• Anonym (Funderar ofta)

    Funderar kring barn, när är man egentligen redo?

    Hej!

    Jag känner att jag behöver få lite input på denna frågan som jag funderar en hel del på.
     
    Jag är 27 år gammal och gift med en härlig man som är 7 år äldre. Tillvaron är som jag vill ha den och allt fungerar bra. Vi har varit tillsammans i 5 år, studerat,  rest och gjort saker vi tycker om. Ekonomin tillåter även den barn och min man vill gärna ha barn och säger att han är redo när jag är redo..
     MEN jag förstår inte hur jag ska komma fram till när det egentligen är dags. Det är klurigt för tiden går och jag känner inte att jag kommer fram till något. Jag bör kanske tillägga att jag tycker om barn, är van med barn och tror säkert att jag skulle klara av uppgiften bra. Jag har alltid tänkt att jag vill ha barn-i framtiden när man är vuxen. Men den här känslan att "nu är det dags" infinner sig inte. Samtidigt vill jag inte vakna upp en dag och ha svårigheter att få barn för att väntat för länge. Jag vill gärna uppleva att ha barn och en större familj.

    Eftersom jag inte vetat när det kommer kännas bra för mig att bilda familj så har jag nu skjutit på detta i 2 år.
    Det känns fel av mig att inte kunna ha en plan tillsammans med mannen där han också är involverad i frågan. Just nu väntar han på att jag ska bli redo och ingen av oss vet när det sker och det känns inte som att det i längden är så bra för vår relation.

    En sak som också finns med i bilden är att jag har en ganska stor förlossningsrädsla men jag känner mig beredd och redo i att ta tag i den frågan när graviditeten är aktuell. (Jag har sökt kontakt på MVC och bett om hjälp men de har sagt att jag får återkomma när jag är gravid).

     När jag pratar med vänner så säger de flesta en av två saker: Antingen att man vaknar upp en dag och känner sig redo eller att man blir redo med tiden. Men jag köper inte helt något av alternativen. Hur tar man sig från att vara fri och barnfri till att ta steget och bli gravid?
    Hur ska jag tänka och känna inför detta?

    Jag skulle verkligen uppskatta lite tips och vägledning.

  • Svar på tråden Funderar kring barn, när är man egentligen redo?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det jag kommer att tänka på när jag läser din fråga är om det finns en oro hos dig att lämna ditt "fria" liv utan barn, en oro för vuxenlivet som du kanske föreställer dig mycket mer bundet och ofritt. Livet förändras ju när man får barn men det är som att nya dörrar öppnar sig och man lägger till saker. Rollen som förälder växer man in i successivt, det behöver du inte alls oroa dig för på förhand. Jag funderar också över vad din förlossningsrädsla handlar om, är det en rädsla för smärta eller kan det vara kopplat till dina funderingar över att skaffa barn. Det här är mina funderingar och det kanske kan hjälpa dig lite vidare i processen.

    Hälsningar

    Gerd

Svar på tråden Funderar kring barn, när är man egentligen redo?