• Anonym (Kissar ofta)

Hur ofta kissar ni?

Jag kissar ca en gång i timmen dagtid. Visst är det väldigt ofta? Hur ofta kissar ni?

Jag behöver inte gå upp på nätterna och kissa, så jag tror det mest är en dålig vana jag skaffat mig, att jag kissar ofta och lite. Jag kan känna mig kissenödig och så kommer det bara lite.

Jag är tjej.

• Svar på tråden Hur ofta kissar ni?
  • LilaRos

Höggravid med bf idag och kissar med 1-3h mellanrum dagtid beroende på vad jag gör och går upp ca 3 ggr på natten.

Som ogravid kissa jag med 2-5h mellanrum dagtid beroende på vad jag gör och går aldrig upp på natten.

• Anonym (Kissar ofta)
    LilaRos skrev 2012-02-22 11:35:11 följande:
    Höggravid med bf idag och kissar med 1-3h mellanrum dagtid beroende på vad jag gör och går upp ca 3 ggr på natten.

Som ogravid kissa jag med 2-5h mellanrum dagtid beroende på vad jag gör och går aldrig upp på natten.
    Tack för svar! Oj, 5 timmar, blir du inte galet kissnödig då?
  • Krudd

Jag vaknar nästan varje natt och behöver kissa, flera gånger. De gånger jag inte vaknat är det bråttom när jag vaknar på morgonen. Märker att jag kissar betydligt mycket mer när jag dricker Cocacola vad det nu beror på. 
    Går rätt ofta, men kan även hålla mig många timmar ibland.

Oj då , blev visst inget vidare svar av det här , men postar det ändå! :P  

• Anonym (Kissar ofta)
    Krudd skrev 2012-02-22 11:53:35 följande:
    Jag vaknar nästan varje natt och behöver kissa, flera gånger. De gånger jag inte vaknat är det bråttom när jag vaknar på morgonen. Märker att jag kissar betydligt mycket mer när jag dricker Cocacola vad det nu beror på. 
    Går rätt ofta, men kan även hålla mig många timmar ibland.

Oj då , blev visst inget vidare svar av det här , men postar det ändå! :P  
    Tack! Coca-Cola är vätskedrivande eftersom det innehåller koffein. Så det är väl därför.
  • Anonym

Jag kissar oxå otroligt ofta. Det konstiga är att jag ibland kan kissa innan jag åker iväg och sen när jag kört bil en halv timme blir jag helt otroligt kissnödig och kan sen kissa stora mängder. Ibland kan det dock gå många timmar mellan toa-besöken. Lite konstigt. Har varit på diabetestest men det visade inget men tycker ändå att jag blir otroligt kissnödig efter att ha ätit, speciellt om jag ätit sött.

• Anonym (Kissar ofta)

Det är egentligen inte så himla jobbigt att kissa ofta, men jag tänker på när jag blir gammal, kul för personalen att jag ska vilja kissa en gång i timmen..

Nån som har varit en sån här "ofta-kissare" och lyckats vänja sig av med det? Ska jag försöka kissa varannan timme och stå ut med att jag är kissnödig en timme då?

• Krudd
    Anonym (Kissar ofta) skrev 2012-02-22 12:32:57 följande:
    Det är egentligen inte så himla jobbigt att kissa ofta, men jag tänker på när jag blir gammal, kul för personalen att jag ska vilja kissa en gång i timmen..

Nån som har varit en sån här "ofta-kissare" och lyckats vänja sig av med det? Ska jag försöka kissa varannan timme och stå ut med att jag är kissnödig en timme då?
    Jag fick "nervösa kissningar" som jag kallade det när jag mådde dåligt, kunde gå hur ofta som helst, kände mig jämt kissnödig, kunde gå tio gånger på 30 min typ. 
    Inte för att det går jämföra kanske men det jag fick göra då var att stå ut, hålla mig så länge jag kunde, och tillslut gick det över. 
  • Anonym

I vanliga fall kan jag gå en hel dag utan att kissa. Men vanligast är väl fem timmar. Nu är jag gravid och kissar oftare, kan också gå fem timmar men oftast handlar det kanske om två eller tre timmar och i natt gick jag inte upp en endaste gång.

• Anonym (=))
    Anonym (Kissar ofta) skrev 2012-02-22 12:32:57 följande:

Haha förlåt att jag skrattar men inte behöver du vara orolig för vad personalen på äldreboendet ska tycka om du kissar ofta!
    Det du ska tänka på är att det inte är bra att kissa så ofta för då får blåsan aldrig träning. Själv kissar jag direkt på morgonen, en gång under dagen och en eller två gånger runt kvällen. Beror på hur mycket och vad jag har druckit. Men jag har å andra sidan en "superblåsa" och behöver inte gå på toa förrän kanske två timmar efter första tecknet på att nu skulle jag kunna gå och kissa om jag hade velat.

