• Looloo97

Kök IKEA Lidingö, bänkskivor och blandare frågor

Vi ska byta kök till våren och har i stort sett bestämt oss för IKEAs Lidingö, vi har dock vitt fasat kakel idag som vi tänker behålla. JJag är orolig att köket kommer se dassigt/skitigt ut mot det vita kaklet, är det någon här som har vitt kakel till det här köket?

En annan fråga, vi ska ha ett u-format kök och mot vardagsrummet ska bänkskivan ha ett överhäng mot matsalsdelen, då behöver vi ha en 90 cm bred skiva. Vi försöker dock hålla nere budgeten en aning och den skivan skulle kosta flera tusen extra bara för att den är 30 cm bredare...Fick ett tips at man kan lämna in två 60-cm skivor till snickare så limfogar dom ihop det för några hundra. Någon som gjort så?

Och bara en fråga till ;) Vi vill ha Hjuvik blandare med handdush
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20197374/
    Någon som har den och är nöjd?  

• Svar på tråden Kök IKEA Lidingö, bänkskivor och blandare frågor
  • Lenasv

Tror att ni kommer att ångra er om ni limmfogar ihop skivorna. Skarven kommer att synas, tro mig. Vi köpte våra bänkskivor, laminat, på Ikea för 7 år sedan och det är redan dags att byta för de är inte snygga längre och skarvarna syns väääääldigt tydligt. Kvaliten var nog inte den bästa. Vi köpte även vårt kök på Ikea men det är fortfarande som nytt :) .Så mitt tips köp inte bänkskivorna på Ikea. Vi har nu beställt nya laminatskivor, på nätet. Så mitt tips är snåla inte när ni ska byta kök tror ni ångrar er i långa loppet :)

• Looloo97

ok, ja vi har också tänkt i dom banorna...Ett kök byter man ju bara en gång och det är så jäkla jobbigt att man nog aldrig vill göra om det!
    Nu skulle vi inte ha laminatskivor utan riktigt massivt trä, jag pratade med vår lokala snickare och enligt dom var det inga problem när det är massivt trä. Det skulle vara precis så de bredare skivorna är tillverkade ursprungligen tydligen. Det är enbart bardelen så det skulle inte vara ett alltför stort arbete att byta den inom ett par år om det visar sig att det blir fult och det var mååååånga sköna tusenlappar vi kan köpa annat lullull för =) 

• Kastrullresan

När det gäller bänkskivorna så har jag ingen erfarenhet men när det gäller blandare skulle jag INTE rekomendera någon av IKEAs. Vi har haft två olika och båda har läckt. Vi har också många vänner som haft blandare från IKEA och ingen, verkligen ingen har varit nöjd.

Svar på tråden Kök IKEA Lidingö, bänkskivor och blandare frågor