• Fast Turtle

Inspirationstråd vardagsmat. Vad är det godaste ni äter på veckan? Nya maträtter.

Jag kan tycka att det är kul att pröva nya maträtter speciellt när man får den där WOW-känslan efteråt. Det kan vara tråkigt att bara äta samma samma mat hela tiden så därför tänkte jag att man kunde läsa i den här tråden för att få inspiration till att pröva nya spännande och goda maträtter.

Låt dig inspireras och kom gärna med ett litet bidrag på vad du tycker är god vardagsmat så tråden hålls levande.

Bon Appétit Solig

• Svar på tråden Inspirationstråd vardagsmat. Vad är det godaste ni äter på veckan? Nya maträtter.
  • Fast Turtle

En maträtt som jag gärna vill tipsa om är det här:

Spätta med hetta heter den och jag fick receptet ifrån den här sidan http://martenssonskok.blogspot.com/2011/10/het-sas.html

Spätta med hetta  2 port
    400 g spättafiléer
    Sås
    1 rödlök
    2 vitlöksklyftor
    1 msk riven ingefära
    1 röd chilifrukt
    1 msk gurkmeja
    4 dl kokosmjölk
    2 msk kycklingfond
    salt och vitpeppar
    Finhacka vit- och rödlök, kärna ur och strimla chilifrukten.
    Blanda samman alla ingredienser till såsen i en gryta, koka upp och låt det småputtra ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
    Undertiden som såsen småbubblar steker du spättafiléer i rejält med smör och wokar valfria grönsaker. När allt är klart hugger du in på maten och njuter!

Dock hade jag inte allt hemma när jag gjorde den här maträtten så jag la till och tog bort lite som jag själv tyckte.
    Man måste ju inte följa recepten till punkt och pricka. Jag tror det är bättre att man går på känsla.

Jag kokade bland annat potatis till så det blev lite mer matigt. Sedan hade jag inte gurkmeja utan jag tog curry istället. Jag hade heller ingen kycklingfond utan jag tog fiskbuljongtärning. Kokosmjölk är riktigt spännande att laga mat med så det är ett måste i den här rätten. Supergott blev det i alla fall! Glad
  • Fast Turtle

Om man vill göra lite enklare mat då man kanske inte har så mycket tid så kan man snabbt göra den här rätten som jag har kommit på helt själv.

Bandpasta med baconröra och grönsaker. 2 portioner

Stek 2 paket bacon i stekpannan. Man kan klippa baconskivorna i två delar så de blir mindre.

Koka samtidigt upp bandpastan. Lägg till en skvätt olja och salt i vattnet.

Hacka upp de grönsaker som du vill ha i röran. Jag brukar ta det jag har hemma oftast paprika, tomat och något mer.

När allt är klart så blanda ner det i en stor form/skål. Lägg i en burk med Lätt creme fraiche och blanda runt allt.

Krydda med salt och peppar. Vill man lyxa till det så kan man också lägga i riven ost.

Snabbt, enkelt och gott.
  • Fast Turtle
    Nu vill jag gärna ha era bästa tips på god vardagsmat också! Kom igen och dela med dig i tråden Glad
  • Fast Turtle
    Schtajn skrev 2012-02-21 14:25:55 följande:
    Favoritar
    Ok det är du välkommen att göra Glad Har du något gott bidrag till tråden också tro?
    Det hade vart kul med nya förslag.
  • Smilly

Jamie olivers laxbullar.. Helt fantastiskt goda även för dem som i vanliga fall inte gillar fisk. Bara att googla receptet.

• Fast Turtle
    Smilly skrev 2012-02-21 14:28:51 följande:
    Jamie olivers laxbullar.. Helt fantastiskt goda även för dem som i vanliga fall inte gillar fisk. Bara att googla receptet.
    Det lät riktigt spännande faktiskt! Det receptet hade jag absolut kunnat pröva.
    Det är det här du tänker på väl?

Ingredienser

400 gram  potatismos 400 gram  lax 75 gram  osaltat smör 1 nypa(or)  cayennepeppar 0,5 st  citron(er) salt peppar 3 st  ägg 100 gram  ströbröd 2 tsk  olja

Tillagning

1. Mixa samman potatismos, lax, cayennepeppar, citron, ett ägg och en matsked smör i en stor skål. Täck en bakplåt med plastfilm och börja forma bullar av laxröran. Lägg laxbullarna på plåten och låt stå i frysen under 20 minuter.

2. Slå de resterande äggen i en skål som inte är alltför djup och häll ut ströbröd på en flat tallrik.

3. Doppa laxbullarna en och en i skålen med ägg och täck sedan bullarna med ströbröd. Häll oljan och resten av smöret i en stekpanna och låt det bli riktigt varmt.

4. Fritera laxbullarna på varje sida tills ytan är gyllenbrun och helt genomstekt. Receptet räcker till 7-9 stycken x 7 cm laxbullar.
  • deecember

Laxtärningar, steks med hackad lök.
    Creme fraiche gourmet-tomat & saffran hälls på, kokas upp.
    Serveras med valfri pasta.

• Fast Turtle
    deecember skrev 2012-02-21 14:35:05 följande:
    Laxtärningar, steks med hackad lök.
    Creme fraiche gourmet-tomat & saffran hälls på, kokas upp.
    Serveras med valfri pasta.
    Det lät gott Glad och superenkelt! Absolut värt att pröva.
  • deecember

Jag gillar supersnabba vardagsrätter emellanåt ;)

Ibland skivar vi fläskfilé, hackar lök & bryner. Häller på sweet chili sås och matlagningsgrädde, kokar upp.
    Serverar jasminris till.

Svar på tråden Inspirationstråd vardagsmat. Vad är det godaste ni äter på veckan? Nya maträtter.