• Marina7603

NY med 4-månaders, farligt?

Planerar åka till NY då lillan bli 4 månader. När jag berättade till BVC tyckte hon att det var mycket dålig ide för att bebisen har inga skydd mot sjukdomar (bara en vaccin) och det är farligt med sådana små på flygplatser. Jag är helt förvirrad, alla omkring reser fritt med små och jag alltid tyckte att det är bättre och lättare att resa med spädbarn. Funderar på att avboka resan.... Vad tycker ni?

• Svar på tråden NY med 4-månaders, farligt?
  • Kim J

Dom kanske inte har babysar i new york? ;)
    nä, skämt å sido är det ert beslut fullt ut! Vill ni åka så gör ni det!

• Marina7603

Visst, det bli vårt beslut. Men jag undrar vad är det för risker att vad på flyget med 4 mån.?

• Thursday

Det är inget särskilt med flygplan, det är en myt. Däremot är det ju som med alla trånga utrymmen större smittrisk. Man rekommenderar ju inte att åka med en liten bebis till köpcentrum mm mm heller.

Sen vet inte jag hur vaccinationsgrad mm ser ut i USA, men det hade jag kollat upp i så fall. Inte så roligt att få mässlingen eller liknande.

I reject your reality and substitute my own.
  • Keeya

Flög med vår dotter till Finland när hon var 3-månader och till Grekland när hon var 7-månader. Inget hände och hon förblev frisk. :) sunt förnuft gäller. Behöver inte låta förkylda hosta på bebisen och god handhygien. Trevlig resa.

• Marina7603

Tack för era svar, har lugnat mig lite:). Jag är mest oroligt för långflygresan och låg syrehalt på flygplanet. Kan barn bli påverkat av det?

• 72Lisa

Jag skulle inte göra det av flera orsaker. Men det är ju upp till er, ni skulle inte var de första som gör en sådan resa;) Ny sig är väl inte farligare för en bebis än en stad i Sverige.
    Personligen vill jag inte resa utanför Norden med barn som inte är fullvaccinerade. Men det är jag så det behövs inte att 15 pers försöker motbevisa mig om ngt annat, jag berättar hur jag tänker. Men ni måste sätta er in i den frågan själva och sedan ta ett eget beslut om vad ni tror och tycker.

• Marina7603
    72Lisa skrev 2012-02-23 11:40:08 följande:
    Jag skulle inte göra det av flera orsaker. Men det är ju upp till er, ni skulle inte var de första som gör en sådan resa;) Ny sig är väl inte farligare för en bebis än en stad i Sverige. Personligen vill jag inte resa utanför Norden med barn som inte är fullvaccinerade. Men det är jag så det behövs inte att 15 pers försöker motbevisa mig om ngt annat, jag berättar hur jag tänker. Men ni måste sätta er in i den frågan själva och sedan ta ett eget beslut om vad ni tror och tycker.

Men är det inte lika smittorisk här i Norden och i NY? Vaccination programm ser likadant ut i alla fall.......
  • 72Lisa

Mässling är vanligare i andra delar av Europa och i USA än i Sverige. Numera rekomenderas ju föräldrar som ska resa utomlands att vaccinera sina barn från 9 mån mot mässlingen i stället för vi de vanliga 18 mån. Som sagt jag skulle inte göra det. Men googla och läs på. Fråga bvc oom referenser till varför de säger som de gör. Kanske är det bara hon som tycker så kanskie finns det rekommendationer eller forskning? 

• Duckan

Jag skulle inte vara så bekymrad över själva resan utan mer bekymrad över att jag inte kunde göra allt jag vill göra i en stad som NY.

• 72Lisa
    Duckan skrev 2012-02-23 12:29:14 följande:

Jag skulle inte vara så bekymrad över själva resan utan mer bekymrad över att jag inte kunde göra allt jag vill göra i en stad som NY.

Jo det med!
  • evaoregon

Jag skulle nog inte resa med ett så litet barn och storstäder är inte så där jättekul med en bebis enligt min erfarenhet.  Kikhosta har blivit så vanligt här i USA att man har börjat med kikhosta som tilläggs vaccination när man får en stelkrampsspruta.  Små barn har inget skydd mot kikhosta.  På mina barns skola (jag bor i USA) blev ett yngre syskon till ett skolbarn, en baby som var en månad gammal, inlagd på sjukhus pga kikhosta. 

• evaoregon
    evaoregon skrev 2012-02-23 21:59:01 följande:
    Jag skulle nog inte resa med ett så litet barn och storstäder är inte så där jättekul med en bebis enligt min erfarenhet.  Kikhosta har blivit så vanligt här i USA att man har börjat med kikhosta som tilläggs vaccination när man får en stelkrampsspruta.  Små barn har inget skydd mot kikhosta.  På mina barns skola (jag bor i USA) blev ett yngre syskon till ett skolbarn, en baby som var en månad gammal, inlagd på sjukhus pga kikhosta. 
    Angående kikhosta

www.cnn.com/2010/HEALTH/10/20/california.whooping.cough/index.html
Svar på tråden NY med 4-månaders, farligt?