• Anonym (8000 kr)

Leva på 8000?

Visst kan man det på 2 vuxna & 2 barn, men skulle behöva era tips!  Vi har detta kvar efter räkningar osv, MEN inte om det händer något akut- som om bilen går sönder osv... vill inte ta mer lån & vill gärna börja spara igen så vi får en buffert. Snälla vill ni hjälpa mig att lägga upp hur jag ska tänka? Man vill ju kunna göra något med barnen med. Detta är nu för ca 2 år då min man ska plugga... så det kommer bli bättre sen. Och detta är väl inte så illa heller.

/ J

• Svar på tråden Leva på 8000?
  • Nyfiken gul

* ta bort allt onödigt i räkningsväg - säg upp tidningar, avsluta klubbar och prenumerationer, avsluta ALLT som kostar onödiga pengar - även sånt som ni kanske bara betalar en gång om året som medlemsskap i diverse saker.  170 kr kanske inte låter mycket i en årsavgift på något MEN Har ni otur kommer den räkningen just när ni verkligen inte har råd.

* den största utgiften ni har är förmodligen matkontot - där kan ni göra massor!  Köp storpack och frys ner, gör veckomenyer och handla efter det. Skippa allt onödigt snask, snacks, gott och småplock.  Gör matlådor o ta med på jobbet. Planera verklligen för era resturangbesök i förväg.  Ta vara på rester, handla billigt osv osv.  Här finns tusenlappar att tjäna om ni verkligen tänker till.

*Sluta shoppa, köp bara det som verkligen ÄR nödvändigt och tänk igenom inköpet ordentligt och försök hitta så låga priser som möjligt.

*låt bilen stå, åk buss, samåk, promenera eller cykla så långt det går. Kanske ni har folk ni kan få skjuts av till olika ställen.  är det NI som brukar köra andra - be om bensinpengar eller låt nån annan köra.         

* dom utgifter ni måste ha - se till att ni betalar det billigaste ni kan. Hitta andra elbolag, dra ner hastigheten på bredbandet, se över era försäkringar, betala bara basutbudet på tvn,  har ni lån - se till att ni har en vettig ränta,

*vill ni göra saker med familjen, sätt er ner och diskutera vad som verkligen är viktigt i sammanhanget   - vissa nöjen är faktiskt helt gratis - lär er hitta alternativ till det ni vill göra - läs tidingen, oftast finns det många roliga saker att göra i er omgivning som kostar en struntsumma eller kanske är helt gratis. utnyttja familjerabatter.  Kanske barnen kan få "hyra" in sig på nöjen med sina kompisar? Undomsbiljetter är ibland mycket billigare och är en utmärkt kompromiss.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LillaJag06

Är det er enda inkomst?

Jag och min sambo lever på ett CSN. Vi har tre hundar och en bil :) så det går men det gäller att vara riktigt smart

• anyXX

8000 EFTER räkningar? Det är väl mycket? Eller vad ska ingå i de pengarna?

flicka 2008 & pojke 2010
  • The past is now

Det är väl självklart! Överlever jag och 4 barn på 3000 kr efter att alla räkningarna är betalda så överlever ni absolut på 8000!!!

• Anonym (Mallan)

8000 kvar efter räkningarna är en dröm! 
    Själv är vi glada om vi ens går plus en månad!!

14.000 i räkningar och får ut en lön på 12.000 plus barnbidrag.

Det är en svåår ekvation.

* Jag brukar strunta i att äta middag, där sparar jag in massor med pengar.
    * Går på toa på jobbet, så jag slipper göra slut på toapapper hemma.
    * Ringer från jobbtelefonen på dagarna på jobbet, så att de kan ringa upp när jag är hemma.
    *säljer alla kläder jag inte använder på Tradera för att få in extra pengar.
    *Dricker kaffe på jobbet
    * Frukost. lunch och mellanmål äter jag gratis på jobbet.
    *tfår eller köper billigt  begagnade kläder av vänner...

Jag är svensk!

Massor av tips  att vrida och vända på kronorna!! 

• NadiaMi

Börja med att lägga undan 2000 på ett sparkonto.
    Blir det akut så ta av de sparade pengarna, men det 'vanliga' bör ni kunna klara på 6000.

Kolla även över räkningarna för att se om ni kan dra ner på något där. Billigare försäkringar, onödiga abbonnemang osv som ni redan fått råd om i tråden.

Kolla efter bra priser, laga mat från grunden och undvik halvfabrikat, linser, rotfrukter, pasta, krossade tomater, ris, bönor osv är i regel billigt och vill ni ha mer kött som del av kosten så passa på när det är bra pris och frys in.
    Dryga ut köttfärssås med rivna morötter och krossade tomater, köp större mängder torrvaror när det är bra pris (en storförpackning ris kan räcka länge).

Se över alla nöjen. Plocka fram de gamla brädspelen och pusslen som ligger och skräpar och gör ett familjeprojekt av det.
    Gör egen pizza med barnen istället för att köpa hem hämtpizza (mjöl är billigt, rapsolja funkar lika bra som olivolja, krossade tomater kostar inte många kronor och toppar gör man med det som finns till hands), baka eget bröd osv.
    Bytlåna filmer med vänner/familj så ni får något nytt att se på när det är dags för filmkväll.

• Anonym

Oj, ha ha, trodde ni menade 8000 allt som allt. Men EFTER att räkningarna är betalda??

Jag har 2400 efter räkningarna är betalda som ska räcka till mat, mediciner, hobby, kläder, nöjen osv, två personer.

Svar, ja, ni klarar er nog.   

• Anonym (8000 kr)

Vi ska leva på min lön... ej ta lån...

Tack alla! Jag vet att detta inte är lite, skrev jag med, men lever efter vad man har i pengar... & hittills har vi haft det dubbla... lånen blev ju inte mindre för att vi fick mindre inkomst... tyvärr =)

Jag tar åt mig av alla tips!!!

ska kolla mer i bladen & planera, Är nig maten som vi kan ta ner på. Det andra är bil & hus osv. Men man kan minska  som tex resor givetvis!

• Anonym (8000 kr)

å jag vill tillägga igen; nej det är inte lite pengar egentligen! Men nu är det hälften vad vi är vana vid. Jag tror med vi kommer klara det =) men ville bara ha tips... Bli inte arg på mig... ville inte såra någon. =)

• Anonym (Mallan)
    Anonym (8000 kr) skrev 2012-02-22 20:42:24 följande:
    Vi ska leva på min lön... ej ta lån...

Tack alla! Jag vet att detta inte är lite, skrev jag med, men lever efter vad man har i pengar... & hittills har vi haft det dubbla... lånen blev ju inte mindre för att vi fick mindre inkomst... tyvärr =)

Jag tar åt mig av alla tips!!!

ska kolla mer i bladen & planera, Är nig maten som vi kan ta ner på. Det andra är bil & hus osv. Men man kan minska  som tex resor givetvis!
    Det är klart att man mättar mun efter matsäcken! 
    Gör upp en budget varje månad, där ni räknar ut hur mycket ni kan göra av med VARJE DAG!
    Det har hjälpt mig... Jag borde sluta snusa.. det kostar mig massor.

Ni kanske kan dra ner på vissa aktiviteter, byta ner er till en mindre bil som inte drar lika mycket soppa.
    Tradera är ett hett tips!! Rota bland saker som bara ligger å skräpar hemma, å lägg ut!

Lycka till 
Svar på tråden Leva på 8000?