• Anonym

Vad har vi för rättigheter?

Jag har ensam vårdnad och min dotter är hos sin pappa varannan helg.
    Om det händer något som gör att han inte kan ha henne på sin helg,
    tex att hon/han är sjuk så har jag henne och då går det en månad emellan.
    Försökt förklara att detta är för lång tid men enligt han gör det ingenting.

Jag har som sagt ensam vårdnad, jag vet att han har sin umgängesrätt.
    men nu vill jag ha min dotter på heltid då han har krånglat i 3 års tid.

Jag orkar inte mer, och skulle jag skriva upp allt här så skulle det bli en
    hel uppsats.
    Hur gör jag? 

• Svar på tråden Vad har vi för rättigheter?
  • Ellieott

Du har inga rättigheter alls. Ingen förälder har rätt till sina barn. Det är barnen som har rätt till sina föräldrar. Man kommer utgå ifrån vad som är bäst för barnet, vilket oftast är att träffa båda föräldrarna.

• Anonym
    Ellieott skrev 2012-02-21 07:33:50 följande:
    Du har inga rättigheter alls. Ingen förälder har rätt till sina barn. Det är barnen som har rätt till sina föräldrar. Man kommer utgå ifrån vad som är bäst för barnet, vilket oftast är att träffa båda föräldrarna.
    Ja jo detdär visste jag redan så det gav mig inte speciellt mycket.
    Ville mer ha råd, har gått hos familjerätten ett X antal ggr och verkligen
    försökt komma överens osv. Fått massa hjälp, råd och svar på mina frågor
    men nu tycker jag det gått för långt.
    tack iaf. 
  • Anonym

Enklast för både pappa och barn vore väl om ni hade gemensam vårdnad och växelvist boende. Skulle du försöka ställa in umgänge helt så kan han stämma dig och får troligtvis igenom gemensam vårdnad och även utökat umgänge.

• Ellieott

Men vad är det då du undrar? Du frågade ju vad ni hade för rättigheter, vilket jag svarade på.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 07:37:33 följande:
    Enklast för både pappa och barn vore väl om ni hade gemensam vårdnad och växelvist boende. Skulle du försöka ställa in umgänge helt så kan han stämma dig och får troligtvis igenom gemensam vårdnad och även utökat umgänge.
    Jag vill att min dotter har kontakt med sin pappa men inte just varannan helg
    då det hänt många ggr att han inte har henne på just sin helg.
    Jag har ensam vårdnad för att vi aldrig levt ihop från början, men jag har erbjudit
    det vilket han inte vill ha.
    Vi bor ca 4 mil ifrån varandra och ingen har körkort.
    Jag både lämnar och hämtar. 
  • Fru Anna

Hur vill pappan att umgänget ska se ut? Är han nöjd som det är eller vill han ha en förändring i så fall till vad?

• Anonym

Vad menar du med jag vill ha mitt barn på heltid? Du har ju ungen på heltid redan och ungens rätt till ug kan du aldrig ta ifrån ungen hur mycket andra förälder än krånglar, det du kan göra är att låta ungen bo hos den andra föräldern och själv bli umgängesförälder och visa hur man sköter ett umgänge exemplariskt

• Ellieott

Jag förstår att det är jobbigt när pappan krånglar. Men det är ju inte barnets fel. Att barnet straffas för att mamma och pappa inte kan komma överens är inte ok! Så att försöka undvika umgänge mellan dem känns inte så snällt, och inte som att det är barnets bästa du utgår ifrån. Eller?

• vetvadjagvill

jag förstår  inte ts vad du hänger upp dig på.

de anledningar du skriver till varför de inte ses, att barnet är sjukt eller att han är sjukt tycker jag är helt rimliga.

Om han som förälder är för sjuk för att ta hand om sitt barn så ska barnet vara med en förälder som är frisk vilket bir du.

OM barnet är sjukt och mår bäst av att inte åka fram och tillbaka till pappan så ska det inte göra det,sen om barnet  är sjukt och han inte är vårdnadshvare så är det krångilgt med att gå till läkaren  och hämta  ut medicin mm...   

OM du kunde ge honom  gemensam vårdnad så skulle det underlätta för honom att ha hand om sitt sjukabarn med.

Av det jag läser så ser jag ingen orsak till att pappan inte ska få träffa sitt barn regelbundet.
    Du har valt ensam vårdnad,
    du har valt att ha barn och vara boföräldern.

Du får också ta delen att barnet har rätt till sin pappa oavsett om  DU orkar det eller  inte.

• Anonym

Rubriken blev väl antagligen fel.
    Jag vet att det är vårt barns rättigheter, och att barnet har såklart rätt
    till båda föräldrarna.
    Jag har varit på familjerätten en massa ggr så jag vet vad det gäller
    och vad dom säger, har för råd osv.

Det jag ville veta är vad JAG har för rättigheter nu, eftersom pappan
    INTE alltid "sköter" sina helger som han ska.
    Ska det vara så svårt att förstå?? Jag vill inte ha påhopp.

Att det ibland ska gå en hel månad tills vårt barn får träffa sin pappa
    ÄR för lång tid, även enligt familjerätten.

Jag säger INTE nej till umgänge, då jag VILL att vårt barn ska ha en
    god relation och bra kontakt med sin pappa MEN jag har erbjudit
    gemensam vårdnad vilket han INTE vill skriva på.

Svar på tråden Vad har vi för rättigheter?