• Anonym (orolig)

Kan soc ta vårt barn pga mina tidigare problem?

Jag har mått dåligt under några år, haft social fobi och lite ångest. Inte kunnat jobba pga sociala fobin och därför fått socbidrag. Äter sertralin sedan 4 år tillbaka pga sociala fobin och att jag oroar mig så för allt och får ångestattacker ibland. (Inte fått på ett år nu)
    Fick bidrag sista gången förra månaden. Nu har jag flyttat ihop med min pojkvän, vi har förlovat oss och ska gifta oss i höst. Vi har varit tillsammans i knappt 1 år.

Grejen är att jag är gravid i v23, och har inte sagt det till soc då jag inte tycker att dom har nåt med det att göra samt att jag varit rädd att dom ska lägga sig i och vilja ta mitt barn.

Jag mår mycket bättre nu. Har fortfarande lite social fobi och tycker det är jobbigt med mycket folk osv. Men min pojkvän har hjälpt mig massor och jag har inga större problem alls. Klarar min vardag perfekt föruom att jag inte har nåt jobb då. Tanken är att vara föräldraledig och sen börja plugga.

Min pojkvän är en superbra kille. Har fast jobb sedan 10 år tillbaka, är översocial med stor bekantskapsgkrets.

Men jag oroar mig massor för att socialen ska få reda på att jag väntar barn, och att dom ska säga att jag är olämplig som mamma pga tidigare problem. Kan det bli så? Jag mår ju jättebra nu, det måste dom väl kunna se om dom träffar mig?
    Och dom kan väl oavsett inte ta barnet ifrån min sambo?

Jag vet att jag kommer bli en superbra mamma. Älskar redan mitt barn hur mycket som helst fast hon inte är född. Och min sambo kommer bli världens bästa pappa.
    Men min oro äter upp mig..                 

• Svar på tråden Kan soc ta vårt barn pga mina tidigare problem?
  • Anonym

Nej, men det kan nog bli en utredning?

• Anonym

Om det finns oro för din förmåga att se och bemöta ditt barns behov kan det bli en utredningen. Den syftar i så fall till att se så att ni båda föräldrar gemensamt ger ert barn det som det behöver. Om det finns brister i hur ni tar hand om ert barn erbjuds hjälp och stöd för att barnet skall få sina behov tillgodosedda. Soc kan ansöka om att omhänderta barnet om ni allvarligt brister i att ta hand om barnet. Det låter ju som du kommit långt i att ordna upp din situation, du beskriver att du mår bättre och att du klarar att ta ansvar för vardagen. Att ta hand om ett barn kan ju vara tufft på många sätt, men det finns ju heller ingenting som säger att du inte stärks ytterligare i detta ansvar. Och som du skriver så är ni två föräldrar som gemensamt har ansvaret om barnet. Är det som du skriver har du inget att oroa dig för. Grattis till graviditeten:)

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-02-20 17:01:36 följande:
    Om det finns oro för din förmåga att se och bemöta ditt barns behov kan det bli en utredningen. Den syftar i så fall till att se så att ni båda föräldrar gemensamt ger ert barn det som det behöver. Om det finns brister i hur ni tar hand om ert barn erbjuds hjälp och stöd för att barnet skall få sina behov tillgodosedda. Soc kan ansöka om att omhänderta barnet om ni allvarligt brister i att ta hand om barnet. Det låter ju som du kommit långt i att ordna upp din situation, du beskriver att du mår bättre och att du klarar att ta ansvar för vardagen. Att ta hand om ett barn kan ju vara tufft på många sätt, men det finns ju heller ingenting som säger att du inte stärks ytterligare i detta ansvar. Och som du skriver så är ni två föräldrar som gemensamt har ansvaret om barnet. Är det som du skriver har du inget att oroa dig för. Grattis till graviditeten:)

Åh tack för det svaret. :) Jag vet att både jag och min sambo kommer bli riktigt bra föräldrar. Vårat barn kommer ha allt hon behöver. Hon är redan så otroligt älskad. Det enda jag känner nu att jag eventuellt kommer ha lite problem med är typ föräldramöten på dagis osv, där man måste prata inför mycket folk. Men jag kommer självklart göra det iaf, allt för mitt barn.

Men man har ju hört skräckhistorier om att soc inte lyssnar och tar barn ifrån folk som sköter sig bra osv. Samtidigt som vissa får ha kvar sina barn trots missbruk och misshandel och allt möjligt. 
    Och oroa mig är jag bra på, så det här tar upp alla mina tankar just nu..

Min sambo vet heller inte om mina tidigare problem eller att jag gått hos soc. Han vet ju att jag oroar mig lätt och har haft ångestattacker tidigare och att jag äter sertralin. Men  inte mer än så.      
  • Border
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-20 17:09:38 följande:

Åh tack för det svaret. :) Jag vet att både jag och min sambo kommer bli riktigt bra föräldrar. Vårat barn kommer ha allt hon behöver. Hon är redan så otroligt älskad. Det enda jag känner nu att jag eventuellt kommer ha lite problem med är typ föräldramöten på dagis osv, där man måste prata inför mycket folk. Men jag kommer självklart göra det iaf, allt för mitt barn.

Men man har ju hört skräckhistorier om att soc inte lyssnar och tar barn ifrån folk som sköter sig bra osv. Samtidigt som vissa får ha kvar sina barn trots missbruk och misshandel och allt möjligt. 
    Och oroa mig är jag bra på, så det här tar upp alla mina tankar just nu..

Min sambo vet heller inte om mina tidigare problem eller att jag gått hos soc. Han vet ju att jag oroar mig lätt och har haft ångestattacker tidigare och att jag äter sertralin. Men  inte mer än så.      

Jag lider av panikångestsyndrom och äter sertralin. Har inte haft en attack sen innan jag började med medicinen. Ingen har ens hintat nånting om att jag skulle vara en sämre förälder eller att jag inte skulle kunna ta hand om min son. Ingen har ens frågat om familjesituationen på det sättet eller undrat hur jag tar hand om sonen.
    Det ska mer till än att man mår dåligt, lider av psykisk ohälsa för att barnen ska tas ifrån en.
    Visst har man hört skräckhistorier, och det kan vara lätt att oroa sig. Speciellt när man är gravid.  
  • Anonym

Skräckhistorierna om att soc omhändertar barn finns nog, men det är nog få i nutid med nuvarande lagstiftning. Det skall till konkreta brister som gör att barnet far illa , för att en ansökan om tvångsvård överhuvudtaget ska bli aktuellt. Sen finns många, både personer och media som påstår att soc bara kan ta barn, men det stämmer inte i verkligheten. Klart att det är få föräldrar som säger att de brast så mycket så soc fick tvinga dem att lämna bort barnen. Det ligger ofta i sakens natur att vilja förmedla en annan bild . Så försök att njuta av er tid som två, när ni blir tre är också härligt, men det är helt annorlunda.

Svar på tråden Kan soc ta vårt barn pga mina tidigare problem?