• Anonym (nödvändigt?)

Sämre syn utan glasögon?

Jag ser dåligt på långt håll (närsynt?), 0,5. Använder alltid glasögon när jag kör men är dålig på att använda dom annars, är inte meningen att jag ska ha dem på mig hela tiden men när jag tittar på tv eller liknande. Tycker min syn blivit sämre, beror detta på att jag inte använt glasögonen? Tycker dock det är konstigt att det gått så snabbt, är 25, fick glasögon för 1 år sedan.

Har funderat på att skaffa linser, men jag är rädd för att de förstör ögonen eller att de hamna bakom ögat som vissa har berättat, låter ju jätte läskigt om man inte får fram den! :s

• Svar på tråden Sämre syn utan glasögon?
  • Sunshine808

Jag tror att glasögon är bättre, lite mindre läskiga iallafall.

Jag använder glasögon jämt och har 0,1 & 0,2 på ögonen och tack  vare glasögonen har min syn stabiliseras och det är inte en lika snabb synminskning. Så jag skulle rekommendera att ha glasögon hela tiden.

• Em00

Sämre syn får du nog ändå, vare sig du använder glasögon eller ej =)

Prova linser, aldrig hört om nåt liknande du skriver om, det är nog inte jättevanligt..

Jag brukar varva med glasögon och endagslinser, det är ganska skönt, och smidigt =)

• FixarFrasse

Har varit lite närsynt, men det har vänt nu när man börjar bli gobbe. JAg såg skapligt utan glasögon och min optiker sa att det är skitsamma om man använder glasögonen eller inte, synen förbättras eller försämras ändå, med eller utan

• Mamma plus son

Min optiker rekommenderar att man testar synen varje år eller varannan år. Beroende på hur fort synen försämras. Gör en ny syn undersökning så får du veta om du fått sämre syn.

• Anonym (nödvändigt?)
    Sunshine808 skrev 2012-02-21 22:45:22 följande:
    Jag tror att glasögon är bättre, lite mindre läskiga iallafall.

Jag använder glasögon jämt och har 0,1 & 0,2 på ögonen och tack  vare glasögonen har min syn stabiliseras och det är inte en lika snabb synminskning. Så jag skulle rekommendera att ha glasögon hela tiden.
    Känner mig bara inte så bekväm med glasögon, det är väl lite där kruxet ligger, och tycker att "stavarna" som sitter mellan öronen och själva glaset gör att jag inte kan se ordentligt på sidorna vilket jag tycker är lite obehagligt på ett sätt
  • Anonym (nödvändigt?)
    Em00 skrev 2012-02-21 22:47:07 följande:
    Sämre syn får du nog ändå, vare sig du använder glasögon eller ej =)

Prova linser, aldrig hört om nåt liknande du skriver om, det är nog inte jättevanligt..

Jag brukar varva med glasögon och endagslinser, det är ganska skönt, och smidigt =)
    har hört något om att man kan få bättre syn utan glasögon, men det var dock ett annat synfel än det jag har...
  • Anonym (nödvändigt?)
    FixarFrasse skrev 2012-02-21 22:51:19 följande:
    Har varit lite närsynt, men det har vänt nu när man börjar bli gobbe. JAg såg skapligt utan glasögon och min optiker sa att det är skitsamma om man använder glasögonen eller inte, synen förbättras eller försämras ändå, med eller utan
    är rädd för att bli blind! haha tycker det är så obehagligt när allt på långt håll är suddigt, känner inte igen folk förens de är ganska nära så vissa tror säkert att jag ignorerar dem haha
  • Anonym (nödvändigt?)
    Mamma plus son skrev 2012-02-21 22:53:30 följande:
    Min optiker rekommenderar att man testar synen varje år eller varannan år. Beroende på hur fort synen försämras. Gör en ny syn undersökning så får du veta om du fått sämre syn.
    Får boka en tid igen och se, men jag tycker faktiskt det är lite jobbigt att behöva glasögon, känns som att det inte är "jag", att jag liksom ska behöva ett hjälpmedel för att se ordentligt.
  • Anonym (nödvändigt?)

Hur mycket kostar linser på ett ungefär?

• Anonym (nödvändigt?)
    Anonym (nödvändigt?) skrev 2012-02-21 23:13:02 följande:
    Hur mycket kostar linser på ett ungefär?
    OBS: inte på internet!
  • SockerStinn

Det är svårt att vänja sig vid glasögon om man inte har dem på sig hela tiden. Har man bara det går det rätt snabbt. 

Kolla synen igen, dra inte ut på optikerbesöket om synen försämras. Får man en sjukdom i ögat vill man upptäcka den i tid. Och det är mycket trevligare att se bra även när det bara krävs nya glas  

• Mamma plus son
    Anonym (nödvändigt?) skrev 2012-02-21 23:11:52 följande:
    Får boka en tid igen och se, men jag tycker faktiskt det är lite jobbigt att behöva glasögon, känns som att det inte är "jag", att jag liksom ska behöva ett hjälpmedel för att se ordentligt.
    Ja det tror jag med, ska precis skaffa för första gången så
    Men för mig var det uppvaknande när jag insåg hur dålig syn jag faktiskt har när jag inte ser på långt håll som tidigare.
Svar på tråden Sämre syn utan glasögon?