• annacec

Hur börja med välling till 10 månaders och vilken välling är godast?

Min son är 10,5 månader och äter middag kl 17:30 och gröt kl 19:15, sen lägger han sig.
    Nu har jag bestämt att jag vill övergå från gröt till välling. Testade ikväll med en provförpackning jag fått, men han ville inte ha. Ett par frågor:

Vilken välling är godast? Har hört att Semper är godare än Nestlé?

Vad finns för tips för att få en bebis att gilla välling?

Ska jag skippa gröten och bara ge välling under "överfasningen" trots att han inte dricker upp sin välling? Jag kan ju inte ge både gröt och välling innan sänggående (han har inte så mycket aptit). Men å andra sidan så har han ju nu somnat utan att äta/dricka?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur börja med välling till 10 månaders och vilken välling är godast?
  • Lilla fjunet

Först varför ska du börja med välling om han gillar gröt?? 
    Gröten står han sig ju bättre på över natten.

Min lille kille som är 16 mån vägrar gröt så vi kör fortfarande välling, jag har provat olika men han gillar bäst Nestlés "god natt välling" från 6 mån. (men går upp till 24 mån) 
    Den är ganska så tunn och smakar gott tycker till och med jag, jag tycker sempers välling är mer som tunn gröt går knappt att dricka ur flaska.

Det lättaste att få honom att ta vällingen är väl att han är hungrig så han inte känner att han har något val.

• La Lola

Varför vill du byta från gröt till välling? *nyfiken fråga bara'

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • annacec

Jag tycker välling verkar mer praktiskt och jag skulle gärna vilja kombinera dessa två. Jag tycker också att välling är "mysigt" och jag dricker själv gärna välling. Jag ska snart börja jobba och min bebis ska börja sova hos sin pappa ibland (särbo) så då kan det vara bra att han kan erbjuda välling när inte han kan amma.

Det var några anledningar. Men jag vill helst inte diskutera varför, egentligen. Utan mer, hur...

• Snösparv

Vår dotter ville aldrig ha välling, hon föredrog gröt. Så vi slutade försöka, kändes som att gå ett steg tillbaks att börja ge henne flaska och speciellt vid läggdags då man först ska vänja henne vid det och sen vänja henne av med det. Kändes bara dumt!

Så jag har inga direkta tips hur man lyckas, eftersom vi tyckte dottern fick välja.

• FinaMina

Min dotter (9 mån) dricker Nestle Godnattvälling. Vi har testat flera olika men det är bara den hon vill ha. Själv tycker jag att den är godare än Sempers välling. Hon brukar dricka 240ml innan läggdags... Och bara ur mam flaska:)

• annacec

@FinaMina: Ja, det där har jag hört. Att det kan vara nappen det är fel på! Har du Mam då med "strecket/krysset"?

• FinaMina

Ja, precis, den med krysset:)

• gryning2

Jag har fått mina barn att acceptera välling genom att blanda välling med ersättning i flaskan. Först har jag tagit 1/4 välling och resten ersättning, då är inte vällingsmaken så tydlig. Sen kan man successivt blanda i mer och mer välling och mindre ersättning för varje gång. Jag vet inte om ditt barn äter ersättning men den är ju sötare i smaken och lättare att få barnet att acceptera.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • annacec

Nej, tyvärr.. Har också hört det rådet, men han äter inte ersättning.

Svar på tråden Hur börja med välling till 10 månaders och vilken välling är godast?