• Anonym (Sommarstuga)

Köpa fastighet till barnen - Får man det?

Vi har börjat kika lite efter en sommarstuga, som kan bli vårat eget lilla paradis på jorden för avslappnade semestrar för hela familjen.

Men vi funderade på om vi kan köpa en stuga och sedan ge den till våra omyndiga barn, som en investering, förtida arv, men också för att slippa ev konflikter om vi skulle separera i framtiden.

Men får man ens göra så, köpa en fastighet till omyndiga barn som en gåva? Nu har de ju ingen inkomst men vi skulle ju såklart betala de kostnader som kan komma att uppstå för den. 

• Svar på tråden Köpa fastighet till barnen - Får man det?
  • Ms H

Njae, det beror nog på. Om ni ska ta lån så tror jag att banken kräver att ni har kvar säkerheten (äger fastigheten). Men ni kanske inte ska ta lån?

• Anonym (Sommarstuga)
    Ms H skrev 2012-02-22 20:27:36 följande:
    Njae, det beror nog på. Om ni ska ta lån så tror jag att banken kräver att ni har kvar säkerheten (äger fastigheten). Men ni kanske inte ska ta lån?
    Jag vill helst inte ta lån, utan betala allt kontant. Skulle vi dock ta ett lån skulle vi få en månadskostnad på ca 1000 kr/ mån för stugan. Men jag känner att jag inte vill ta fler lån, sådana har vi så det räcker ;)

Så jag siktar in mig på att det blir kontantköp.

Funderade mer på det juridiska, hur det går till för att alla barnen ska få äganderätten till det.  
  • Anonym (ja)

Ja det kan ni om det inte finns några lån. Jag rekommenderar dock att ni köper den och äger den ett tag innan ni ger bort den, samt att ni då skriver ett "hyresavtal" med era barn om att ni står för underhåll och kostnader mot nyttjanderätt, t.ex.

• Anonym (?)

Varför ska ni köpa fastigheten och sedan ge bort den i gåva till barnen? Varför kan inte barnen köpa den direkt? Då sparar ni in en omgång lagfartskostnad.

• Anonym (Sommarstuga)
    Anonym (?) skrev 2012-02-22 21:29:41 följande:
    Varför ska ni köpa fastigheten och sedan ge bort den i gåva till barnen? Varför kan inte barnen köpa den direkt? Då sparar ni in en omgång lagfartskostnad.
    Det var väl så det var tänkt, att stuga isådanfall skulle köpas i barnens namn på en gång, men då vi är barnens föräldrar så blir det väl lite som att vi köper en stuga åt barnen då de inte kan göra det själv, och "ger" den till dem.

Men det var lite det jag undrade över det juridiska, eftersom barnen är omyndiga kan de ju inte teckna avtal själva antar jag, hur blir det med fastighetsskatt och sådant? Tänkte ju på att ett barn får ju inte ens äga en skrotbil längre just för att de inte ska kunna bli skuldsatta av sina föräldrar, det var lite därför jag undrade hur man gör en sådan här gång. 
  • Olle i skogen

Vad är poängen? 
    När era barn är myndiga är det väl inte omöjligt att dom vill
    resa,studera,köpa bil,köpa droger,flytta,spela nätpoker, etc etc 
    Intresset för  att sälja stugan för att få loss pengar då borde vara högt.

• Anonym (Sommarstuga)
    Olle i skogen skrev 2012-02-22 23:04:28 följande:
    Vad är poängen? 
    När era barn är myndiga är det väl inte omöjligt att dom vill
    resa,studera,köpa bil,köpa droger,flytta,spela nätpoker, etc etc 
    Intresset för  att sälja stugan för att få loss pengar då borde vara högt.
    Förstår inte poängen med ditt inlägg. Vad har en ev stuga att göra med att de vill köpa bil eller köpa droger? Tanken är väl att uppfostra dem till att bli människor som vill skaffa sig ett jobb och kan köpa sig saker för sin lön.
  • Anonym

Överförmyndare

I varje kommun finns en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd som har tillsyn över alla förmyndare. Kravet är att förmyndarna ska placera barnets tillgångar på ett tryggt sätt och samtidigt ge en skälig avkastning. Normalt bestämmer föräldrarna hur pengarna placeras och behöver inte redovisa barnets tillgångar. Men om förmyndarna inte tar tillvara barnets intressen kan de bli skadeståndsskyldiga mot barnet.

Kontrollerad förvaltning

Om barnets tillgångar överstiger 8 prisbasbelopp (342 400 kronor år 2011) står barnets hela egendom under kontrollerad förvaltning. Det innebär att förmyndarna måste redovisa barnets tillgångar till överförmyndaren varje år. Det gäller också om barnet fått gåva under villkor om särskild överförmyndarkontroll.

Särskild förvaltning

Genom att skriva ett gåvobrev, testamente eller förmånstagarförordnande går det att förordna om att förvaltningen av kapitalet ska ske av någon annan än förmyndaren och den personen måste namnges. Den som ska utöva förvaltningen ska årligen redovisa förvaltningen till förmyndaren. Den särskilda förvaltningen kan gälla även efter att barnet blivit myndigt.

Överförmyndarens samtycke

Om ett omyndigt barn tagit emot tillgångar genom arv, testamente eller genom försäkring till ett värde över­stigande 1 prisbasbelopp (42 800 kronor år 2011) ska tillgångarna sättas in på ett spärrat konto, så kallad överförmyndarspärr. Uttag måste godkännas av överförmyndaren.
    Det går också att förordna om särskild överförmyndarkontroll oavsett värde, genom att skriva in det i ett gåvobrev, testamente eller genom förmånstagarförordnande. Det innebär att det krävs överförmyndarens samtycke vid uttag.

Vissa placeringar kräver alltid godkännande av överförmyndaren:

Barnet får gåva i form av fastighet, tomträtt eller bostadsrätt. Barnet ska låna ut pengar. Barnet ska köpa, sälja eller inteckna en fastighet, tomträtt eller bostadsrätt. Barnet ska driva en rörelse. Om barnets tillgångar ska placeras i aktier. Vid uttag från ett spärrat bankkonto.

Kontakta en jurist är mitt tips

• Olle i skogen

Poängen är att:
    Risken finns  att paradiset på
    jorden hastigt säljs  av  barnen  när dom är myndiga till förmån för nått mer lockande.

Kanske anser dom då att det finns mer spännande saker för stunden när dom blivit myndiga än att sköta om en stuga.
    ( el bråka om vem som ska/ har gjort vad ) Ang. underhållet

Jag förstår dock er goda tanke.

• och

Låter helt värdelöst. Även om ni skiljer er så kommer ni vilja nyttja stället båda två, och då kommer ni börja bråka om underhållet och vem som ska vara där vilka veckor.

När barnen blir större kommer de att bråka med varandra med, och även om ni inte tror det vet man aldrig vad som händer. Ett av barnen kan börja knarka och vilja sälja av huset, och finns det flera ägare kan de tvinga fram en försäljning även om övriga syskon säger nej.

Förvisso kan ni lägga X antal kr på att ordna med juridiskt hållbara papper för att undvika dessa situationer redan nu, men tro mig, det är inte värt det. Ni kastar bara pengar i sjön, hus ska man äga själv och inte dela med andra.

Har ni tänkt att ni bidrar med hela beloppet ihop eller ska ni föräldrar skänka olika summor? Barn kan inte skriva egna testamenten, så vid dödsfall kan det bli komplikationer med. Avråder mycket bestämt. 

The hard way is the right way.
Svar på tråden Köpa fastighet till barnen - Får man det?