• Anonym (Orolig)

Rädd att inte kunna bli gravid :(

Hej! Jag väljer att skriva här därför att min sambo börjar bli trött på mitt tjat och jag har fått otroligt fint stöd av människor här på familjeliv tidigare.

Jag är så FRUKTANSVÄRT rädd att jag inte kan bli gravid :( Jag och min sambo planerar barn efter jag gått färdigt min utbildning, men jag har sån otroligt stark barnlängtan och detta tänker jag på dag ut och dag in!

Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år (vi båda är 23 år, blir 24 i år) Jag äter p-piller sedan några år tillbaka och när vi haft sex har jag glömt ett piller då och då, men inte blivit gravid medans kompisars kompisar blivit gravid när dom glömt att ta ett p-piller (och genom att bara titta på en kille verkar det som, blä..)

Denna rädsla är jättejobbig för mig, i och med att jag tänker på det hela förbannade tiden :(
    En till sak som bidrar till min rädsla är att jag har lite mörka hårstrån under min navel och nedåt och även några få mörka hårstrån runt bröstvårtorna. Jag har även lite fjun på hakan som sticker ut som jag stör ihjäl mig på (dock ljusa hårstrån) Efter att jag blivit medlem här på familjeliv såg jag några trådar om PCO och nu är jag fucking livrädd att det är det jag har..
    Jag har börjat ta bort håret under min navel på en hårborttagningsklinik, och nu är nästan allt borta.

Finns det någon där ute som känner som jag eller som kan ge mig tips på hur jag ska sluta tänka såhär och oroa mig hela tiden? :(

• Svar på tråden Rädd att inte kunna bli gravid :(
  • Anonym

Försök att slappna av, ni har ju inte försökt "på riktigt".
    Jag åt p-piller i flera år och glömde flera piller här och där men blev inte gravid, tack och lov. Men när jag väl slutade med dom så tog det bara två månader så blev jag gravid :) 

• Emzii

Försök att slappna av!! Jag personligen har PCOS och jag fick för 4 år sen en dotter helt spontant! Visst kan Pcos göra det mer komplecerat för en del att få barn, men det är långt ifrån alla som har problem!

• Anonym

När jag var yngre så hade jag massa oskyddat sex men blev aldrig gravid (ville inte bli det heller). Men det gjorde mig livrädd om jag kunde bli gravid.

Sen gifte jag mig och efter 2 månader va jag gravid! 

Det är ju normalt att det tar upp mot 1 år när man börjar försöka på riktigt. Så känns inte som om du behöver oroa dig för det än. Ta det lugnt. Kommer säkert gå bra :) 

• cloudberry79

Jag är både lite småluden, har spottings och åt p-piller i nästan 15 år (mer än ett missat piller, magsjuka, fyllekräka etc utan någon olycka) innan jag ville bli gravid. Jag blev gravid snabbt. Nu är jag på min tredje planerade graviditet, den här gången tog det sex månader innan jag blev gravid, men det har mer med min ålder än mina fjun att göra

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym

Man kan ha hår utan att för den skull ha pco. Jag har hår på brösten, kanske 8 st sammanlagt men nopprar bort dom. Har inte pco.

• Anonym (Orolig)

Åh ni anar inte hur skönt detta är att höra.
    Jag vet att min oro är ganska obefogad men åh så skönt det är att bara skriva av sig och få stöd av så fina människor som er!

• Pimpinellan

Rädd innan du ens försökt!? Helt onödigt! Glad 85% av alla har dessutom inte svårt så mest troligt tillhör du den kategorin.

• Anonym

försök släppa det. du kommer fortfarande vara ung när ni börjar på riktigt.
    jag som många andra har slarvat med p-piller utan att bli gravida.. 

mitt tips är att lägga fokus på något annat.... lär dig virka tex :) du kan ju skapa 1-2 babyfiltar  :)

• QueenObscene

Jag har haft oskyddat sex en massa som yngre och blev endast gravid en gång (fick tidigt missfall) och har mörka hårstrån här och där (dock inte på brösten), på grund av att jag är ganska mörk och har mycket pigment.
    Har haft oregelbunden mens i perioder och har inte pcos.
    När jag och sambon slutade köra avbrutna samlag blev jag gravid på ett par månader utan några seriösa försök, vi kollade inte ägglossning eller så alls.
    Måla inte fan på väggen innan ni har försökt, det kommer säkert att gå bra! :)

• adiscobloodbath

Jag åt p-piller i några år men innan dess hade jag massor av oskyddat sex. Slutade med piller i julas och blev gravid nu i februari :D

Du kan ju kolla upp pcos om du tror du har det så du kan få den hjälp du behöver när ni är redo att börja försöka. Men ta inte ut nåt i förskott, man mår inte bra av att oroa sig :)

• Anonym (Orolig)
    adiscobloodbath skrev 2012-02-23 19:14:06 följande:
    Jag åt p-piller i några år men innan dess hade jag massor av oskyddat sex. Slutade med piller i julas och blev gravid nu i februari :D

Du kan ju kolla upp pcos om du tror du har det så du kan få den hjälp du behöver när ni är redo att börja försöka. Men ta inte ut nåt i förskott, man mår inte bra av att oroa sig :)
    Jag har nämnt min oro för 2 läkare, men dom tyckte inte att det var något att oroa sig för, eftersom "det bara rör sig om lite mörka hårstrån" i mitt fall och att detta är normalt+ att jag är normalviktig och enligt läkarna så är det mest överviktiga kvinnor med diagnosen som har svårt att bli gravida.
    Jag gjorde ultraljud på mina äggstockar för 2 månader sedan (pga värk i magen) och allt såg helt normalt ut enligt gynekologen. Jag frågade henne om man kan upptäcka PCO när man äter p-piller och då kunna se det på ultraljudet och enligt henne kan man det, och allt såg ju bra ut så jag får helt enkelt försöka lita på det hon sa. Och lugna mina stackars nerver genom att läsa era svar :)

Och grattis till din graviditet förresten! :)
  • Coyote

Lugn. Jag har också mörka hårstrån nedanför naveln, på vårtgården och även några ljusa fjun i ansiktet. Innan jag träffade min man hade jag rätt mycket oskyddat sex, inte ens avbrutet, och jag blev aldrig gravid.

När maken och jag väl började försöka skaffa barn förstod vi att vi måste träffa ägglossningen direkt, annars fungerar det inte, men när vi gjort det har jag blivit gravid alla tre gånger vi försökt. Så ta det lugnt, det är högst troligt att du kan bli gravid precis som vanligt, utan problem!

Svar på tråden Rädd att inte kunna bli gravid :(