• ajnas

Matstol för 5-åring?

Hej,
    är på jakt efter matstol till mina "stora" barn, 3 och snart 6 år. Hur sitter era barn vid matbordet?

Har tittat på Ikea och även Stokkes tripp trapp, men vill gärna ha något annat som mer liknar vuxenstol men med mått som passar barn.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Matstol för 5-åring?
  • Nina 566

Varför funkar inte vanliga stolar? En 6 åring kan ju absolut sitta på den vanlig stol. 

• Tow2Mater

Min treåring sitter på en vuxenstol.... Kanske ni borde köpa nytt bord och stolar som kan passa hela familjen...?

• tinis77

Både treåringen och sexåringen sitter på vanliga stolar, eller i kökssoffan.

• lövet

Kullastolen är fina och bra till barn om man gillar klassiska stolar.

• Mother of 4

Våra kids 4 och 6 sitter på tripp trapp och ibland en högre barnstol från Ikea. Tycker de sitter mycket bättre samt får fotstöd när de pysslar och äter.

Annars sitter de bara och dinglar med benen.

• MHM

Både min 4-åring och min 2-åring sitter på vanliga stolar... varför går inte det?Har ni ett jättehögt bord?

• Mother of 4

Mhm, våra stolar har ingen pinne man kan ha fötterna på. Vi vuxna når ju ner i golvet. Är inte speciellt "sittriktigt" att sitta med dinglande ben när man pysslar eller äter.

Sen på fyraåringen hamnar tallriken i övre brösthöjd på vanlig stol vilket är för högt upp. Nära munnen iof...

• ajnas

Visst kan de sitta på vuxenstol, men särskilt 3-åringen får ju tallriken väldigt högt upp. Inte direkt ergonomiskt. Tackar för tipsen jag fått, har även hittat en fin på www.design-a.org.

• Ville och Agnes

Vi har just nu en tripp trapp till vår dotter på 3,5 år. Men funderar på att köpa en ny från Ikea. Men gillade stolarna du länkade till.

Svar på tråden Matstol för 5-åring?