• Tashie

Åldersgräns på Hungerspelen - vad tycker ni?

Som ni kanske känner till var det planerat att flera av Twilightfilmerna skulle få femtonårsgräns, men att den stora skalan fans protesterade tills man sänkte det till elvaårsgräns.
    Om ungefär en månad har filmatiseringen av den första boken i Hungerspelentrilogin premiär i Sverige, och antagligen får denna också femtonårsgräns enligt planerna. Några fans har protesterat, men mycket färre än Twilightfansen som protesterat. Ja, Hungerspelen har klart mer våld och död än Twilight, men enligt mig är det mer fel på bestämmelserna om åldersgränser på filmer än filmerna i sig. Antingen får man lägga till en absolut trettonårsgräns eller så får man ta bort möjligheten för sjuåringar att gå på filmer med elvaårsgräns i vuxet sällskap.

Vad tycker ni? Är det bra som det är, eller borde SF se över sina åldersgränser? 

Hum hum från Humlegården, det är så det är mellan blad och gräs.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-23 13:31
    Statens Medieråd då.
  • Svar på tråden Åldersgräns på Hungerspelen - vad tycker ni?
  • EllanEriksson

Det var väl bara senaste filmen i Twilight-serien som skulle få 15? Jag har liksom bara hört om den.

Men bara av att se trailern ser man oftast vilken åldersgräns som behövs(alla gånger 15 på Breaking Dawn) och även 15 på The Hunger Games enligt mig...
    Tycker det är fel av SF som ger med sig.

• cloudberry79

Det är inte SF som sätter åldersgränser, det är statens medieråd. De ser filmerna och bedömer om det finns delar som kan vara skadliga för barn i en viss ålder. Hungerspelen är ändå mer en bokserie som riktar sig till unga vuxna (15-20-åringar) och med teman som inte är särskilt intressanta för en elvaåring (feminism, marxism, klassklyftor, tortyr, censur etc). Jag ser inte vad en elvaåring skulle ha för utbyte av att läsa/se trilogin.

If you love me - please don't feed me!
  • EllanEriksson

Cloudberry: Nej det är ju sant xD glömmer bort det från gång till gång.
    Men som sagt så borde inte dem inte ge efter oavsett vad!

• SHAKAWKAW

Som Cloudberry79 redan säger är det ju statens medieråd som bestämmer sådant, inte SF. Eftersom de har kompetens inom barnpsykologi och sociologi anser jag inte att åldersgränserna ska ändras. Det torde ju finnas en anledning till att Twilight från början fick 15 år och inte 11 år. Men jag håller med dig, åldersgränserna bör inte ändras på, även fast en stor del av publiken protesterar mot det.

• EllanEriksson

SHAKAWKAW: Har du sett Breaking Dawn?! Om inte, se själva delen där det som gjorde 15-års gränsen..! ....vill inte spoila om nån inte sett den xD

• SHAKAWKAW
    SHAKAWKAW skrev 2012-02-23 13:30:26 följande:
    Som Cloudberry79 redan säger är det ju statens medieråd som bestämmer sådant, inte SF. Eftersom de har kompetens inom barnpsykologi och sociologi anser jag inte att åldersgränserna ska ändras. Det torde ju finnas en anledning till att Twilight från början fick 15 år och inte 11 år. Men jag håller med dig, åldersgränserna bör inte ändras på, även fast en stor del av publiken protesterar mot det.
    Jag har sett Breaking Dawn och jag måste nog påstå att en åldersgräns på 15 år hade varit passande.
Svar på tråden Åldersgräns på Hungerspelen - vad tycker ni?