En normal urinblåsa ger signal att den är utspänd och vill tömma sig vid ungefär tre deciliter urinvolym. Det kan variera kraftigt, hur mycket den kan spännas ut. Urinvolym på en liter kan förkomma, medan även trängningar att kissa kan komma vid så lite som en halv deciliter urin. Om man räknar med att blir kissnödig vid 2,5 deciliter urinvolym och en dygnsmängd på 15 deciliter, innebär det att man behöver kissa sex gånger per dygn.

Hämtat från 1177.

Prova att mäta urinmängden. Kommer det bara lite behöver du träna din blåsa. Är det en normal mängd men onormalt många gånger ändå tycker jag att du ska vända dig till en läkare för då kan det ju vara något fel.

• Anonym (=))
    Anonym (Kissar ofta) skrev 2012-02-22 11:43:13 följande:
    Tack för svar! Oj, 5 timmar, blir du inte galet kissnödig då?
    Jag har inte kissat på fem timmar men känner inte något behov av att gå än. Och då har jag ändå druckit kaffe och två stora glas vatten utspritt över förmiddagen. Jag kissar mycket istället.
  • Anonym

när jag går upp, innan jag åker till jobbet, framme på jobbet (ovana, behöver oftast inte utan droppar bara lite), mitt på dagen säg vid kl 12-13, en ggr på em vid kanske 16, 2 ggr på kvällen. inget på natten....
    så säg att jag skulle behöva ca 6 toabesök under en dag... 

• Anonym

Det beror väl på hur mycket du dricker också? Jag dricker inte mycket alls, är aldrig törstig. Ibland dricker jag dagens första glas vatten till lunch. Dricker bara en liten kopp kaffet till frukost. 
    Jag kissar när jag vaknar, efter lunch, efter middagen, och innan sängen. Fyra-fem gånger per dag. Behöver aldrig kissa på natten. 

• Linda 28

jag kissar väldigt många gånger. minst 10-15 gånger perdag/natt. inbland kan jag kissa 2 gågner på en natt och ibland inte alls. jag har säkert överaktiv blåsa. jäkligt jobbaigt faktiskt. =(

• Anonym (Kissar ofta)
    Anonym (=)) skrev 2012-02-22 12:45:21 följande:
    Haha förlåt att jag skrattar men inte behöver du vara orolig för vad personalen på äldreboendet ska tycka om du kissar ofta!
    Det du ska tänka på är att det inte är bra att kissa så ofta för då får blåsan aldrig träning. Själv kissar jag direkt på morgonen, en gång under dagen och en eller två gånger runt kvällen. Beror på hur mycket och vad jag har druckit. Men jag har å andra sidan en "superblåsa" och behöver inte gå på toa förrän kanske två timmar efter första tecknet på att nu skulle jag kunna gå och kissa om jag hade velat.

En normal urinblåsa ger signal att den är utspänd och vill tömma sig vid ungefär tre deciliter urinvolym. Det kan variera kraftigt, hur mycket den kan spännas ut. Urinvolym på en liter kan förkomma, medan även trängningar att kissa kan komma vid så lite som en halv deciliter urin. Om man räknar med att blir kissnödig vid 2,5 deciliter urinvolym och en dygnsmängd på 15 deciliter, innebär det att man behöver kissa sex gånger per dygn.

Hämtat från 1177.

Prova att mäta urinmängden. Kommer det bara lite behöver du träna din blåsa. Är det en normal mängd men onormalt många gånger ändå tycker jag att du ska vända dig till en läkare för då kan det ju vara något fel.

Tack för ditt svar! Haha, det är lite komiskt att jag oroar mig för äldreboendet (jag är 36), det fattar jag också.
    Jag ska faktiskt prova att mäta, men jag tror definitivt inte det är 2,5 dl jag kissar per gång, mycket mindre. Behöver nog träna upp blåsan. Så bara att stå ut då och träna upp den antar jag, att tvinga sig själv att ha längre mellanrum mellan gångerna.
    Tack till alla som svarat, så skönt det vore att bara kissa var 5:e timme!
  • Anonym (Kissar ofta)
    Anonym skrev 2012-02-22 14:02:00 följande:
    Det beror väl på hur mycket du dricker också? Jag dricker inte mycket alls, är aldrig törstig. Ibland dricker jag dagens första glas vatten till lunch. Dricker bara en liten kopp kaffet till frukost. 
    Jag kissar när jag vaknar, efter lunch, efter middagen, och innan sängen. Fyra-fem gånger per dag. Behöver aldrig kissa på natten. 
    jag dricker iofs ganska mycket vatten under dagen.
Svar på tråden Hur ofta kissar ni?