Anonym (=)) skrev 2012-02-22 12:45:21 följande:
Haha förlåt att jag skrattar men inte behöver du vara orolig för vad personalen på äldreboendet ska tycka om du kissar ofta!
Det du ska tänka på är att det inte är bra att kissa så ofta för då får blåsan aldrig träning. Själv kissar jag direkt på morgonen, en gång under dagen och en eller två gånger runt kvällen. Beror på hur mycket och vad jag har druckit. Men jag har å andra sidan en "superblåsa" och behöver inte gå på toa förrän kanske två timmar efter första tecknet på att nu skulle jag kunna gå och kissa om jag hade velat.
En normal urinblåsa ger signal att den är utspänd och vill tömma sig vid ungefär tre deciliter urinvolym. Det kan variera kraftigt, hur mycket den kan spännas ut. Urinvolym på en liter kan förkomma, medan även trängningar att kissa kan komma vid så lite som en halv deciliter urin. Om man räknar med att blir kissnödig vid 2,5 deciliter urinvolym och en dygnsmängd på 15 deciliter, innebär det att man behöver kissa sex gånger per dygn.
Hämtat från 1177.
Prova att mäta urinmängden. Kommer det bara lite behöver du träna din blåsa. Är det en normal mängd men onormalt många gånger ändå tycker jag att du ska vända dig till en läkare för då kan det ju vara något fel.
Tack för ditt svar! Haha, det är lite komiskt att jag oroar mig för äldreboendet (jag är 36), det fattar jag också.
Jag ska faktiskt prova att mäta, men jag tror definitivt inte det är 2,5 dl jag kissar per gång, mycket mindre. Behöver nog träna upp blåsan. Så bara att stå ut då och träna upp den antar jag, att tvinga sig själv att ha längre mellanrum mellan gångerna.
Tack till alla som svarat, så skönt det vore att bara kissa var 5:e timme!