• Gladskit

Diabetes- vilka symptom hade ert barn?

Och blev det jätteakut direkt eller kom symptomen mer smygande?
    Ange gärna åldern på barnet också.

• Svar på tråden Diabetes- vilka symptom hade ert barn?
  • PeMa

Min son fick diabetes för två månader sen, han är 4,5 år. (blir 5 i juli)

Symptomet som fick mig att ringa var att han var så törstig. Han har alltid druckit mycket, svept hela glaset direkt när han fått till maten, men innan jul började han klaga på törst mellan måltiderna.

Han kissade i sängen då och då, men det tyckte jag inte borde vara jätteovanligt så det var inget jag tänkte på. Men nu kissar han aldrig i sängen.

På förskolan har en lärare sagt att han blivit piggare också, innan kunde han sitta och läsa böcker med henne långa stunder, men det gör han inte längre..

han har även haft en hudåkomma som heter granuloma annulare, som inte sägs ha någon koppling till någon annan sjukdom, men på någon sida så läste jag de båda sjukdomarna i samma mening. Det var dock för ett år sen ungefär, men det har legat i bakhuvudet.

Sen har hans pappa diabetes, så det var väl därför jag kopplade törsten till diabetes.

Vi hade tur och upptäckte det ganska tidigt, hans blodsocker låg på 16 när vi besökte vårdcentralen och 26 när vi kom till sjukhuset efter vi ätit lite. Han hade inga syror eller nåt i kroppen, inte gått ner i vikt eller blivit allmänt sjuk, så vi var som sagt tidigt ute.

• Gladskit

Tack så mycket för ditt svar!
    Min son har sprungit och kissat väldigt mycket de senaste veckorna och därför åkte vi till vårdcentralen för att se så att det inte var UVI men provet var rent. Sen påpekade de häromdagen på förskolan att  han både kissar och dricker ofta och att vi borde söka igen och se om hans blodsocker var normalt.
    Så där är vi nu, vi var hos läkaren idag. Vi har inte diabetes någon av oss föräldrar men däremot har min pappa det så det finns ju i släkten.

Kissat i sängen har han inte gjort på länge, däremot går han upp ibland på nätterna har vi märkt, och både dricker och kissar.

Jag är bara rädd att provet inte ska visa något, att han har diabetes men att blodsockret visade ett värde inom felmarginalen så att säga. Men det kanske är väldigt tydligt för dem? Jag är så dålig på hur blodsockret ligger normalt...

• PeMa

Då petter hade 16 första testet sa läkarn att då är det "konstaterat", för det var så högt.. de tog blod på honom, och 30-45 min senare fick vi "resultatet". 

Tror att man ska ligga på högst 7 på fastande mage om man är frisk, om det är över så tror jag att man kan misstänka diabetes.
    (med reservation på att jag har fel siffra i huvudet..)

• PeMa

Tycker förresten att ditt barns symptom känns misstänksamma.. Hoppas att det inte är diabetes!!

• Gladskit
    PeMa skrev 2012-02-22 21:47:48 följande:
    Då petter hade 16 första testet sa läkarn att då är det "konstaterat", för det var så högt.. de tog blod på honom, och 30-45 min senare fick vi "resultatet". 

Tror att man ska ligga på högst 7 på fastande mage om man är frisk, om det är över så tror jag att man kan misstänka diabetes.
    (med reservation på att jag har fel siffra i huvudet..)

Ok, ja det kan nog stämma.
    Försöker komma ihåg hur det var när barnmorskan mätte värdet när man var gravid...
  • PeMa
    Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7 (7,8) efter måltid.

hittade jag när jag sökte på "normalt blodsocker"
  • anniki81

Hej!
    Min dotter på 2 år fick diabetes i november -11. Det började med att hon tjatade om vatten så fort hon kom hem från dagis och slukade massor. Frågade på dagis om hon drack mycket där men det gjorde hon inte, så jag trodde att hon var extra törstig efter dagis bara. Men sen eskalerade det och hon vaknade helt hysterisk om nätterna och skrek efter vatten och kissade igenom blöjorna varje natt. När vi kom in till sjukhuset hade hon 32 i blodsocker
    Hur har det gått för er?  

