• Äldre 23 Feb 01:53
    2730 visningar
    8 svar
    8
    2730

    Varför skall vi straffas som redan har ett tufft liv,vi som lider av ångest och för oss är medicinerna viktiga,men om man blir gravid tas allt ifrån mig,och man skall leva i skräck hela väntan,varför kan det inte finnas en lugnande som är godkänd för grav

    Sku vilja ta upp ämnet om varför det skall vara så svårt för oss som lider av t,ex ångest.Vi behöver våra 1-2 lugnande tabletter alla dagar,men blir vi gravida,då skall dom bort och folk börjar må dubbelt värre för att måsta vara utan tablettterna.Vi har ju redan lidit tillräckligt med att kämpa genom livet så här långt med terapier o mediciner.Och vanliga människor är vi också och vill ha barn,tycker bara att en lösning 2 måste ju finnas när man blir gravid,du kan inte bli tvingad att avsluta alla dina mediciner som  härtills har fått ditt normala liv tillbaka.Måste ju finnas en medicin att en person med ångestsyndrom oxkså skall kunna "njuta" av graviditeten.Vi har ju rätt att få bli förälder trots våra fel o brister !!!!!!!!!

  • Svar på tråden Varför skall vi straffas som redan har ett tufft liv,vi som lider av ångest och för oss är medicinerna viktiga,men om man blir gravid tas allt ifrån mig,och man skall leva i skräck hela väntan,varför kan det inte finnas en lugnande som är godkänd för grav
  • Äldre 23 Feb 03:55
    #1

    För att få fram en medicin som kan användas av gravida, måste man bedriva forskning på gravida som tar medicinen. Men att använda ofödda barn som försökskaniner vore gravt oetiskt, därför äger ingen sådan forskning rum. Dessutom skulle det nog bli oerhört svårt att hitta gravida som skulle vilja deltaga i en sådan studie.

  • Äldre 23 Feb 04:32
    #2

    Då kan ju tu Ts äta starka tabletter under graviditeten så ser vi sen om ditt barn kommer ut friskt eller inte. Det är nämligen så forskning fungerar.

    Att du inte får äta dom du redan har beror på att andra kvinnor gjort det och fått missbildade barn.

    Varför får du ångest?

    Jag har själv ångest och det beror till viss del på negativa tankemönster. Men jag kan även få ångest helt utan förvarning en dag när jag är glad och gör något roligt, så bara kommer det.  

    Den delen som beror på dåliga tankar kan man bli av med genom att tänka positivt istället.  Man kan få övningar hos terapeuten :)

    Sen förstår jag att det känns ännu värre med både "vanlig" ångest och dessutom graviditetshormoner, då kan man behöva gnälla av sig lite ibland kan jag tänka mig :) 

  • Äldre 23 Feb 06:33
    #3
    -1

    Om du har så svår ångest kanske du ska sluta med medicinen INNAN du överväger att bli gravid?

    Och jag tror inte att det är vanligt att "du blir tvingad till att avsluta alla dina mediciner" en vettig kvinna slutar nog helt av sig själv

  • Äldre 23 Feb 07:39
    #4

    Ts du tar det här alldeles för personligt!

    Ingen vill straffa dig eller andra som är sjuka, det finns bara inga säkra läkemedel av det slaget i dagsläget. 

  • Äldre 23 Feb 08:43
    #5

    Förstår din frustration men samtidigt så kan jag inte slutat att tänka på alla mediciner som skulle kunna rädda LIV om de fanns.

  • Äldre 23 Feb 10:02
    #6
    -1

    Vad snett du tänker... Antingen står du ut med ångesten under graviditeten eller då skaffar du inte barn! Du tänker helsnett om du tänker att du straffas för att barnet i magen kan ta skada av medicin. Nästan alla mediciner kan vara skadliga för bebis i magen

  • Äldre 6 Mar 02:31
    #7

    Pratart med min Bm och teratologerna,dom gav båda grönt ljusr,finns inga studier att barnet skadas av en liten dos medicin.Viktigaste att mamman mår bra,om inte så tar babyn mera skada.Finns massor med mammor som i dagens läge använder mediciner under graviditeten. Ett barn kan även bli skadad om en person inte äter medicin,är nog mycket fast i god eller dålig tur.

  • othell­o
    Äldre 17 Dec 14:39
    #8

    Till TS, jag förstår att det är jobbigt för dig. Jag har själv ångestsyndrom, och dom som verkar tro att det hjälper att tänka positivt vet inte hur det är att leva med konstant ångest. Att skriva att någon tänker "helsnett" hjälper verkligen inte, och det är rätt magstarkt enligt mig.. Man kan tänka några gånger innan man tänker posta sådana inlägg.

    Vad är bäst för bebis? Ja, det är inget vi "lekmän" kan bestämma.
    Jag föreslår att du talar med din läkare.
    Lycka till nu.

Svar på tråden Varför skall vi straffas som redan har ett tufft liv,vi som lider av ångest och för oss är medicinerna viktiga,men om man blir gravid tas allt ifrån mig,och man skall leva i skräck hela väntan,varför kan det inte finnas en lugnande som är godkänd för grav