• Anonym (omg!)

Rätt uppfostrad??!!

Jag har en bekant med två barn. Den yngre (snart två tror jag) biter sitt äldre syskon (runt 3 år) så dom har fått åka in på vårdcentralen och behandlat såren.
    Dessutom klagar mamman på att det inte går att tvätta håret på äldsta barnet och inte heller att klippa håret, därför har barnet nu fått stora tovor i sitt hår!
    Är detta verkligen verkligheten med att ha barn? Kan barn bli såhär i trotsåldern eller så?

Jag bara undrar, om man ska ha barn nångång så blir man ju lite darrig i knäna, jag trodde det var enklare än så.

Eller är det helt enkelt så att dom här föräldrarna är dålig på att uppfostra sina barn?      

• Svar på tråden Rätt uppfostrad??!!
  • Anonym

Det har inget med att barnen är ouppfostrade att göra utan att föräldrarna är inkompetenta föräldrar.

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (omg!) skrev 2012-02-21 17:56:02 följande:
    Jag har en bekant med två barn. Den yngre (snart två tror jag) biter sitt äldre syskon (runt 3 år) så dom har fått åka in på vårdcentralen och behandlat såren.
    Dessutom klagar mamman på att det inte går att tvätta håret på äldsta barnet och inte heller att klippa håret, därför har barnet nu fått stora tovor i sitt hår!
    Är detta verkligen verkligheten med att ha barn? Kan barn bli såhär i trotsåldern eller så?

Jag bara undrar, om man ska ha barn nångång så blir man ju lite darrig i knäna, jag trodde det var enklare än så.

Eller är det helt enkelt så att dom här föräldrarna är dålig på att uppfostra sina barn?      

Trotsåldrar borde vara efterlängtade utvecklingsfaser  inget att vara orolig för! Klarar man inte att sköta håret på sitt barn så är det ngt fel ......(inte på barnet)
  • norrlandsflicka

Inte gillar mina barn att tvätta håret heller, men vi gör det ändå. Bada älskar båda, så vi gör det medan de leker i badet. Tvåla in går bra, är skölja som går sämre. Blir lite gråt och sen går det över direkt. Om barnet ogillar klippa hår så får man väl ta det i omgångar. Klippa lite när man sitter och gosar, sen klippa mera vid annat tillfälle om det blir för mkt protester. Så kör jag med nagelklippning på sonen, han hatar det så vi tar 1-2 naglar i taget.
    Låter som att din bekant inte försöker nog. Man måste ju ta hand om sina barn, de förstår inte alltid sitt eget bästa.

• viseversa

Oj jag HATADE att tvätta håret som barn. Skrek som en stucken gris. Dock lyckades mamma göra det iallafall. Men visst vissa barn BLIR tokiga när det kommer till hårtvätt. Det med tovorna har jag funderat på också. kan man inte sköta sina barns hår med allt vad det innebär så får man hålla frisyren kort.

Om ungen VÄGRAR klippa eller borsta håret så får man väl ta lite när ungen sover. Visst det blir inte snyggt men det tror jag inte en 3 åring bryr sig om. huvudsaken är att dom inte har dreds tycker jag!

Vad gäller bitandet så JA vissa barn bits oavsett vad man gör eller säger. Och det går JÄVLIGT fort. Det kan gå på en sekund och NEJ man kan INTE ha 100% koll HELA tiden på sina barn. Det har inget med föräldrarna att göra. vissa barn uttrycker sina känslor genom att bitas. och det är något som brukar växa bort. 

Svar på tråden Rätt uppfostrad??!!