• Trollungarna

Konflikter vid umgänge

Att det uppstår konflikter om nästan allt vid umgänge/vårdnad osv är inget som förvånar mig alls.
    Men nu har vi kommit så långt så att allt ska diskuteras och bestämmas in i minsta detalj, som borde kunna lösas på lättare vis.

Jag är boendeförälder för våra två barn, vi har varit skilda lite över ett år. Varit och fått umgänget reglerat så barnens pappa förtillfället har barnen varannan helg, konflikter om det mesta.

Jag har underhållsstöd, och vad som räknas in där är något diffust. Att pappan ska stå för kostnaderna vid umgänget är vi både på det klara med.
    Men vad gäller kläder?
    Jag har förstått att jag inte behöver skicka med några kläder åt barnen när de är hos pappan. Han däremot har gjort sig plikt vad det gäller barnens försörjning iom underhållsstödet.
    Finns det nån regel på vad underhållsstödet ska täcka`?

Eller är det så att jag egentligen kan lämna över barnen med bara de kläder de har på sig? Ytterkläder osv, hur räknas det? Är det att jag ska se till så att barnen har de kläder/overall/regnkläder som behövs för att komma till och från umgänget?

Ja jag vet att det är barnens kläder, men när det blir bråka om minsta lilla så vill man gärna veta vad som gäller!

• Svar på tråden Konflikter vid umgänge
  • Anonym

Finns inga regler vad som gäller mer en ibland kan man släppa prestigen för ungarnas skull eller så bråkar man på och ungarna kommer i kläm. Vi gjorde samma sak bråka om allt till jag gick in och satte mig över det och idag har vi ett superbra samarbete där vi kompromissar. Ang kläder har barnen en liten uppsättning hos sin far men vintekläder regnkläder skickar jag med då vi inte finner att en sådan stor kostnad som mest hänger bort tiden är prioriterat.

• Nyfiken gul

att stå för kostnaderna vid umgänget inbegriper ÄVEN det som barnen behöver, tandborstar, mat, sänkläder, sina egna kläder...  Kläder anses som förbrukningsvaror.

För att slippa tjafs och bråk vid umgänge så gäller det att ni börjar låta varandra tala till punkt och att ni börjar lyssna på varandra.   

Kan ni enas i en kompromiss vore det allra bäst. Lägg prestigen och principerna åt sidan och hitta en vettig lösning.

varför har han så svårt att köpa egna kläder?  Barnen BOR faktiskt hos honom även om det bara är ett par dagar. Dom har förmodligen andra saker hos honom som tillhör dom, varför inte en uppsättning klädler? Vad är det EGENTLIGEn han bråkar om?  Be honom förklara.  Barn kostar pengar - punkt. och när dom blir äldre får han räkna med att det blir andra kostnader och MER kostnader.

Jag är själv både bioförälder, styvförälder, umgängesförälder och boförälder - och det jag kan se ur alla dessa perspektiv att boendeföräldrar gärna bestämmer alldeles för mycket.

barnet ska vara hos umgängesförälder, det behöver extrakläder - vad är problemet? och för VEM?              

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Kläder ska skickas med. Det är totalt orimligt att han ska köpa kläder till två växande barn som bara träffar honom 52 dygn per år men som kanske 3-4 gånger under det året behöver nya kläder och skor. Kläder till barnen ingår i underhåll och barnbidrag om du frågar en advokat.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-22 07:50:48 följande:
    Kläder ska skickas med. Det är totalt orimligt att han ska köpa kläder till två växande barn som bara träffar honom 52 dygn per år men som kanske 3-4 gånger under det året behöver nya kläder och skor. Kläder till barnen ingår i underhåll och barnbidrag om du frågar en advokat.

