• Tara01

Är dyrare schampon bättre än billiga?

Hej! Jag funderar på att prova nytt schampo+balsam för jag tycker att mitt hår blir fett direkt och är både platt och flygigt. Just nu använder jag Gliss repair från Schwarzkopf, dvs billigt schampo från mataffären. Jag provade även ett dyrare Lanza moisture-schampoo ett tag men tyckte att min hårbotten kliade av det så slutade med det. Har hört att Redken Extreme ska vara bra, är det någon som provat det? Och märks det någon skillnadmellan dyrare och billigare schampon?

• Svar på tråden Är dyrare schampon bättre än billiga?
  • MammaBella

Jag använder Joico i mitt hår och det är sån skillnad mot billiga märken. Dyrare märken är i regel mycket mer dryga så det behöver inte bli superdyrt i längden. Du och jag har otroligt olika problem men mitt bästa förslag är att du i en bättre hårsalong ber om hjälp.

• tantS

Vanligt schampo är inte bra för håret överhuvudtaget. Jag har inte använt schampo på flera månader och har finare hår än nånsin! När jag väl använder schampo så är det coop extras billiga, 10 kr. Kanske något du också skulle vilja prova?

www.nopoo.se/nopoo/varfor/

• elska

Håller med tantS!

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Miss P71

Jag använder Dove schampo+balsam. tycker det e det billigaste och bästa schampo jag någonsin använt. Jag får inte fett hår el det blir flygit. Sedan har jag testat ett schampo som heter macadamia.Även ett mycket bra schampo+balsam. Finns prova på kit. det säljs via nätet. Sidan heter eleven.se
    Lycka tillGlad 

• Pettersson

Jag har alltid använt Yes diskmedel funkar alldeles utmärkt på mina feta hårstrån. Både billigt å drygt.

• Tara01

Tack så mycket för tipsen!! Vad intressant med No'poo-metoden, klart man inte känner sig helt ok med att ha i så mycket kemikalier i håret som det är i de flesta schampon. Tänker därför att kemikalierna (ingredienserna) i de dyrare schampona skulle vara bättre, men kanske beror på vilket hår man har. Verkar ju vara många som är nöjda även med de billigare schampona medan andra inte kan använda dem alls!

• tantS

Jag tror att de rengörande kemikalierna är rätt så mkt detsamma, det är Sodium Laureth Sulfate i alla. Sen beror det på vilka tillsatser de har i, oljor, silikon, mineraler etc för att återskapa det naturliga skyddet som slits bort med sulfaten. När jag använder vanlig schampo och balsam oavsett prisklass så känns det ofta bra de första tvättarna, håret blir glansigt och fint, men sen efter ett tag så återgår det till att bli dött och trist.  
    Nä, som no poo-frälst rekommenderar jag det starkt :)

• Maxis

Jag använder också joico! Superba schampo och dessutom så drygt, förut använder bag Ica schampo och fick använda mkt mer å då tvättade jag bara håret en gång/ gång nu två ggr för att vid första tvättningen tar schampot bara bort fett och skit ande gången suger håret åt sig av alla vårdande ingredienser som schampot innehåller. När jag använder Ica schampo blev mitt hår fetare och fick tvätta de varje dag. Nu har jag iof vant håret med att tvätta de 2-3 ggr i veckan! Emellan använder jag torrschampo, den bästa produkten på denna jord!!!

• Indianica

Har man torrt hå¨r är ofta dyrare produkter bättre då de innehåller mer vårdande ämnen. Jag använder Sebastian Penetraitt nu och Kerastase hårolja mot "flygigheten".

• Chianti

Men om man som jag har lockigt hår som man måste ha mousse i dagligen, då funkar inte no poo va? Spray och mousse och sånt måste tvålas bort gissar jag? Jag skulle jättegärna testa metoden ett tag annars.

LAdy Mystica tipsade om en sak häromdan som jag la på minnet: detoxa håret med shampo istället. När håret är extra livlöst, kör extra mycket shampoo och gnugga ordentligt. Då släpper balsamresterna som är så förödande. Jag testade och det blev grymt bra, så nu kör jag extra mkt shampoo varje gång istället. Jämför med när du är hos frisören, de tvättar ofta väldigt grundligt och då blir håret jättefint efteråt också.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • bsm

Hej! Jag har fått lära mig i min frisörutbildning att frisörprodukter alltså från salong e mkt bättre än det du köper i mataffären. SÅ länge du köper från salong kan du även köpa ett billigare märke då de är mkt bättre. de är även drygare än affärsscampon för de innehåller inte lika mkt vatten:) alltså behöver du inte använda lika mkt schampo som du gör annars. mvh/frisören

• cloudberry79

Främsta fördelen med dyrare schampoon är ju att de är så dryga! Ta inte så mycket varje gång (en femkrona räcker gott för mitt hår som är till skuldrorna och tjockt/lockigt) så räcker det otroligt länge. Sex månader räcker en tigi catwalk-flaska för mig.

If you love me - please don't feed me!
  • Lindybelindy

det jag märker med mitt hår är att produkter ifrån salonger är skitdåliga! faktiskt allt jag provat därifrån däremot så är konsums produkter (änglamarks) tror jag det är väldigt bra, utan parfym och att blanda olivolja med hårinpackning super! men bäst är mitt hår när jag inte har duschat det på någon dag. Blir jättedålig kvalité första dagen det är duschat. undrar varför det är så?

• JPT

Jag väntar fortfarande på ett schampo som ska vara helt fantastiskt för mitt hår. Har testat många salongsmärken och verkligen gett dem en chans, men nej, fastnar inte för något.

Min erfarenhet är alltså att de inte är bättre än billigare märken. Visst, de kanske har ett bättre och innehåll och bör vara bättre innehållsmässigt, men det märks inte på håret i alla fall. 

• Fridayyy
    Pettersson skrev 2012-02-20 15:08:09 följande:
    Jag har alltid använt Yes diskmedel funkar alldeles utmärkt på mina feta hårstrån. Både billigt å drygt.
    Har jag med testat, ingen skillnad mot schampoon för 200 kr flaskan.
Svar på tråden Är dyrare schampon bättre än billiga?