• Anonym

Någon som ätit Propavan under sin graviditet?

Hejsan!

Är det någon som har ätit propavan under sin graviditet som kan berätta lite mer om det?

Tacksam! Har fått det av min läkare plus barnmorska som säger att det är OK.

Sover ingenting på natten, högst 3 timmar vilket inte alls är bra varken för mig eller bebis!

• Svar på tråden Någon som ätit Propavan under sin graviditet?
  • Anonym

Jag har ätit det vid flera graviditeter. Det är ok. Läs bipacksedeln om du vill veta mer.

Det är vanligt för åksjuka så man kan bli lite dåsig av dem som de flesta andra såna läkemedel.

• Anonym

Men oj förlåt! Läste Postafen och inte propavan!

Men läs bipacksedeln. Finns på fass.se

• Jess86

www.janusinfo.se är en jättebra sida! Klicka på läkemedel under graviditet så kan du söka på Propavan, äter dom själv men är inte gravid men i bipacksedeln står det att dom är ok under graviditet.

• Anonym

En läkare och barnmorska skulle väl aldrig säga OK till något som inte var ok?

Har läst och det verkar ok, men man blir ju ändå orolig. Men samtidigt så måste jag få sova. Barnmorskan säger att får jag inte sova och äta kommer de påverka barnet kanske mer.

• Jess86

Från Janusinfo:

Preparat Propavan.
    Bedömning Enligt uppgifter från det svenska Medicinska födelseregistret saknar propiomazin teratogen effekt. I möjligaste mån bör dock annat än tillfällig användning ändå undvikas under graviditet. Exponering i tidig graviditet utgör inte skäl att av denna anledning diskutera ett avbrytande av graviditeten.
    Översikt Begränsad erfarenhet finns av behandling med propiomazin under graviditet. I det svenska Medicinska födelseregistret finns 1664 barn vars mödrar uppgivit användning av propiomazin under tidig graviditet. Av dessa hade 39 barn någon missbildningsdiagnos (2,3%), mot 34 förväntade (2,1%). Missbildningsfrekvensen är alltså normal och det tycks inte som om någon speciell typ är överrepresenterad.

Det finns 13 barn som hade något hjärtfel (11-12 förväntade), ett barn hade en gom- eller läppgomspalt (2-3 förväntat), tre barn hade hypospadi (4 förväntade), två barn hade någon annan missbildning av könsorganen, ett barn hade en ösofagusatresi, ett barn hade en missbildning av uretra. Vidare hade 13 barn någon skelettmissbildning (7-8 förväntade) av vilka sex var fotfelställningar och fem var polydaktyli. Fyra barn hade någon kromosomdefekt (2-3 förväntade) och ett barn hade en tungmissbildning.

Behandling med fentiaziner och liknande substanser kan teoretiskt påverka fostrets hjärnutveckling. Inga sådana effekter har dock kunnat påvisas i de studier som har undersökt detta.
    Sammanställt av Karin Källén, Birger Winbladh 2011-03-01  

• Anonym

teratogen är ett kemiskt ämne som orsakar fosterskador. Det står att det saknas! Det är ju bra!

Sen att det finns missbilldningar och skador är mindre trevligt, men liten andel. Man får helt enkelt överväga och lita på läkare och barnmorskans råd. För just nu är situtationen ohållbar med ingen sömn..

Undra vad de menar med förväntade? Att de visste det innan förlossningen eller att de visste de innan de började med medicienen?

Tack!

• Jess86
    Anonym skrev 2012-02-20 16:49:09 följande:
    teratogen är ett kemiskt ämne som orsakar fosterskador. Det står att det saknas! Det är ju bra!

Sen att det finns missbilldningar och skador är mindre trevligt, men liten andel. Man får helt enkelt överväga och lita på läkare och barnmorskans råd. För just nu är situtationen ohållbar med ingen sömn..

Undra vad de menar med förväntade? Att de visste det innan förlossningen eller att de visste de innan de började med medicienen?

Tack!
    Förväntade är den normala statistiken i allmänhet, alltså bland alla gravida kvinnor som inte ätit medicin under sin graviditet.
  • Arwen77

jag fick utskrivet propavan under grav av en förlossningsöverläkare, och han om någon  borde ju veta vad som är säkert, men jag förstår att du känner oro, det gör man ju ändå liksom....

• smulpaj01

Jag tog propavan under hela min graviditet.

Ingen fara alls - jag har världens finaste (!) pojke nu... Helt frisk också

Svar på tråden Någon som ätit Propavan under sin graviditet?