• Fommpen

    Hur får man katterna att sluta sova i sängen?

    Jag ska strax bli sambo med en kattägare. Jag vägrar att gå med på att de ska få fortsätta sova i våran säng. Han har haft dem i sängen sen de var kattungar (alltså i 7år). Han gillar det, men jag blir tokig på allt j***a katthår som är överallt, och att de går omkring på nätterna och bla kliver mig på huvudet så jag vaknar..

    Han "går med på" att de inte ska sova hos oss, men han tycker att de ska få ligga i sängen på mornarna, och på dagarna. Men jag tänker att det blir minst lika mycket hår, (jag tycker att de hårar vansinnigt mycket) och jag tänker att katterna inte ska fatta när det är okej eller inte okej att ligga i sängen.

    Om man stänger dörren så öppnar de dörren, om man låser så gör de konfetti av tapeterna utanför..

    Hur ska man göra?
     

  • Svar på tråden Hur får man katterna att sluta sova i sängen?
  • Majsan70

    LEV med det är mitt råd! En katt är inte en hund som man kan träna bort från sängen även om det är svårt nog det med. Det du får göra är att putta bort dem när du ligger däri och bädda sängen nog när ni inte är däri.


    Har man kat t så har man lixom!


     

  • Barbabok

    Omöjligt vill jag påstå. Däremot kan man bädda med överkast när man inte ligger i sängen så att det ser mindre ofräscht ut, men räkna med att det blir rätt hårigt det med. Att stänga de ute är nog svårt, brukar bli ett herrans liv!

    // med 3 katter som tack o lov väljer andra sovställen i första hand


    han kommer i juni
  • angelfire5

    Tvivlar på att det går att lära så pass stora katter. Mina katter vet att dem inte får vara i sovrummet så dem går inte in där även om dörren står öppen, men det är inlärt i dem sedan dem var små.

    Du kan säkert lära dem att inte vara i sängen när ni är i närheten men katter är ögontjänare och kommer antagligen ligga där så fort du vänder ryggen till.

  • myone

    Att vänja av dem med det efter 7år kommer bli SVÅRT om inte omöjligt. Enda chansen är nog att stänga ut dem från sovrummet. Fast, då finns alltid risken att de klöser på dörren/tapeterna   eller skriker utanför.

    Är det du som ska flytta in hos killen eller han som ska flytta in hos dig?

    Du vet ju "problemet" nu innan och har ändå ett val.

    Jag har själv katter, men efter jag flyttade till nytt boende så får de inte vara i sovrummet längre (pga allergi) så dörren dit är alltid stängd. Vissa nätter står dock den enda katten och krafsar på dörren, men hon brukar ge sig ganska snabbt. Oftast låter hon bli det, då jag börjat ställa en vattenspruta där (katterna vet vad den innebär) 

  • Aerials

    Som sagt, lev med det. 

    Jag har tre katter varav en långhårig. Jag har inget katthår i sängen fastän de ligger där dag som natt.

    För jag har överkast. Och dammsugare. 

  • JellyBean

    Du, katterna var där först! Det är du som får anpassa dig. Du kan ju sova på golvet eller ha en egen uppblåsbar madrass men för tusan låt katterna sova i sägen -dom var där FÖRST!

    p.s det blir inte mindre hår bara för att dom inte sover i sängen kan jag ju säga.  

  • Aerials
    JellyBean skrev 2012-02-21 17:19:32 följande:
    Du, katterna var där först! Det är du som får anpassa dig. Du kan ju sova på golvet eller ha en egen uppblåsbar madrass men för tusan låt katterna sova i sägen -dom var där FÖRST!

    p.s det blir inte mindre hår bara för att dom inte sover i sängen kan jag ju säga.  
  • sär skriven

    ">



    Kanske? Med risk för att katterna protesterar medelst klösningar eller att strafflägga diverse äckligheter överallt.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Fommpen

    Vi ska flytta ihop i en ny gemensam lägenhet. Så det blir helt nytt för dem. Jag skulle inte ens fundera på att försöka få dem att sluta sova i sängen här.. Jag sov över hos honom i helgen när han var borta (passade katterna), jag stängde dörren på morgonkvisten för att jag behövde sova.. Men då protesterade den ena med att kissa och bajsa på hallgolvet.. :(

    Jo nog var katterna där först.. Men det handlar mer om att min blivande sambo får välja. Antingen leva ensam med katterna, eller bilda familj med människor (och katter) men där jag inte kan gå med på precis allt..

    Jag vet att det finns dammsugare.. Jag städar hemma hos honom förjämnan...  


    Vilda och Adam 22/12-06
  • Aerials
    Fommpen skrev 2012-02-21 17:31:32 följande:
    Vi ska flytta ihop i en ny gemensam lägenhet. Så det blir helt nytt för dem. Jag skulle inte ens fundera på att försöka få dem att sluta sova i sängen här.. Jag sov över hos honom i helgen när han var borta (passade katterna), jag stängde dörren på morgonkvisten för att jag behövde sova.. Men då protesterade den ena med att kissa och bajsa på hallgolvet.. :(

    Jo nog var katterna där först.. Men det handlar mer om att min blivande sambo får välja. Antingen leva ensam med katterna, eller bilda familj med människor (och katter) men där jag inte kan gå med på precis allt..

    Jag vet att det finns dammsugare.. Jag städar hemma hos honom förjämnan...  
    Katterna kommer sannolikt inte att acceptera att bli utkörda från sovrummet. Katter tycker dessutom generellt inte om förändringar så att både flytta och börja bestämma var de får ligga kan i värsta fall innebära protester. Och de verkar ju bestämda med vad de vill. 
Svar på tråden Hur får man katterna att sluta sova i sängen?