Preskribering av skulder?
jag undrar om det finns någon med erfarenheter av preskribering av skulder?
Vem får man hjälp av med sånt här? Eller ska man bara rätt och slätt skriva ett bestridande?
jag undrar om det finns någon med erfarenheter av preskribering av skulder?
Vem får man hjälp av med sånt här? Eller ska man bara rätt och slätt skriva ett bestridande?
Menar du preskibering eller bestridande av faktura? (Preskibering innebär att skulden "går ut")
Det är ju enorm skillnad på att något preskiberas och att bestrida något. Är skulden felaktig så ska du ju så klart bestrida den är den inte det så ska du lika självklart betala den...
Googla fattiga riddare forum, där finns massa bra tips och råd.
Ja alltså efter vad jag har googlat mig till så anser man att en skuld borde vara preskriberad ( att deras lagliga rätt har upphört att bedriva in den eftersom den är ett visst antal år gammal och man inte har "Medgivit" att man har den) så ska man skriva ett bestridande mot utmätningen.
Att göra preskriberingar är en djungel och inte helt lätt att lyckas med, om man inte är påläst
för det första så preskas olika skulder vid olika år, men man kan säga att de vanligaste, konsumtionsskulderna, preskas efter 3 år.
Men detta förutsätter att man inte blivit påminnd om skulden under dessa 3 år
Detta gör de flesta inkasso och andra företag rätt på
Vad man kan vinna på är att dom inte har det dokumenterat när man begär ut deras historik
Det köps och säljs hej vilt med skulder i inkassobranchen, här görs det fel ibland.
Man köper upp kundstockar och meddelar en kunden, eller benämner skulden på fel sätt.
Denuntiationen blir inte korrekt skött och här kan man få en preskribering när man begär ut historiken, ganska vanligt
Är det ett äldre skuld som legat hos samma inkassobolag ändrar man ibland ärende nr när man lägger det i långtidsbevakning, meddelas detta inte kunden, bryts preskriberingen
Här är några av sätten att följa sin skuld för att sedan kunna preskribera den
Det finns fler.
Jag skulle vända mig till någon som kan detta med skulder och preskriberingar.
Det finns bra ideella föreningar som du kan få hjälp av. Jag tycker du ska kontakta Insolvens.se
Waldo: TACK!