• Lekia

    Ska vi berätta för dagispersonalen om diagnos? (som knappt märks)

    Ovanlig kromosomavvikelse med lindriga symtom (Del16q24). Dock ingår eventuellt utvecklingsförsening i bilden. Pojken är ännu bara 2,5 år och är i stort sett i dagsläget jämlik i utveckling med barn i samma ålder.

    Dock har han alltid varit sen, därav utredning. Kröp vid 12 mån, gick vid 17 mån osv. Plus andra saker som vi märkte skillnad på mot för hans syskon.

    Ska vi "sätta diagnos" på honom på dagis eller ej? Vi vet väldigt lite själva ännu om denna avvikelse, knappt nåt faktiskt.

    Behöver verkligen synpunkter från erfarna föräldrar!!

  • Svar på tråden Ska vi berätta för dagispersonalen om diagnos? (som knappt märks)
  • gryning2

    Ja jag skulle absolut ha berättat det. Det är ju bra att personalen vet om detta, de är ju också med och bedömer hur han lär sig och utvecklas. Varför inte berätta egentligen?


    Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Lekia

    Allt är så nytt för oss med detta. Rädd att "stämpla" osv. Han är ju som andra i stort sett. Jag är väl rädd för att han ska behandlas annorlunda pga sitt syndrom..

    Vad har ni för erfarenheter om sånt här?

  • Lekia

    Ja det lutar åt det hållet men det jag undrar är vad det hjälper? Är det till någon nytta i dagsläget?

  • En till mamma

    Jag förstår hur du känner, men jag hade nog berättat för pedagogerna. Just för att kunna få deras hjälp och stöttning. Tror inte att de kommer sätta en stämpel, men de kommer kunna lära sig mer om hur de ska kunna hjälpa just dittt barn på bästa sätt.

    Men är det så att du inte vill att de andra föräldarna ska veta något så säg detta. de har tystnadspikt och får inte berätta något innan ni föräldrar godkänner det.

  • Spartacus

    självklart ska ni vara öppna med ditt detta... dagispersonalen är ju utbildade för att följa och stimulera barnens utveckling och det är ju oerhört värdefull information när man ska samarbeta och vid utvecklingssamtal osv.

    proffsig personal gör ingen skillnad på er kille,
    det är liksom lag på att barnen ska behandlas lika så det tror jag inte ni behöver oroa er för!
    kompisarna behöver ju inget veta

  • sandy76

    Vi har varit öppna med att vår dotter kan ha en diagnos och ska genomgå utredning eventuellt och så fort vi börja misstänka och bollen var i rullning hos läkare så har vi sagt till på förskolan så de vet hur de ska bemöta vår dotter då det kan bli jobbigt för henne ibland i förskolan. i vissa situationer. Vi fick mycket positiv respons från personalen och pratar alltid om hur dagen varit i förskolan för att hålla oss alla inblandade uppdaterade.

  • Philippa

    Men om det inte märks... hur märkte ni det då? Varför blev det utredning och diagnos?

  • mclo

    Min son har också en ovanlig kromosomavvikelse, dock 13q 21-31. Jag berättade direkt när han började på dagis och pedagogerna behandlar han som vilket barn som helst.
    I sonens diagnos finns massa saker som kan hindra han och r borta från dagis väldigt ofta pga förkylning och hab besök.


Svar på tråden Ska vi berätta för dagispersonalen om diagnos? (som knappt märks)