• varmland

Min son fick diabetes när han var 6,5 år, nu är han 16 år.

Symtomen kom väldigt smygande ch tog länge innan vi ens började reagera. viktnedgång, Drack något mer ön vanligt, började kissa på sej på natten. och han började blöda näsblod väldigt ofta, har ju inget direkt med diabetesen att göra, men var väll kroppens sått att tala om att något var fel. 

• Gladskit

Tack återigen till er som tar er tid att svara.
    Jag hoppas fortfarande att det inte är diabetes min pojke har fått men jag tycker samtidigt att jag ser fler och fler tecken (men det kanske bara är inbillning??).
    I natt hörde jag att han var uppe och kissade och drack. Och i förra veckan när han hade drömt mardrömmar så vaknade han och var lite ledsen. Mitt i alltihop kräktes han så vi trodde ju först att det var magsjuka men han var precis som vanligt på morgonen sen. Har läst att de kan kräkas av diabetes, varför gör man det?

• Amber1975
    Gladskit skrev 2012-02-23 16:21:08 följande:
    Tack återigen till er som tar er tid att svara.
    Jag hoppas fortfarande att det inte är diabetes min pojke har fått men jag tycker samtidigt att jag ser fler och fler tecken (men det kanske bara är inbillning??).
    I natt hörde jag att han var uppe och kissade och drack. Och i förra veckan när han hade drömt mardrömmar så vaknade han och var lite ledsen. Mitt i alltihop kräktes han så vi trodde ju först att det var magsjuka men han var precis som vanligt på morgonen sen. Har läst att de kan kräkas av diabetes, varför gör man det?

Man kan kräkas då man har väldigt högt blodsocker.

Kollade de inte socker i urinet när de tog för UVI? Jag tycker att du genast ska boka tid VC för att ta blodsocker. Det kan komma smygande, men har man nått en viss nivå kan det bli väldigt akut.  
  • Gladskit
    Amber1975 skrev 2012-02-23 16:26:03 följande:
    Man kan kräkas då man har väldigt högt blodsocker.

Kollade de inte socker i urinet när de tog för UVI? Jag tycker att du genast ska boka tid VC för att ta blodsocker. Det kan komma smygande, men har man nått en viss nivå kan det bli väldigt akut.  
    Hej!

Första gången gjorde de inte det. Det var för några veckor sedan och då var provet rent.
    Just därför blev vi ombedda att komma igår igen och då tog de både blod och urin, svaret skulle vi få imorgon.
  • anniki81

Konstigt att de inte tog det på en gång? Man ser ju på urinstickan på en gång och på blodprovet. Att vänta en dag på svaret ska man ju inte göra. Var det blodsockret de mätte då verkligen?

• Gladskit
    anniki81 skrev 2012-02-23 20:00:59 följande:
    Konstigt att de inte tog det på en gång? Man ser ju på urinstickan på en gång och på blodprovet. Att vänta en dag på svaret ska man ju inte göra. Var det blodsockret de mätte då verkligen?
    Hej!
    Ja det var blodsocker de kollade. Läkaren hade ringt min man med provsvaret idag och det låg på 5,3.
    Helt ok värde alltså.
    Så nu får vi väl avvakta och se vad det kan vara annars. Läkarens teori om det inte var diabetes är att det är en beteende-grej, att han vant sin blåsa vid att springa ofta och att vi måste hjälpa honom att komma tillbaka till en vettig toalett-rutin. Vi får testa det helt enkelt och se om problemen försvinner.
    Men jag tänker fortsätta hålla koll på hur mycket han dricker för om toa-vanorna förbättras borde han ju inte vara törstig hela tiden?
Svar på tråden Diabetes- vilka symptom hade ert barn?