Sjag håller fullständig med dig men blanda inte i advoket här för de tar inte ställning till sånt då det inte finns en lag som säger vad som ingår el ej för dem förutsätter att föräldrar kan tänka sunt även i en konflikt sinsemellan
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-22 07:59:30 följande:
    Sjag håller fullständig med dig men blanda inte i advoket här för de tar inte ställning till sånt då det inte finns en lag som säger vad som ingår el ej för dem förutsätter att föräldrar kan tänka sunt även i en konflikt sinsemellan
    Kläder ingår i beräkningen av underhåll och barnbidraget dras ifrån i den beräkningen så jag vet att kläder ingår. Betalar man underhållsstöd anses man ha fullgjort sin försörjningsskyldighet gentemot barnet allt enligt lag.
  • Anonym

på vissa sidor på nätet står det att det enda du behöver skicka är barnet. så du kan i regel skicka ditt barn naket på umgänge men det är väl förhoppningsvis ingen som gör det.

när mina barn åker till sin pappa på umgänge vh så har dom kläderna dom har på kroppen, sen ytterkläderna och det valet av skor dom väljer. ibland tar dom även med träningskläderna/matchkläder beror på vad det är för helg. men sen är det stopp faktiskt... pappan köper grejer till barnen som dom vill ha hit men han säger nej så dom tar inte ens med nåt härifrån dit då. har lite äldre barn så dom förstår pappans mönster väldigt väl nu. 

• Anonym

Min sambo hade avtal med sitt ex (då han hatade att handla kläder) att hon köper allting för barnet och han ger henne pengar. Bra tänkte jag när jag kom in i bilden! Smidigt, sen köpte vi ju också lite kläder (läs jag) för att jag tycker det är kul.
    När vi flyttade ihop och började med gemensam ekeonomi tittade jag på räkningarna från mamman mför kläder och blev chockad! Det handlade alltså i snitt om 2000 kr/mån för en liten 4 åring i kläder på ett år! Ho har jämt klagat på att pappan har bättre ekonomi, tjänar mer osv (hon själv är arbetslös/studerande/hittar sig själv i snart 3 år nu). Men 24 000 kr/år för en fyraåring i kläder var bara FÖR MYCKET! När jag gick igenom alla räkningar så såg jag hennes köpmönster: storlekarna var exakt de som barnet var då, ingenting köptes på rea, alla ytterkläder var HAGLÖFS/FJÄLLRÄVEN och dyl.
    Då satte jag faktiskt stopp på det och sa att antingen delar ni upp det eller så slutar du betala för allt! Jag är mer praktisk när det gäller kläder för barn: man handlar mycket på rea och 1 storlek större, ytterkläder köper man på rea eller bra begegnade saker, jag är mer flexibel eftersom en 4-åring växer ur sina kläder så fort!

Så nu ser det ut så här: hon står för kläder som behövs hemma hos henne då får hon handla precis vad hon vill. Barnet kommer till oss i hennes kläder och har en ny omgång i väsken för överlämning. VI köper det som vi tycker behövs hos oss samt ALLA ytterkläder och skor som mamma int ebehöver betala för så länge hon inte har en fast inkomst.
    Detta har dragit ner barnets klädkostnader till otroliga 6 000 kr/år för vår del. Skillnad?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-22 08:01:59 följande:
    Kläder ingår i beräkningen av underhåll och barnbidraget dras ifrån i den beräkningen så jag vet att kläder ingår. Betalar man underhållsstöd anses man ha fullgjort sin försörjningsskyldighet gentemot barnet allt enligt lag.

Eftersom du nu vet det visa källhänvisning där du inhämtat din kunskap där vi övriga liksom soc och fk kan få veta det med. Fram med käähänvisning
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-22 11:26:01 följande:
    Eftersom du nu vet det visa källhänvisning där du inhämtat din kunskap där vi övriga liksom soc och fk kan få veta det med. Fram med käähänvisning
    Det står tydligt här:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/

Läs i föräldrabalken så kan du se att den som betalar underhåll/underhållsstöd har fullgjort sin underhållsskyldighet.
Svar på tråden Konflikter vid umgänge