• christina 85

Frustrerad extramamma till en tonåring

Sitter i en himla jobbig sits. För två år sedan träffade jag min sambo och vi är superlyckliga ihop. han är mannen i mitt liv. Med på köpet kom även hans två andra barn från ett tidigare förhållande. En son på 11 och en dotter på snart 14 år. Och nu har vi även en gemensam dotter på bara några månader. Vi har ett jättefint liv tillsammans och jag är lyckligt lottad. det som känns jobbigt är hans tonårsdotter som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Har aldrig riktigt lyckats fått någon närmre kontakt med henne, och fortfarande efter 2 år så faller inte våra samtal naturligt, och mitt i allt har den härliga trotsen gjort sig till känna. Hon missköter tider, är allmänt otrevlig, vårdslös med det hon får, och roten till den stora oron, hon umgås med äldre framförallt en 16årig kille som i veckorna sitter på behandlingshem. Det är framförallt när hon är med honom hon missköter tider osv. Både hennes pappa och jag är oroliga för att hon ska hamna illa ut, men det spelar ingen roll vad man säger.. han är inte som vi tror säger hon, men jag har själv sett honom kommat ragglande över staden mitt på dagen och stället som vi bor på är inte stort så man hör mycket. hon blir otroligt agresiv och syrlig så fort det är prat om detta och vi är fantastiskt idiotiska som säger att hon ska vara hemma vid halv elva. Och mitt i denna röra har vi hennes biologiska mor som gärna vill spela ut far och dotter lite mot varandra, hon vill gärna vara den snälla mamman som slipper ta konflikter säger en sak till sin dotter och ringer sen och beklagar sig för min sambo att han får 'ta tag i saker'

jag tycker att allt detta har blivit så jobbigt att jag bävar för barnveckorna då jag själv knappt orkar vara en bra mamma åt vår lilla tjej längre. Vet inte till vilken gräns jag kan lägga mig, och om jag ens törs. som trött småbarnsförälder är detta verkligen jobbigt. Och jag skäms för att jag faktiskt knappt orkar tilltala hans andra dotter just nu. Finns det några som har liknande erfarenheter?

Svar på tråden Frustrerad extramamma till en tonåring