jag måste orka jobba så jag kan ju liksom inte svälta mig... 

Är det en skitdålig idé att äta typ herbalife, nutrillet eller dyl och liksom gå ner några kg + avgiftas för att sen äta vanlig mat och träna men undvika massa skräp? Vet inte riktigt hur en sån diet funkar..

• Svar på tråden Hur funkar herbalife, nutrilett osv?
  • karet

Som kickstart är det väl inte dumt men det handlar ju i längden om att lägga om sin kost.

Träning i sig är skitbra men det är i kosten som viktminskning sitter :)

• Heroa

Jo jag vet men det känns lite som att jag behöver se resultat i kombination med en slags avgiftning för att komma igång :) Tänker att det kanske är lättare att ha en strikt diet att gå på, typ soppor eller vad det är. Då vet jag att det är detta och inget annat som gäller i två veckor. Fast man mår väl skit då gissar jag...

• karet

Själv skulle jag inte fixa det, jag gillar att äta helt enkelt :P viktväktarna är det som funkar för mig.

Mamma brukar kickstarta med Cambridge.

Testa du med ngt liknande i 1-2 v och gå sen över till viktväktning eller viktkoll eller nåt.

• DanM

Det låter som om du snarare behöver lägga om dina matvanor istället för stt gå på diet. Soppor, dietshakes osv är skitbra. Du rasar i vikt. Tyvärr så funkar det så att om du tappar i vikt för snabbt tappar du även muskelmassa. Och ju mer muskelmassa du har desto svårare är det att lägga på sig fett. Tänk på musklerna som en bilmotor och fett som bensin. Lägg om dina kostvanor, bestämm dig i förväg för hur mycket du ska äta och håll dig till det. Skippa kolhydrater på kvällen. Men ät dom på dagen, dom behövs om du ska orka träna. Men tryck inte i dig hur mycket kolhydrater som helst på dagen och inga på kvällen. Jag är en kille på 26 år, teänar intensivt fem dagar i veckan och har rätt mycket muskelmassa. Jag äter max 45 gram(innan tillagning) kolhydrater per mål. Gillar du som jag kakor och godis så ät det, men håll dig till en dag i veckan, en så kallad ätardag. Vill du kan jag förklara mer hur en sådan funkar. Har du svårt för dIsciplin så är här ett tips: skaffa en kalender, eller black/whiteboard. Skriv upp alla veckor du ska vara stenhård. Ta sedan och kryssa över varje dag/vecka du klarat. Kan lova att det är betydligt mer tillfredsställande stt kryssa och veta att man klarat det än det är att äta en kaka :)

• Heroa

Är cambridge soppor eller? Visst är det så med såna hära grejer att man äter soppa/shake 3 ggr/dag och inget mer? Usch ja, man lär må riktigt dåligt...

Jag har gått med i viktklubb.se nu och det har varit bra innan jag blev gravid och ville gå ner lite. har ju aldrig varit jättestor men när jag var som störst gick jag ner med viktväktarna och viktklubben. är bara så jäkla jobbigt nu när mannen fixar all mat, vi får plötsligt möjlighet till fika o lunch på jobbet (det i sig ska man ju inte klaga på...) jag orkar inte räkna allt jag äter. jag äter dessutom bra mat, det är allt jäkla skräp jag stoppar i mig. Kunde jag sluta med det o fortsätta träna vore det inget problem.. Jag är störd, sitter här ochs kriver och under fikan har jag fått i mig flera kakor utan att ens tänka på det!

• Heroa

DanM jag vet att du har rätt. Jag är bara såsvag för att äta all skit, jag har kunskaperna och har försökt att äta skräp bara på lördagar. Men oj vi fick besök på fredagen och så blev det lite lördagssnacks kvar till filmen på söndagen. Så vips har jag ätit chips fred-sönd! Det är därför jag inbillar mig att en "kur" vore nice så att jag itne behöver fundera på om det "får plats" en kaka i mitt dagsintag... Men jag har ju kollegor som gått ner 5 kg på två veckor och sen går upp 3 av dem direkt. Ahhhh va jag är dum, känner mig så jäkla ointelligent. fast det är jag inte, egentligen :)

• DanM
    Heroa skrev 2012-02-20 15:48:51 följande:
    DanM jag vet att du har rätt. Jag är bara såsvag för att äta all skit, jag har kunskaperna och har försökt att äta skräp bara på lördagar. Men oj vi fick besök på fredagen och så blev det lite lördagssnacks kvar till filmen på söndagen. Så vips har jag ätit chips fred-sönd! Det är därför jag inbillar mig att en "kur" vore nice så att jag itne behöver fundera på om det "får plats" en kaka i mitt dagsintag... Men jag har ju kollegor som gått ner 5 kg på två veckor och sen går upp 3 av dem direkt. Ahhhh va jag är dum, känner mig så jäkla ointelligent. fast det är jag inte, egentligen :)

Absolut inte dum är ointelligent. Tänk på stt våra kroppar mer eller mindre funkar som för några tusen år sedan då vi var jägare/samlare. Korppen är programmerad att när vi hittar en energi/kaloririk förda så ska vi trycka i oss så mycket som möjligt för man vet aldrig när man får mat igen. Så funkar det ju inte riktigt i dagens samhälle :) kakor, godis och framförallt chips är skräddarsydda för att våra hjärnaor ska vilja trycka i oss så mycket som möjligt. Dessutom, varje kaka/godisbit du låter bli är en liten seger, och man växer lite som person med varje liten seger. Om du hsr svårt med disciplinen, tänk då inte att nu jävlar ska jag inte äta en kaka på en månad. Utan kör babysteps :)
  • DanM

Ett tillägg: nu vet jag inte alls din, ursäkta ordvalet, storlek då vikt lätt kan vara missvisande när man pratar lm stt komma i from. Inte höler vet jag hur mycket du äter. Men ett tag nör man ändrar sina matvanor är det ofta rätt jobbigt. För mig tar det ca två veckor då jag är sugen på sllt som finns. Detta beror dels på stt kroppen är van vid att få i sig snabb energi, vilket inte är så bra. Äter man dessutom mycket så hsr magsäcken utvidgats. När den sedan krympt till lite är man i te lika hungrig längre, och känner inte samma behov sv att äta lika mycket. Sist, försök få med en kompis. Alltid lättare när man sporrar varandra. Och prsta med din kille/sambo om du har någon. Be honom inte köpa hem skräp, inte äta det framför ögonen på dig och stötta dig. Det borde hsn kunns görs tycker man.

Svar på tråden Hur funkar herbalife, nutrilett osv?