• lyxproblem

Gallan? Magsår? + feber, hjälp tack!

Hejhej. Hoppas man kan få lite råd här.
    Har sedan i somras haft besvär med smärtor i magen, sura uppstötningar, halsbränna och illamående.
    Har inte tålt fet mat på senaste tiden. Då det förorsakat diarre och hugg i magen (strax under höger revben)
    Nu har jag i lite över två veckor käkat omeprazol  sandos 20 mg. har sen dess sluppit halsbrännan.
    Magvärken har dock förvärrats.
    Har konstant ont i mellangärdet, och till höger om naveln. ihållande krampaktig skärande smärta som blir värre om jag rör på mej. Känns även som håll. Idag började jag med omeprazol pensa 40mg för läkaren tänkte att jag kanske blir av med dom andra besvären också om dosen höjs. Men icke kan jag säga. Även om det kanske inte märks så tidigt. Men anledningen till att jag behöver råd är att jag senaste halvtimmen gått från 37.2 till 37.9 och jag har frossa. Smärtan har inte förvärrats. Men jag har extremt ont sen flera dagar. Vet inte om detta räknas som feber såhär på kvällen.. Ska på ultraljud över gallan på onsdag. Syns det inget där blir det gastroskopi. Min läkare gissar att jag har magkatarr/magsår.. Ska man försöka stå ut till på onsdag eller borde jag åka in? Vill verkligen inte åka in på akuten.. usch. Jag är så less på att må dåligt nu. Allt utom att ligga blixtstilla i sängen är en pers..

• Svar på tråden Gallan? Magsår? + feber, hjälp tack!
  • solis ortus

GALLSTEN! Känner igen mig o det slutade med akutoperation pga en kraftigt inflammerad gallblåsa fylld med sten.
    Rin sjukvårdsuplysningen el akuten el åk in! Du lär inte bli bättre

• dimi

Nja, verkar väl inte så troligt att det är magkatarr om du inte kan göra annat än ligga stilla för att det gör så ont. Har du testat om det blir skillnad om du typ äter avocado eller grön paprika? Det sägs kunna reta rejält om man har problem med gallan. Fast du kanske inte är så sugen på att testa din stackare när du redan har så ont?

• lyxproblem

Tack för alla svar! Får se om jag försöker få lite sömn först. Känns lättare att åka in på morgonen.
    Är så van att man får vara på akuten i flera timmar och sen bli hemskickad.
    Nej jag har ingen avokado eller paprika hemma eftersom jag måste undvika all sådan mat har jag märkt.
    Jag tror också på gallan men eftersom jag är så ung vill ingen läkare tro det.
    Om man kommer in akut och dom misstänker gallan, gör dom ultraljud då på direkten eller hur vet dom att det är gallan? 

• solis ortus
    lyxproblem skrev 2012-02-20 21:02:48 följande:
    Tack för alla svar! Får se om jag försöker få lite sömn först. Känns lättare att åka in på morgonen.
    Är så van att man får vara på akuten i flera timmar och sen bli hemskickad.
    Nej jag har ingen avokado eller paprika hemma eftersom jag måste undvika all sådan mat har jag märkt.
    Jag tror också på gallan men eftersom jag är så ung vill ingen läkare tro det.
    Om man kommer in akut och dom misstänker gallan, gör dom ultraljud då på direkten eller hur vet dom att det är gallan? 
    Jag väntade inte 30 min ens innan läkare udnersökte mig.Kom in med privatbil gick in själv...
    Om de gör ultraljud direkt är olika från fall till fall.Jag blev undersökt,fick sedan morfin..inlagd på avd o gjorde ultraljud följande morgon.
    Om du ahr riktig smärta då orkar du ej vänta..men ok..det är ditt val
  • Villvaliten

Du är bara dum mot dig själv om du väntar till morgonen! ÅK IN!

Du vill inte råka ut för ett RIKTIGT RIKTIGT kraftigt anfall. Som det är nu har du säkert en sten i gallgången och den hålls krampaktigt fast.

Dessutom - din läkare hade jag inte litat på för en sekund! Finns tonåringar som opererat bort gallan och det borde han/hon veta! Å din medicin - du borde fått något som heter papervarin. Det är kramplösande vid gallbesvär och det enda jag vet hjälper.

Så luft på rumpan nu och åk! Klaga lite extra så tar dom ett ultra direkt!

• solis ortus
    Villvaliten skrev 2012-02-20 21:19:59 följande:
    Du är bara dum mot dig själv om du väntar till morgonen! ÅK IN!

Du vill inte råka ut för ett RIKTIGT RIKTIGT kraftigt anfall. Som det är nu har du säkert en sten i gallgången och den hålls krampaktigt fast.

Dessutom - din läkare hade jag inte litat på för en sekund! Finns tonåringar som opererat bort gallan och det borde han/hon veta! Å din medicin - du borde fått något som heter papervarin. Det är kramplösande vid gallbesvär och det enda jag vet hjälper.

Så luft på rumpan nu och åk! Klaga lite extra så tar dom ett ultra direkt!
    Glädjande att fler tycker som jag
  • Stumpan83

Gallan! Min mamma hade likadant i flera år (halsbränna, smärta i mellangärdet) - läkaren på VC gav henne bara magsårsmedicin hela tiden. Jag som ifrågasatte då hon till slut blev värre och det efter att ha ätit ägg och sill.

• Stumpan83

Och eftersom du börjar få feber ska du åka in då inflammationen förvärrats kraftigt och förmodligen blivit en infektion. Du kan behöva antibiotika intravenöst och evt akut operation. Dessutom behöver gallan troligen vila

Svar på tråden Gallan? Magsår? + feber, hjälp tack!