• Anonym

Hur är sertralin? Fungerar det?

Min sambo lidet av panikattacker och har på grund av detta jätte svårt att ha jobb då han har väldigt mycket krav på jobbet eftersom att han inte kan röra sig för långt eller vara bland för mycket människor.

Att åka kollektivtrafik och vistas på stan klarar han inte av i mer än 10 minuter innan panik attackerna kommer krypandes.

Jag lider självklart med honom och har bett honom söka hjälp men han säger att han redan gjort det och bara bli remitterad till en psykolog för att prata (vilket han inte tycker om).

Har hört att många som har panik attacker får Sertralin utskrivet och jag hade tänkt att försöka få honom att gå till läkare och kanske få detta utskrivet.

Men jag ville mest höra hur dem är? Hjälper dem? Är dem beroendeframkallande så att man aldrig någonsin kan sluta med dem?

• Svar på tråden Hur är sertralin? Fungerar det?
  • Anonym (räddning)

Sertralin har räddat mitt liv. Jag var ett vrak men panikattacker hela tiden. Började med 50 mg, äter nu endast 25 mg (en halv av lägsta dosen alltså) och är nu en helt vanlig person utan panikattacker. Man blir inte beroende som av en drog, men så dåligt som jag mådde innan så har jag inte velat sluta (äter sen 2006).

För mig är det två olika världar, med och utan sertalin. Just tunnelbanan var det västa stället på jorden för mig förut, nu är den ett transportmedel.

Din sambo har allt att vinna på att testa detta. Íngen víll må så dåligt. Det finns hjälp.

• Anonym

Tack för ditt svar. Precis som du skriver, tunnelbanan är det värsta även för honom. Två stationer sedan måste han gå av och vänta på nästa tåg (om han nu verkligen måste åka någonstans) annars stannar han hellre hemma.

Ska försöka ta det här med honom. Men hur är första kontakten? Går man via vårdcentralen eller hur gör man?

• skiljsmässobarn
    Anonym skrev 2012-02-20 18:06:19 följande:
    Min sambo lidet av panikattacker och har på grund av detta jätte svårt att ha jobb då han har väldigt mycket krav på jobbet eftersom att han inte kan röra sig för långt eller vara bland för mycket människor.

Att åka kollektivtrafik och vistas på stan klarar han inte av i mer än 10 minuter innan panik attackerna kommer krypandes.

Jag lider självklart med honom och har bett honom söka hjälp men han säger att han redan gjort det och bara bli remitterad till en psykolog för att prata (vilket han inte tycker om).

Har hört att många som har panik attacker får Sertralin utskrivet och jag hade tänkt att försöka få honom att gå till läkare och kanske få detta utskrivet.

Men jag ville mest höra hur dem är? Hjälper dem? Är dem beroendeframkallande så att man aldrig någonsin kan sluta med dem?

Jag äter sertralin 100 mg och det hjälper för mig är inte beroendeframkalande men han kommer troligen behöva äta dem hella livet pga av när man slutar med dem så blir man sämre inga problem att äta dem hela livet heller pga av att dem hjälper
  • skiljsmässobarn
    skiljsmässobarn skrev 2012-02-20 18:40:50 följande:

Jag äter sertralin 100 mg och det hjälper för mig är inte beroendeframkalande men han kommer troligen behöva äta dem hella livet pga av när man slutar med dem så blir man sämre inga problem att äta dem hela livet heller pga av att dem hjälper

Japp man går till sin vårdcentrall och berättar hur man mår och vad man skulle vilja prova, det är bra om du går med och stötar och hjälper honnom.
  • Anonym (Utmärkt)

Jag hade också svår panikångest och har nu ätit Sertralin i omkring 5-6 år. Det är det enda som har fungerat riktigt bra för mig, har provat ungefär 5 andra sorters antidepressiva. Det är definitivt värt att prova, men man ska tänka på att detta med antidepressiva är väldigt individuellt, man måste prova sig fram till en medicin som funkar bäst för just en själv.

Svar på tråden Hur är sertralin? Fungerar det?