Anses 80,000 kronor vara en stor summa?
Bor i USA, sen över 20 år tillbaka. Funderar på att flytta hem igen. Med mig kommer jag ha lite pengar, ca 850,000 kronor. Jag kommer inte ha ett jobb i början, måste söka. Är utbildad phlebotomist, vet inte om det ens finns sådana jobb i Sverige? Det handlar alltså om att dra blod för diverse blodprover. Annars tänkte jag utbilda mig till undersköterska, sjuksyrra, tja, vad som helst. Hur funkar utbildning i Sverige numera, undrar om kostnader osv. Jag har stått i Stockholms bostadskö nu i nästan fem år, så jag borde ju ha en bra chans att få något? Jag har "alimony", 21,600 dollar/år och "childsupport", 9,600 dollar/år, vilket blir ca 205920 SEK/år, om man går efter dagens valuta. Jag kommer ta med mig ett barn, 11 år, det andra stannar kvar, 13 år. (hos pappan, ifall någon undrar) Kommer jag klara mig? Vet inget om svensk ekonomi längre. När jag lämnade landet var 800 tusen en stor summa, men jag har på känn att det är kattpiss idag? Kan jag ens söka lägenhet i Stockholm, med endast alimony och childsupport som inkomst? Hjälp...vill så gärna komma hem igen. Jag måste ju ha ett ställe att bo på! Hos morsan kan jag nog bo, två månader, max. Jag har kollat på nätet, har definitivt inte råd att köpa lägenhet i Stockholm. Hjälp! Så himla rädd...:(