• Anonym (snart gift)

Efter vigsel- hur långt tid tar det innan vigsel och nytt efternamn registreras?

Hej!

Lägger detta i känsliga rummet för att kunan vara anonym.

Jag och sambon gifter oss om dryga två veckor och jag undrar nu hur lång tid det brukar ta för vigseln och byte av efternamn att registreras? Vi väntar nämligen vårt första barn i början av april och hoppas att sambon automatiskt då blir registrerad som pappa och att vi slipper fylla i faderskapspapper och att vi alla får samma efternamn på en gång.

När jag frågar skatteverket så har de sagt allt ifrån några dagar till veckor. Det är ju inte direkt högsäsong för bröllop när vi gifter oss och vi är svenska medborgare båda två plus att vi gifter oss i Sverige. Hur lång tid tror ni det kan ta?

Hoppas nån har något svar!             

• Svar på tråden Efter vigsel- hur långt tid tar det innan vigsel och nytt efternamn registreras?
  • Anonym

tror det tog 4 veckor, men då var det i högsäsong (aug)

det borde hinna ske innan födseln 

• Vickan I

Vi gifte oss 10 sep -11 och sonen föddes 10 okt -11 så precis en månad. Namnbytet gick igenom precis innan där någon gång. Så närmare tre-fyra veckor innan det registrerats.

• Anonym (snart gift)

Anonym skrev 2012-02-22 12:56:42 följande:
    tror det tog 4 veckor, men då var det i högsäsong (aug)

det borde hinna ske innan födseln 
    Okej. tack för svar. Då blir det att hålla tummarna. Går in i v.35+0 samma dag som vi gifter oss
  • Houdini

Vi gifte oss i 10 december och för oss tog det nästan två månader innan det blev registrat.

Men det berodde på att prästen "glömde" skriva under papperna och skicka in dom. Så om man är orolig och har en "tidsgräns" se till att att papprena inte glöms bort i något led.  

• Anonym (stressa dem)

jag gifte mig i slutet av november-11 o skulle resa början av jan-12. så det var ungefär lite mer än månad. väntade på att civilståndet o efternamnsbytet skulle gå igenom men de segade sig. det är bara några få som jobbar på det hos skatteverket sa de till mig via telefon. men jag ringde i flera gånger för o kolla civilståndet men fortf ogift. så en dag fick jag nog och ringde på eftermiddagen o bad de kolla igen men det var inte klart då sa jag att jag skulle ut o resa och behövde personbevis på att jag var gift o bytt efternamn för att kunna beställa pass. så ringde skatteverket bnånstans längre upp i sverige o bad de skynda sig med just vårt ärende så sa de att om 2 dagar har det gått igenom på deras dator. så åkte dit o till skatteverket o hämtade utpersonbevis så fixade jagmit pass. att stressa går ju alltid :)

• Jeff

Vi gifte oss den 28 maj och vigseln, och därmed namnändringen registrerades den 13 juni. Däremot gällde namnändringen retroaktivt från den 28 maj.

• Anonym (Doris)

För oss tog det ca 5-6 v, vi gifte oss i oktober.

Svar på tråden Efter vigsel- hur långt tid tar det innan vigsel och nytt efternamn registreras?