• Lucie

Fråga om urinprov vid inskrivning

Hej!

När jag var på inskrivning fick jag själv göra urinprovet (inte gravtest utan det är väl äggvitetest och sånt tror jag), alltså doppa en sticka med tre olika indikatorer i urinen, och sedan visa stickan för barnmorskan som sade att allt var bra. Det var bara det att jag var så uppskruvad så jag kommer inte ihåg om hon hade sagt att man skulle hålla stickan nere nån viss tid eller så, och nu oroar jag mig för att jag höll den nere för kort tid (några sekunder typ)

Är det nån som vet om det räcker?

• Svar på tråden Fråga om urinprov vid inskrivning
  • Norahs mamma

Man behöver bara doppa den i urinen

• turia

var barnmorskan lat eller?
    det där e ju deras jobb...
    Måste du ta blodprov själv oxå?
    blodtryck?

• Norahs mamma

Turia:
    Ja, det lät lite konstigt!

Jag har jobbat på labb (på VC) och skulle aldrig ens tänka tanken att låta patienterna ta urinstickan själv

• Pigge2

Jag fick kissa direkt på min sticka och det behövs bara några droppar sa hon. Och håller du ner den i en behållare så räcker det med någon/några sekunder. Så stickan gav nog korrekt utslag.

• turia

men på inskrivningen ska de ju ha morgonens urin? o man ska hållit sig i minst 4 timmar?
    o ta med urinen i behållare omgiven av is?
    slapp ni det eller?

• Lucie

Hmmm, ja jag tyckte själv att det var lite märkligt. Men Pigge2 verkar ju också ha fått göra det själv. Efter allt man läst härinne står det klart att rutinerna verkar variera väldigt mycket mellan olika mvc.

Ännu konstigare tycker jag det var att jag inte fick göra ett graviditetstest. Även om jag själv testat positivt på två stickor hemma, så borde de väl vilja kolla själva...? Jag vet inte om de gör testet i blodprovet, men annars kan man ju gå och skriva in sig lite hur som helst verkar det som.....

• Kajak

TS:
    Varför ska BM göra grav.test när du själv har gjort det o fått det bekräftad?

Det räcker gott med det som behövs på inskrivningen.

För hon kommer att fråga dig hur du mår och så vidare sen ska ni träffas då o då.
    Du får en tid för UL senare.
    Sen därefter får du träffa läkare eller/och BM oftare för att följa upp bebisen o dig.

ja, lycka till!

• Neko

Jag kommer också att få göra det själv sade min BM...

• ökenblomman

Jag doppade också stickan i mitt urinprov och det räckte att stoppa ner den och dra upp den direkt.

• Maliiiiin

Jag doppade också stickan själv, men det tycker jag är smidigare än att jag ska kissa i en mugg, ta med muggen ut och sedan låta barnmorskan doppa stickan! Tycker inte alls att det betyder att barnmorskan är lat. :)

• Mojdeh

Jag behövde inte morgonurinen, utan hade tid vi två men vid 3 fick jag gå till labbet och göra prover. Urinprov och blodprov.
    Resultatet fick jag en månade senare, när jag var dit igen. Hade lite äggvita iurinen men det var tydligen ingen fara. :-]

Svar på tråden Fråga om urinprov vid inskrivning