• Anonym

tacksam för hjälp, ingen föräldrar pennings grundande att ha barn familjehemsplacerat????

Hej

Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Har haft min barn som nu är adopterat av min man o mig, 2011 mars -dec  familjeplacerat, soc betalat mig min lön inkomstfall under tiden eftersom adoptionen tog sådan tid , Det var bestämt att jag skulle vara hemma under tiden ,jag kunde då inte ta ut föräldrarledigt, utan fått ta tjänstledigt.

Nu säger FK att det är inte sjukpenningsgrundande, inget jobb , inget jobb. det är mer krävande att ha en barn med deras bakgrund, än mitt jobb på heltid kan jag säga. Men det menas som icke arbetande fast jag betalat arbetsgivare avgifter under de månaderna , är det någon som vet jag har arbetat heltid de andra 23 åren, tacksam för hjälp om någon har mött detta innan.

• Svar på tråden tacksam för hjälp, ingen föräldrar pennings grundande att ha barn familjehemsplacerat????
  • Ramborg

Jag har för några år sen varit nära en person som tog emot ett spädbarn som familjehem. Det var hennes barnbarn. Soc ställde som villkor för placeringen att hon skulle vara hemma på heltid med ersättning från dem tills barnet kunde börja på dagis. Sen visade det sig att den ersättningen inte räknades som SGI-grundande, så hon blev nollad i SGI, och det räknades inte heller som överhoppningsbar tid i A-kassan så hon fick ingenting därifrån heller. Och hon var arbetslös, ensamstående med en ettåring trots att hon var över femtio. Ingen lätt situation på arbetsmarknaden.

Jag hoppas det ordnar sig bättre för dig TS.

42.
  • Anonym

Helt rätt jourhem/familjehem är inte sjukpennings grundande!
    Du är inte anställd eller har en tjänst åt Kommunen/Privata Org utan du jobbar med uppdrag.Man skriver avtal angående just det specifika uppdraget så helt rätt det är inte sjukpennings grundande tyvärr!
    Har själv hållt på i 10 år och det har inte hittills varit det i alla fall! 

• Anonym

Hej

tack för ditt svar. men jag har jobb. i grunden o fick ta ledigt , jag man förstår ingenting. ja vi får se vad som händer!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-20 17:21:53 följande:
    Hej

tack för ditt svar. men jag har jobb. i grunden o fick ta ledigt , jag man förstår ingenting. ja vi får se vad som händer!!!
    Har du jobb i grunden så får du ha det som sjuukpennings grundande men själva uppdraget/placeringen från Soc är det inte.
    Jag har själv en annan sjukpennings grundande inkomst  vid sidan som jag kan tillgodoräkna med och även bygga min pension på!
    Anses tyvärr inte vara ett jobb.
  • Anonym

hej

Tyvärr berätta de inte det här för mig. Då det är adoption som vi vänta på, problemet är ju att jag skulle stanna hemma så hon känner sig  trygg efter många seperationer är lite äldre , Men jag fick ta ledigt från mig ordninare jobb i mars för detta . nu betala de inte längre för att adoptionen har trätt i kraft. Men jag har inte arbetat under tiden. hur blir det då!!!!  

Svar på tråden tacksam för hjälp, ingen föräldrar pennings grundande att ha barn familjehemsplacerat????