• enlitenbitkaka

Tappat iPhone i vatten - vad gör jag?

I ett olyckligt ögonblick lyckas jag veva ner min iPhone 4 i en vattenpöl, den låg då i en sådan här modell; 4.bp.blogspot.com/-2MkhwkvUJAY/TWYfc9dkhwI/AAAAAAAAEVs/k206QfF5aSM/s1600/bild-755321.jpg

Fick upp den på ett par sekunder och blev överlycklig då den verkade fungera som innan men nu har jag märkt att ljudet tjorvar. Jag hör när någon ringer men när jag svarar är det stendött, jag kan inte lyssna på musik osv. Allt annat verkar dock funka som vanligt.

Har provat husmorsknepet att lägga den i en påse med ris men måste man inte göra det direkt? Var ju på jobbet flera timmar efter att jag tappade den. Finns det något hopp om att få igång återstående ljud genom ristorkning eller är det kört? Har en 3-försäkring på den men vore fint att slippa betala 500:- i självrisk...

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Tappat iPhone i vatten - vad gör jag?
  • amorvincitomniia

pojkvännens iphone 4 låg i havsvatten i nån minut förra sommaren och den funka :) vi topsade noga i alla små öppningar och jag tror han la den i ris också.. i början strulade högtalarna och ljudvolymen bläddrade upp och ner men sedan blev den helt normal igen!

• Ellaria

Stäng av den och låt den torka i typ en vecka.

Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • j 3 n N y

Hände mig också, exakt samma problem. Prova med headset, det funkade för mig och efter nån vecka var den som vanligt igen. Detta var min iPhone 3GS, hände för två år sen och den funkar fortfarande (men nu har barnen den som app-leksak utan sim-kort)

• enlitenbitkaka
    Ellaria skrev 2012-02-21 17:23:46 följande:
    Stäng av den och låt den torka i typ en vecka.
    Vad hjälper det att stänga av den?
    amorvincitomniia skrev 2012-02-21 17:20:49 följande:
    pojkvännens iphone 4 låg i havsvatten i nån minut förra sommaren och den funka :) vi topsade noga i alla små öppningar och jag tror han la den i ris också.. i början strulade högtalarna och ljudvolymen bläddrade upp och ner men sedan blev den helt normal igen!
    Låter ju bra! Lever på hoppet då delar av ljudet fungerar
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • viseversa

Såg på tv(body of proof) att man kan lägga den i okokt ris över natten eller ett dygn. Den ska vara helt täckt. Kan vara värt att testa?

• Orkide

Stäng av den och låt torka. Håller du på med den kan vattnet kortsluta något och du förlorar den för evigt.

• enlitenbitkaka
    viseversa skrev 2012-02-21 17:29:48 följande:
    Såg på tv(body of proof) att man kan lägga den i okokt ris över natten eller ett dygn. Den ska vara helt täckt. Kan vara värt att testa?
    Är detta jag provar just nu, hoppas det funkar
    sjögurka 79 skrev 2012-02-21 17:27:22 följande:
    Hände mig också, exakt samma problem. Prova med headset, det funkade för mig och efter nån vecka var den som vanligt igen. Detta var min iPhone 3GS, hände för två år sen och den funkar fortfarande (men nu har barnen den som app-leksak utan sim-kort)
    Ska jag prova! Har dock inget som jag kan "prata" i Hoppas den torkar som den ska efsm den funkar som vanligt i övrigt
  • viseversa
    enlitenbitkaka skrev 2012-02-21 17:32:11 följande:
    Är detta jag provar just nu, hoppas det funkar

Ska jag prova! Har dock inget som jag kan "prata" i Hoppas den torkar som den ska efsm den funkar som vanligt i övrigt
    Kan du inte återkomma och berätta hur det gick?
  • enlitenbitkaka
    viseversa skrev 2012-02-21 17:36:24 följande:
    Kan du inte återkomma och berätta hur det gick?
    Ska jag absolut göra Tycker själv det låter lite otroligt men kanske kan det funka...
  • enlitenbitkaka

Jag la telefonen i en påse med ris över natten och nästa dag funkade den felfritt Hurvida det var tack vare riset eller om den skulle torkat ändå förtäljer inte historien - men en vattenpöl behöver inte betyda döden för din iPhone iaf!

• Amy99

jag lät den ligga i tre dagar på en handduk. Efter det fungerade den men bildskärmen hade kondens under cirka tre veckor, nu fungerar den felfritt.

• GrönaDruvan

Jag tappade ner min iPhone i ett handfat fullt med vatten. Ljudet blev också konstigt ett tag, men sen fungerade den igen! Gjorde inget annat än att torka torrt den med en handduk...

• Anna345

Jag tappade min iphone 4 i ett badkar fullt med vatten. Min skärm fick gråa och svarta ränder och fungerade inte alls. Så jag cyklade till tre för att få hjälp och de hänvisade mig till macstore. Killarna på mac sa att det var helt hopplöst och att det inte ens var lönt att göra något. Men jag gav inte upp och googlade när jag kom hem och läste att man skulle stänga av sin mobil och lägga den i en rispåse. Nu hade det gått 2 timmar sen olyckan hade hänt men jag stängde av mobilen och la den i en rispåse i tre dagar. Efter tre dagar satte jag mobilen på laddning och då fungerade mobilen som den alltid har gjort!! Inga gråa ränder eller någonting! Ni kan tänka er lyckan jag kände :) Så ge inte upp om ni tappar mobilen i vatten! Stäng av den o lägg den i en rispåse i några dagar! Lycka till :)

• Jagrårintefördet

Som Anna skriver.
    Men, när det gäller elektronik. Grundregeln för vattenskada är att omedelbart plocka ur batteri eftersom ström kan kortslutas i vatten (finns undantaget batterivatten som är avjoniserat men hur ofta tappar man utrustningen i sådant vatten?). Undvik alltså den naturliga 'reflexen' att testa om den fungerar.
    Sen ska det torkas. Här måste man vara tålmodig. Går det att skruva av höljen och dylikt, gör det.
    Lägg det i en påse med ris så går det lite fortare men se till att det torkat ordentligt innan starttest gjorts.

• Kaussar

Jag tappade min jacka i bäcken och där ligger min mobil.Sedan la jag den p tork i några timmar i min väska . När jag gick hem så öppnade jag min mobil allt funkade förutom ljudet ska tästa att lägga i en påse ris

• därför

Nu lär det inte vara så enkelt att plocka ut 'batteriet' ur en iphone...

Men jo det är rätt att göra telefonen strömlös och ha den i risbädd, helst nån dag.

Kolla vid telefonköp att du får en var du kan ta ur 'batteriet'.

('Batteriet' är egentligen en ackumulator, man kan ej ladda batterier)

Svar på tråden Tappat iPhone i vatten - vad gör jag?