• Tindrande

tips på bra och billig symaskin

hallå!

Jag och min mamma tänkte köpa en symaskin ihop. Vi är båda amatörer och kommer sy lite gardiner, barnsaker och lappa lite. Men vi vet inte vad vi ska köpa för symaskin.
    Har sett en på claes ohlsson för 1700:- nån som vet nåt om den?

Eller om ni har nåt annat bra tips.
    Vill inte köpa en allt för dyr eftersom den inte kommer användas så jätte ofta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden tips på bra och billig symaskin
  • lycra

jag vet en som säljs på rusta för runt tusenlappen, har hört att den är rätt ok! tänkte själv köpa en sån den dagen mamma tar tillbaka sin som jag lånat =)

• Tindrande

tack!
    Får kika på den då.
    Hittade en hugin på coop för 1500 också.....men jag vet ju inget om symaskiner *s*

• nest

Jag har en YAMATA. Fick den för två jular sedan så jag vet inte exakt vad de kostar, men gissar under 1700kr, snarare dryga 1000-lappen. Den är helt ok. Är verkligen en amatör, men lite gardiner och babypåslakan har den fixat iallafall.

• uniMog

Om vi pratar symaskiner i den prisklassen kan du nog köpa nästan vadsomhelst.. jag hade tänkt rekommendera en av husqvarnas billiga men den ligger några tusen högre.

Det du bör tänka på är:
    * garantin!
    * kolla att det finns något ställe som utför service på det märket
    * vilka sömmar finns? raksöm + sicksack är ju obligatoriska men ska du sy kläder rekommenderar jag minst en elastisk söm. knapphål kan också vara bra
    * klarar den att sy i tjocka tyg?

Tror att husqvarnas allra billigaste brukar kunna köpas på erbjudande för runt 2-2500:- och då får du riktigt bra kvalitet men inte så mycket finesser.

• Tindrande

På hugin som jag såg på coop, så var det 5 års garanti har jag för mig.
    Den hade ca 5 oliak sömmar, samt några dekor sömmar tror jag.
    Kläder tror jag inte kommer bli aktuellt, förutom att lägga upp byxor.....är så dålig på att sy *s*
    Skulle jag bli mer intresserad om ett par år och helt plötsligt bli duktig, så kan man ju satsa mer.
    Nu ska ju jag och mamma dela på symaskinen

• minibulan

Yamatan brukar finnas hos ONOFF, 3 års garanti.kolla hemsidan.Supporttelefon i Skara

• uniMog

Hugin är ju ett hyfsat välkänt märke iaf så det borde det finnas service till. Det är eg. det viktigaste, så du inte står där med en maskin som måste servas men ingen som kan göra det

5 nyttosömmar klarar du dig utmärkt på om du inte ska göra något mer avancerat än sy gardiner och fålla byxor

• bluebride

någon som vet om man kan köpa en på avbetalning?

• uniMog

På "riktiga" symaskinsaffärer brukar det gå utmärkt att köpa på avbetalning. Hur det är med coop etc har jag ingen aning om

• bluebride

ok, vi har faktiskt 2 eller 3 butiker som säljer symaskiner här så. Men jag fyller år snart, så jag ska önska mig en först :)

Svar på tråden tips på bra och billig symaskin