• Anonym

Ersättning som är snäll mot magen? Tips?

Har en dotter på 10 veckor som jag delammar. Ger bara ersättning 2-3 gg om dagen, resten ammar jag. Men hon har fått problem och bajsa vilket gör mig ledsen. Bajset är som torrt "mousse" i konsistensen och hon skriker högt varje gång hon bajsar. Hon har uppenbarligen ont! Och det går mellan 3-4 dagar mellan bajsningarna. Jag ger baby semp 1 men undrar om det inte finns någon variant av semper som är snällare mot magen? Eller vad finns det för andra tips för att underlätta?

Behöver man ge en sån liten bebis vatten att dricka? Eftersom bajset är så torrt undrar jag... Men det kanske inte har med det att göra?

Snälla - jag behöver tips för att dottern inte ska vara så "hård" i magen och ha ont.

• Svar på tråden Ersättning som är snäll mot magen? Tips?
  • Keeya

Tyvärr kan all ersättning ge de små hårda magar. Nan är enligt min erfarenhet skonsammare för magen. Men alla barn är olika så man får testa sig fram. Baby semp har en annan sort som heter lemolac och den skall också vara skonsammare. Min mamma gav mig ett husmorstips från Finland. Koka plommon i vatten och ge en liten tesked av vattnet. Gav det någon gång till vår lilla. Men man får då tänka på att det är ju en liten smakis och ge försiktigt. Jag personligen skulle börja med att byta ersättning till nan och då till deras skonsammaste. Lycka till och hoppas det löser sig med magen.

• Mossy

Vi köpte nån Semper-ersättning på Apoteket som skulle vara mot hård mage. Råd från BVC. Denna gav vi nån enstaka gång per dag. Ammade mycket lite under första månaden sen inget. Gav NAN och den andra ersättningen från Apoteket nån gång per dag under en period sen kunde man sakta fasa ut den.

Tänk även på att du är noga med att det ska vara strukna mått av ersättningen och exakt mängd vatten. De äter ju inte så många ml så det blir lätt att det blir för lite vätska om man inte är noga med att dra av måtten med fingret eller en kniv.

• Christi38

Vi gav Semper 1 de första veckorna men bytte till Nan 1, den är mycket snällare för magen tycker vi, stor skillnad! Och så ger vi semper magdroppar varje förmiddag, det gör också skillnad.

..,,,

• Anonym

Lemolac, hur funkar den? Byter man ut Baby Semp 1 helt mot den? Eller ska dom varvas?

Tack för alla svar!

• Anonym

Har hört att NAN smakar annorlunda så törs inte byta än. Vill gärna få det att funka med Semper, men går det inte blir det NAN.

Svar på tråden Ersättning som är snäll mot magen? Tips?