• Anonym

Fel på ämnesomsättningen? Desperat. Snälla hjälp!

Jag blir så himla ledsen när jag tänker på hur mycket jag kämpar med att gå ner i vikt - för att få INGENTING.

Jag är 159 cm lång, vägde häromdagen 58 (fucking) kilon. Jag vet att jag är "smal" i andras ögon. Har en snygg kropp "för att ha barn" som vissa säger. Har storlek 34/36 eller S i alla kläder. Jag är inte tjock men jag vill vara smalare. Jag vill ha smalare lår, mindre mage. Jag är inte nöjd! Men jag var det när jag vägde 54.
    Jag har sedan i höstas då jag bantade ner mig, gått upp cirka 4 kg och det känns inte okej!

Grejen är att jag tycker att jag är skärpt med vad jag äter. Har LCHF:at i perioder. Framförallt äter jag i stort sett inget socker. Jag har inte ätit en enda kaka eller tårta eller druckit läsk (vilket hände typ en gång i månaden tidigare). Jag är aldrig sugen på socker, slutade helt med chips och godis när jag gravid för flera år sedan och har alltså på snart tre års tid inte smakat så mycket som en chokladbit på julafton ens. Är rädd att trilla dit och sedan sitta med näven i chipsskålen varje fredag... usch. Pizza, snabbmat har jag inte ätit på minst ett halvår.
    Jag är alltså inte en av dom som klagar men sen sitter med kexchokladen och mumsar. Jag är verkligen inte det! Jag har löpt två-tre gånger i veckan en lång period, så jag försöker röra på mig. Småäter aldrig. Dricker alkhohol mycket måttligt. Äter mycket måttligt med frukt pga sockret.

Känns så jävla orättvist när andra, i samma storlek som jag eller smalare, vräker i sig kakor vid varje fika. Dricker saft. Äter chips varje fredag. Osv osv. Börjar tro att det är nåt fel på min ämnesomsättning, det kan gå tre-fyra dagar utan att jag bajsar. Har det något med saken att göra? Börjar bli så desperat och är ledsen. Jag skulle också vilja unna mig ibland men det verkar som om jag går upp DIREKT alltså. 

Jag kan verkligen inte förstå vad jag skulle kunna göra annorlunda.     

• Svar på tråden Fel på ämnesomsättningen? Desperat. Snälla hjälp!
  • Anonym (lätt kollat)

Ämnesomsättningen kan kollas med ett enkelt blodprov. Gör det, så slipper du fundera. Jag gick dock ner i vikt när jag hade underfunktion på sköldkörteln, för att jag hade som en klump i halsen och det kändes obehagligt att svälja.

Du tar upp en intressant aspekt med att göra nr 2, det är ju faktiskt en faktor att räkna in. Inte bara hur mkt man rör sig, hur lite man äter utan oxå hur mkt man gör nr 2. Jag kan väga fler kg mer en dag som jag inte har gått på toa jfrt med en dag när jag gått 2 ggr.

• Anonym

Men går man till vårdcentralen då eller? Och kommer de inte tycka att det är konstigt, jag är trots allt normalviktig? Men det är ju jobbigt att jag inte kan äta något extra alls känns det som. Och med tanke på hur jag lever så BORDE jag vara smlare. Man ska inte jämföra med andra, men andra i min storlek lever som små göttegrisar. Det gör jag verkligen inte.
    Vad skulle det kunna vara?
    Finns det något sätt att få bättre ämnesomsättning? Som sagt, det kan ta dagar innan jag skiter... 
    Har det ngt med saken att göra?   

• Cecese

tror inte avföringen har nåt med det att göra, iaf inte för mej. Jag har hypothyreos (fel på sköldkörteln vilket gör att jag har långsam ämnesomsättning när jag inte är rätt med mediciner). Jag gick med det obehandlat från -98 till -06, sen tog det från -06 till 2011 innan jag var rätt inställd med medicinering. Trots det har jag inte några problem med nr 2 utan magen utan det sköter sig alla dagar, även när jag hade ett uruselt värde på 73,3 (ska max vara 4,2 och helst under 2...). 4 kg mer i vikt behöver inte betyda så mycket, det kan vara vätska och/eller att du inte skitit på några dagar.

Hypothyreos ger fler symptom är bara vikten och om det nu är som du säger att du ökat 4 kg så kan det bero på så många andra orsaker. Jag vägde 48 kg innan barnen och efter första barnet stod vågen på 85 kg och hur jag än försökte så rubbade sig inte vågen. När det var som värst för min del -07 så ökade jag 0,5 kg om dagen i vikt under många veckor....

• Anonym

Vad äter du en vanlig dag? svara ärligt nu. 

• Anonym (159)

Åh vad jag känner igen mig. Är också 159 cm och har i hela mitt vuxna liv vägt mellan 52 och 54. Inte ett gram mer, hur mycket jag än ätit, eller onyttigt.

Min fåga är hur gammal är du? För när jag kom upp i ungefär 33årsåldern, började jag gå upp, utan att ändra kosten alls. Nu väger jag mellan 60 och 61 och går inte ner ett hekto....Så jag tror det har med åldern att göra lite, att ämnesomsättningen förändras. Visst, det är kanske inte superöverviktigt, men så jäkla trist. Kan tex inte ha några byxor längre utan har fått köpa alla nya byxor... På oss korta så märks ju några kilon så mycket direkt på nåt sätt.

Jag har kollat min ämnesomsättning med den är normal. Bara att ringa vc och boka en tid, ett enkelt blodprov.

Lycka till!       

• Anonym (lätt kollat)

Ja provet kan tas på vårdcentralen och de borde inte neka dig att ta det, det är en vanlig sjukdom bland kvinnor.

Säger inte att du har det, men det är väl inte fel att kolla. 

Svar på tråden Fel på ämnesomsättningen? Desperat. Snälla hjälp!