• Mary Wollstonecraft

Egen sjukanmälan, läkartid först dag 9?

Jag sjukskrev mig själv på barnmorskans inrådan i måndags, och har fått en läkartid via Mvc nästa tisdag för att sannolikt förlänga sjukskrivningen resten av graviditeten (cirka 3 veckor). När jag räknar blir det ju mer än 7 dagar jag kommer att vara borta utan läkarintyg. Hur fungerar det, riskerar jag att "åka dit" på detta och betraktas som om jag är ogiltigt frånvarande eftersom det går längre tid än 7 dagar mellan sjukanmälan och läkarintyg?
    Mitt Mvc har bara läkare där varannan vecka, det är därför jag får vänta så länge.
    Jag har aldrig varit sjukskriven tidigare, och kommer med bara dagar till godo att kvalificera mig för föräldrapenning baserad på SGI (240-dagarsvillkoret), det är därför jag är lite nojig. Så snälla, ni som har koll på detta, kan ni hjälpa mig att reda ut vad som gäller?

• Svar på tråden Egen sjukanmälan, läkartid först dag 9?
  • Thursday

Jag har ingen aning, men är det inte rimligen 7 arbetsdagar som menas? Varför ringer du inte och pratar med din arbetsgivare och förklarar läget?

I reject your reality and substitute my own.
  • Mary Wollstonecraft
    Thursday skrev 2012-02-23 10:09:02 följande:
    Jag har ingen aning, men är det inte rimligen 7 arbetsdagar som menas? Varför ringer du inte och pratar med din arbetsgivare och förklarar läget?
    För arbetsgivaren är det säkert inga problem, det jag oroar mig för är försäkringskassan... :/ Får väl ringa och dubbelkolla med dem, för att vara säker. Eftersom jag bara precis kvalificerar mig för föräldrapenning baserad på SGI är jag livrädd för att klanta till mig, och trilla ner på 180 kr/ dag.
  • isblomma84

Jag skjukskrev mig själv och det tog längre tid än 7 dar innan jag fick läkartid och läkarintyg. Jag åkte på två karenser, mindre kul.

• Mary Wollstonecraft
    isblomma84 skrev 2012-02-23 10:41:03 följande:
    Jag skjukskrev mig själv och det tog längre tid än 7 dar innan jag fick läkartid och läkarintyg. Jag åkte på två karenser, mindre kul.
    ajdå, låter ju inte så kul! Var det för att det bedömdes som en ny sjukskrivningsperiod? Och tog det längre än 7 veckodagar, eller var det 7 arbetsdagar? Som thursday säger ovan är det ju lite oklart vad som gäller..?
  • isblomma84

Det bedömdes som en ny sjukskrivningsperiod. Fick reda på det när jag pratade med mitt lönekontor, hade inte haft en tanke på detta. Hon jag pratade med på lön sa att jag kunde kontakta läkaren och höra om hon kunde ändra på läkarintyget och sjukskriva mig tidigare. Jag struntade i detta då jag tyckte allt kändes så krångligt och läkarintyget redan var inskickat till FK. Men du kan ju tala om för din läkare hur det står till och om hon kan skriva intyget på ett tidigare datum. Håller tummarna att det löser sig åt dig!

• Nordanvinden08

Min bm sa att läkaren kunde sjukskriva ngn dag retroaktivt då det var första tiden de hade på mvc... Annars blir det att gå till vårdcentralen så får de sjukskriva dig. Ring din bm och fråga:)

• Mary Wollstonecraft
    Nordanvinden08 skrev 2012-02-23 11:29:13 följande:
    Min bm sa att läkaren kunde sjukskriva ngn dag retroaktivt då det var första tiden de hade på mvc... Annars blir det att gå till vårdcentralen så får de sjukskriva dig. Ring din bm och fråga:)
    Ja, det borde ju gå, hoppas man :/ Men är det arbetsdagar eller kalenderdagar som räknas?
  • Jeff

Det brukar vara sju kalenderdagar som gäller och läkaren kan sjukskriva från ett tidigare datum. Jag fick inga problem alls med FK.

• CeeJay
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-02-23 10:11:25 följande:
    För arbetsgivaren är det säkert inga problem, det jag oroar mig för är försäkringskassan... :/ Får väl ringa och dubbelkolla med dem, för att vara säker. Eftersom jag bara precis kvalificerar mig för föräldrapenning baserad på SGI är jag livrädd för att klanta till mig, och trilla ner på 180 kr/ dag.

Din arbetsgivare betalar sjuklön de första 14 dagarna och FK "tar över" från dag 15. Alltså blir det inga problem med just FK ang läkarintyget. Däremot kan din arbetsgivare neka dig sjuklön om dom följer reglerna. Läkarintyg ska alltid finnas senast 8:e dagen.

Prata med din arbetsgivare och se sen om du kan få retroaktivt läkarintyg när du väl kommer dit. 
  • Höstbebis2010

Min förra graviditet fick jag läkartid 2 veckor senare än jag hade behövt, men hon skrev bara sjukintyget från det datumet jag behövde ha det ifrån, så det blev ju skrivet från 8:e sjukdagen. Meddelade arbetsgivaren att det skulle dröja lite, vilket inte var några problem, försäkringskassan fick intyget så fort som möjligt och jag tror bara att pengarna dröjde några veckor extra, men det var inga problem för det.

Svar på tråden Egen sjukanmälan, läkartid först dag 9?