• jaghetersophia

Hus med pool och småbarn - hur göra?

Vi vill så gärna köpa ett hus, men det vi kollar p har pool i altanen. Vi har tre barn 0, 1½ och 2½. Hur skulle det gå att ha hus med pool, man kan ju aldrig låta dem leka i trädgården utan uppsikt. Kommer jag hem från jobbet och ska laga mat kan jag ju inte låta barnen leka ute då de kan ramla i poolen. Vad har ni för lösningar på det hela? Ska man behöva ta upp poolen och bygga altan över?

• Svar på tråden Hus med pool och småbarn - hur göra?
  • Pappa G

Kraven säger antingen täckning som de klarar att gå på, alternativt staket runt som de inte klarar att klättra över.

• jaghetersophia

ja, men vad finns dte för skudd som klarar av att gå på? Staket är inget alternativ - barn klättrar ju..taggtråd får man inte ha p staketet va? :)

• Frontline

Hur stor är poolen?
    Kan ni inte fixa till ett trallgolv över sen ha nån smidig anordning så ni kan lyfta upp den...
    Då kan ni ju utnyttja golvet och gå på medans det är stängt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • tessum

Jag tänker rent spontant att nu när barnen är så små kommer de knappast att leka obevakat ute så risken att de ska trilla i bör inte vara så stor.

När de senare blir äldre och börjar vara ute själva har de förhoppningsvis vett nog att inte leka kring poolen. Märker ni att de vill dit så får ni lösa problemet då... det är väll ett par år kvar?

• jaghetersophia

jo nu leker de ju inte ute, men där vi bor nu kan vi ju lämna älsta flickan i trädgården för att gå in och svara i telefon/gå på toa/ öppna dörrenn/hämta mat etc, men det skulle man ju aldrig våga med pool ens för så korta stunder. Jag vill ju veta lösningar innan jag köper en kåk för flera miljoner där man inte kan utnyttja trädgården :/. Barn kan råka ramla i och drunkna även om de är 5-6 år och kan leka själva ute

• Emmeliina

Det finns pool skydd att gå på. Gå in på folkpools hemsida och kolla. Det är inte billigt men absolut värt det :) Sen finns det även larm som mäter om vatten nivån i poolen ändras (om någon trillar i) och ger då av ett hiskeligt ljud som är omöjligt att missa :P Så vill du vara på säkra sidan kan du ju ha både och :)

Nicole 110322 <3
  • Callan

Det finns flera olika lösningar med poolskydd.
     "presenning" som tål att gå på.
    Pooltak som går att låsa.
    Poolvakt som larmar om någon ramlar i. 

Vi funderar på att bygga pool och våra barn är 3 och 6. 

• CarlHerman

Är inte det befintliga skyddet barnsäkert så går det ju att köpa ett sådant. Kostar en del men i sammanhanget köpa hus är det en droppe i havet.
    Vi har pool i trädgården och har aldrig oroat mig speciellt för säkerheten. Vi har staket runt med låsta grindar och vår son leker aldrig utan uppsyn i trädgården ändå.
    Att bygga bort poolen pga barnsäkerhet känns lite konstigt enligt mig, det finns så bra överdrag ute på marknaden.
    Ta reda på vilket märke poolen är och ring tillverkaren så vet de om det befintliga skyddet är barnsäkert och vilka andra alternativ som finns.
    Som extra skydd finns även larm som aktiveras när något trillar i vattnet.

• jaghetersophia

Poolvakt lät ju som en bra idé när barnen blir äldre. Ska kolla med säljaren om överdraget de har nu tål att gås på.

Svar på tråden Hus med pool och småbarn - hur göra?