• Kakktus

Torktumla eller låta självtorka?

Jag kom hem till en vän för ett tag sen och hon tvättade.
    Allt i maskin osv precis som jag.

Dock när hon skulle torka tvätten hängde hon upp alla jeans, tshirtar, underkläder, linnen ja allt sånt på en torkställng.
    Sängkläder, handukar torkade hon i tortumlaren.

Saken är efter att jag sett henne hantera sin tvätt får jag haft ångest av att jag torktumlar ALLT.
    Förutom bh och jeans.

Håller kläderna längre utan torktumling? Sliter det?
    Ska jag köpa en torkställning?

Inte bott hemmifrån så länge så kan inte ett dugg om sånt.             

• Svar på tråden Torktumla eller låta självtorka?
  • nattalie

Blir inte allt fruktansvärt skrynkligt om du tumlar det?
    Jag tumlar endast handdukar, tror det är skonsammare mot kläderna att hänga dem o låta torka.

• Kakktus
    nattalie skrev 2012-02-21 01:02:09 följande:
    Blir inte allt fruktansvärt skrynkligt om du tumlar det?
    Jag tumlar endast handdukar, tror det är skonsammare mot kläderna att hänga dem o låta torka.

nä de har jag inte upplevt.
    Jag tar ut kläderna direkt o hänger på galje.

Jo jag köpte två par jeans. lika dana dä jag gillade dom. de ena paret torktumlade jag o de anndra lät jag själv torka o färgen på dom som självtorkade e bättre än dom som blev torktumlade.

• SoStylish

Det enda jag tumlar är handdukar för jag tycker dom blir så fruktansvärt hårda och stela om man hängtorkar. Har jag tvättat underkläder så brukar jag slänga in dom också. Allt annat hänger jag upp, skulle aldrig torktumla "vanliga" kläder faktiskt!

• Ppilla

Jag tumlar allt som går och får tumlas. Mycket bebiskläder då jag tycker det blir så stelt när man hänger upp på tork.

• Pappa G

Torktumlaren drar ju en hel del el, så det är ju också billigare att hängtorka förutsatt att man har plats.
    Även med en avfuktare i tvättstugan är det billigare än en torktumlare.

• Ellieott

Det är bättre för kläderna att låta dem självtorka. Men jag tumlar allt som kan tumlas ändå, eftersom det går snabbare

• KlokTok

Torkställning är bra om du har plats för den och inte tvättar en massa varje dag (svårt att få plats med 3-4 maskiner på en torkställning). Tvätten torkar bra även på ställning även om det tar längre tid och du har gjort en insats för miljön (typ 1-2 kWh per körning).

Det där om slitage på kläder verkar det råda delade meningar om. Ena sidan säger att slitaget vid torktumling är litet jämfört med slitaget som sker när man använder sig av kläderna respektive tvättar dem. Andra sidan (t.ex. Naturskyddsföreningen) menar å andra sidan att slitaget inte alls är försumbart.

Alla verkar dock vara överens om att torkställning är det energieffektivaste och därmed billigaste/miljövänligaste sättet att torka tvätt.

http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.214788-bast-torka-tvatt-ute 
    http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/tank-om/tvatt/ 

• cloudberry79

Jag torktumlar bara våra sängkläder och våra badhanddukar, i övrigt hänger jag allt på torkställning. Det blir billigare och jag tycker inte det är så stor skillnad. På sängkläderna märker jag tyvärr skillnad, men inte annars. På sommaren torkar jag allt utomhus.

If you love me - please don't feed me!
  • annca

Tumlar sådant som tvättrådet anser kan tumlas, vilket väldigt ofta inte innefattat strumpor, t-shirts, jeans etc. If inte de vi har.
    Tycker det mesta blir mer skrynkligt av att hängtorkas, men det kan ju bero på att det blir aptrångt i vårt torkskåp med en nästan full maskin...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Pappa G

Det är inte ovanligt med en elförbrukning på 4-6 kWh per tork även på nyare tumlare = upp mot 10 kr per tork.
    Äldre maskiner kan ta det dubbla..

• Ellieott

Jag hade gärna haft en torkställning och låtit kläderna torka där i lugn och ro, men tyvärr belamras hela vårt ganska lilla badrum bara av det som inte kan tumlas nu, så det är inte aktuellt .

När vi flyttar vill jag ha en tvättstuga som är en tvättstuga och inte kombinerat med badrum, så kan tvätten få torka där bäst den vill!

• Miloxan

Tumlar inte kläder endast handdukar och sängkläder, tycker tumlingen gör att kläderna tappar lite färg snabbare och krymper en aning.

• cloudberry79
    Ellieott skrev 2012-02-21 11:43:33 följande:
    Jag hade gärna haft en torkställning och låtit kläderna torka där i lugn och ro, men tyvärr belamras hela vårt ganska lilla badrum bara av det som inte kan tumlas nu, så det är inte aktuellt .

När vi flyttar vill jag ha en tvättstuga som är en tvättstuga och inte kombinerat med badrum, så kan tvätten få torka där bäst den vill!
    Jag torkar i vardagsrummet över natten=bra incitament att snabbt som attan ta bort den torra tvätten dagen efter.
    If you love me - please don't feed me!
  • Sandylol

Jag torktumlar underkläder, strumpor, handdukar oh sängkläder när jag väl kan torktumla. Annars får allt hängtorka :)

Svar på tråden Torktumla eller låta självtorka?