• malachis mamma

Vad händer nu? blir det utredning av min 7åring?- långt

Vet inte riktigt hur jag ska börja.... det är ju en hel människa jag ska försöka förklara.

vår son är nu 7,5 år och går i första klass. Han har alltid varit lite speciell men helt inom gränserna. (var nu de är)
    På dagis var han ledare och hans fantasi är outtömlig! Han är extremt verbal och tidig i språket. Använder sig av ord som vuxna knappt behärskar och gör det i rätt sammanhang. Han är matematiskt väldigt smart och ligger på en normal/förväntad nivå i svenska.

Han är och har alltid varit av känslig natur och tar lätt åt sig, även i onödan.

När han började förskoleklass förändrades allting. han var bara en i mängden, vilket fick honom att nästan stånga sig blodig för att åter bli den ledare han var van att vara. utan resultat. resultatet blev snarare att han ansågs som lite skum, han grät högt och ljudligt och ställde till en smärre "Norén-pjäs" av det mesta.

Första terminen i ettan blev det lite bättre. han kom bättre in i klassen och allt lugnade ner sig en aning. 

Men nu efter jul har något förändrats igen. Han sitter inte still på lektionerna, snurrar in sig i mattan, tar andra barns böcker och saker (för att han vill ha deras uppmärksamhet) pratar och "apar sig".

Han går också över styr i många sammanhang, känner inte riktigt av andras gränser, lyssnar inte på vuxna alls. Svår att få kontakt med, upplevs inte lyssna (men han kan återberätta allt ordagrant) klarar inte riktigt gymnastiken med all lek som är, och fritids är en plåga. varje gång jag hämtar honom får jag en lång utläggning om hur mycket bråk det har varit, bus och brottningslekar osv.

Hemma är han mycket lugnare men han ger sig på sin lillebror en hel del. Han kan sitta i timmar med sånt han tycker är intressant. typ lego, leksaksdjur, tv och spel. han älskar att vi läser högt och han älskar att läsa för oss.  Men även hemma har han ibland svårt för andras gränser, att lyssna, svårt att inse hur mycket större han är än sin bror och därför måste ta det lite lugnare i sin lek med honom.

Igår när jag hämtade honom fick jag veta att de nu vill ta upp honom i IHT gruppen på skolan, en grupp bestående av Rektor, studierektor, lärare, psykolog och kurator. Där ska de diskutera honom och hans beteende och se om de kan hjälpa läraren att tampas med honom. 

Jag blir så orolig för honom! Han stöter i värsta fall bort sina vänner och trots att han är smart riskerar han att inte hänga med si skolan pga han inte kan tillgodogöra sig lektionerna.

Skulle vara väldigt skönt att komma i kontakt med andra som har liknande problem med sina barn, som känner igen sig, sina barn eller andra.  

• Svar på tråden Vad händer nu? blir det utredning av min 7åring?- långt
  • Liten elak och intelligent

Det som händer nu med att de tar upp honom i IHT-gruppen är förhoppningsvis bra! Men jag skulle även rekommendera dig att söka hjälp för sonen på BUP. Dte är viktigt att din son får hjälp NU innan han straffat ut sig helt i skolan!

Det du beskriver skulle kunna vara något inom det neuropsykiatriska spektrat. 

malachis mamma skrev 2012-02-21 07:18:54 följande:
    När han började förskoleklass förändrades allting. han var bara en i mängden, vilket fick honom att nästan stånga sig blodig för att åter bli den ledare han var van att vara. utan resultat. resultatet blev snarare att han ansågs som lite skum, han grät högt och ljudligt och ställde till en smärre "Norén-pjäs" av det mesta.
    Lek på egna villkor? Skulle jag kunna kalla det du beskriver.

• SIN74

Suveränt att de tar tag i det med det samma. Det låter så allvarligt när de räknar upp alla som är med i de team som arbetar med dessa frågor men alla behövs för man ser olika saker och helheten det ger är fördelaktig. Av det du beskriver låter det lite likt asperger. Ofta mycket duktiga, behöver inte alls ha specialintressen som många tror. Bekymret är att interagera med andra på sätt man inte är van vid. svårt att läsa av vad andra tycker, känner. Det sociala spelet är inte självklart. Nu säger jag inte att din son skulle ha den diagnosen men jag känner igen det du beskriver.
    Det är bra att skolan vill hjälpa honom och inte väntar typ "han mognar nog".

• Dimisi

Ska du vara med på mötet? Förbered dig i så fall genom att tänka igenom vad du är mest orolig för, vad du tror sonen skulle behöva för hjälp och vilka områden du tycker att han skulle behöva utveckla. Ta gärna med anteckningar.

Om du inte är inbjuden tillmötet kanske du kan förmedla dina synpunkter och funderingar till någon av de som ska vara med. T ex tycker jag det är viktigt att skolan får veta att han kan och vill läsa högt hemma, och att han överlag är lugnare hemma. Men oxå sånt där som att du har sett att han inte riktigt verkar förstå eller kan kontrollera sin fysiska styrka.

• malachis mamma

Tusen tack för era svar! 
    jag tror att de inledningsvis har mötet utan oss men jag vill självklart vara med senare i processen. Nu har han sportlov och det är både bra och dåligt. Han är på sin lillebror en hel del med tjuvnyp och retas hela tiden. det är så svårt att veta vad som är "normalt" syskongnabb och vad som inte är det. Han kan nästan inte gå förbi sin bror utan att putta till eller knuffa. Men inte varje gång, Inte varje dag, inte ens varje timme. det pendlar upp och ner hela tiden.

Jag har funderat i termer som Aspberger själv, det märkliga är att det liksom "går över" i perioder. Man kan generellt säga att han har väldigt lång start och stoppsträcka!! Svår att få igång och svår att få stopp på. och så för det mesta så snäll, lugn och go. 

Han har en hel del vänner men det har också hänt att någon har gått hem för att han glömmer bort dem och bråkar med sin bror i stället.

jag blir så ledsen :( 

• Ronjami

Låter som asperger, min dotter funkade bra upp till förskoleklass men då blev de sociala problemen mer tydliga och det var bråk och problem varje dag. Hon har många gånger "glömt bort" kompisar när dom varit hemma och numera (hon är 8) är det sällan som hon leker med någon på fritiden men det funkar bra med syskon så hon känner sig inte ensam.  Hon fick Aspergerdiagnos förra året och i klassen finns en extraresurs så det mesta funkar ok nu.

Man blir ledsen men när man får veta vad problemet är och får hjälp känns det bättre, även om jag inte är där än..

Svar på tråden Vad händer nu? blir det utredning av min 7åring?- långt