• Toker

Är ibland mer hungrig efter att ha ätit än före??

Någon som har förklaring till hur det kommer sig att jag ibland (eller ganska ofta faktiskt) är mycket mer hungrig efter en måltid än före? Som idag tex, har jag ätit vegetarisk lasagne och är nu en halvtimme - timme efter maten sådär trött och orkeslös och magen bara skriker efter mat.

En likadan rätt är havregrynsgröt, där jag blir jättehungrig igen efter kort tid efter själva intaget. Kommer inte på något mer specifikt men reagerade på det nu när jag precis ätit. Funderar om det är själva kolhydraterna jag är känslig mot eller om det jag behöver är proteinrik mat jämt? Man kan ju tycka att man skulle kunna äta sånt här lite då och då iallafall utan att nästan svimma snabbt efter man ätit?

Funderingar tack Och kanske någon som har upplevt något liknande och upptäckt något? Tack på förhand

• Svar på tråden Är ibland mer hungrig efter att ha ätit än före??
  • Capt Janeway

När man äter något riktigt kolhydratrikt stiger insulinet i kroppen för att dämpa blodsockret.
    Sedan när insulinet börjar sjunka igen kommer hungerskänslorna.
    (Man är mer hungrig under tiden insulinet sjunker än när insulinet väl ligger balanserat lågt)

Ät lite protein och/eller fett till maten också, eller långsamma kolhydrater så får du inte samma stegring och sänkning  

• Flisan79

Jag är precis likadan...typ jämt. Värst är frukt och grönsaker. Äter jag en sallad blir jag så hungrig att jag nästan måste överkompensera med något fett. Att ta en frukt som mellanmål är ett skämt, får nästan ont i magen av hunger.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • puss

du kanske äter antimateria? då kan det bli så där.

Easy cum easy go
  • Gladskit
    Capt Janeway skrev 2012-02-23 18:48:04 följande:
    När man äter något riktigt kolhydratrikt stiger insulinet i kroppen för att dämpa blodsockret.
    Sedan när insulinet börjar sjunka igen kommer hungerskänslorna.
    (Man är mer hungrig under tiden insulinet sjunker än när insulinet väl ligger balanserat lågt)

Ät lite protein och/eller fett till maten också, eller långsamma kolhydrater så får du inte samma stegring och sänkning  
    Håller helt med dig!
    Se till att ät sådant som skapar mättnad.
    Ett klassiskt trick är att lägga en skiva vitt bröd och skiva grovt bröd med frön i varsin påse och jämföra hur lång tid det tar innan brödet luckrats upp. Utifrån det kan man sen se hur länge man kan förväntas hålla sig mätt. Det vita brödet löses upp snabbt, bidrar till snabb stegring av blodsockret och passerar systemet väldigt snabbt = du blir hungrig inom kort igen.
  • Flisan79
    Gladskit skrev 2012-02-23 20:36:06 följande:
    Håller helt med dig!
    Se till att ät sådant som skapar mättnad.
    Ett klassiskt trick är att lägga en skiva vitt bröd och skiva grovt bröd med frön i varsin påse och jämföra hur lång tid det tar innan brödet luckrats upp. Utifrån det kan man sen se hur länge man kan förväntas hålla sig mätt. Det vita brödet löses upp snabbt, bidrar till snabb stegring av blodsockret och passerar systemet väldigt snabbt = du blir hungrig inom kort igen.
    Vet redan detta

För mig är dock inte problemet snabba kolhydrater. 
  • Gladskit
    Flisan79 skrev 2012-02-23 20:40:34 följande:
    Vet redan detta

För mig är dock inte problemet snabba kolhydrater. 
    Nä men då får du väl testa ändå att byta ut en del av de kolhydrater som du äter mot tex. lite mer protein.
    Att äta en sallad ger inte särskilt mycket energi om den inte innehåller skinka, tonfisk eller kyckling.
    Havregrynsgröt kan vara en bra bas, knäck ett ägg i gröten precis innan den är klar så ökar du på proteinet.
    Frukt som mellanmål ÄR ett skämt! Du får i dig vitaminer vilket är bra men riv äpplet ihop med lite keso eller liknande så får du mer mättnadskänsla.
  • Toker

Så det kan bli så av en havgregrynsgrötsfrukost också alltså? Och av vegetarisk lasagne?? Blev helt chockad när det blev så idag. Var tvungen att äta en extra måltid precis efter för annars hade jag nog svimmat eller nåt. Skumt tycker jag iallafall... kan ju förstå tex godis och sånt där men riktig mat liksom?? Hallå liksom... något tips på nån bra kosthållning eller någon metod eller vad det heter? Du som har samma problem, hur gör du för att undvika detta? Eller funderar du, liksom jag fortfarande?

• Toker

Men hur kommer det sig då att en del blir supermätta och i flera timmar efter att ha ätit tex havregrynsgröt medans andra (jag tex) blir mer hungriga än man var innan man åt och kanske inom en timme? Är man extremt känslig för insulinsvängar medan andra inte är känsliga för det eller vad?

• Flisan79

Jag blir tvärt emot ganska mätt på kolhydrater men givetvis mest långsamma.

Lunch jag håller mig bäst på är sushi. Frukost, två skivor Längtan m endast smör och te till det. "frukosten" kan även fungera som mellis.

I annat fall har jag lärt mig leva med att konstant vara småhungrig  

• Flisan79
    Gladskit skrev 2012-02-23 20:44:05 följande:
    Nä men då får du väl testa ändå att byta ut en del av de kolhydrater som du äter mot tex. lite mer protein.
    Att äta en sallad ger inte särskilt mycket energi om den inte innehåller skinka, tonfisk eller kyckling.
    Havregrynsgröt kan vara en bra bas, knäck ett ägg i gröten precis innan den är klar så ökar du på proteinet.
    Frukt som mellanmål ÄR ett skämt! Du får i dig vitaminer vilket är bra men riv äpplet ihop med lite keso eller liknande så får du mer mättnadskänsla.
    Givetvis har jag både skinka ock kyckling i sallad men det hjälper inte om jag inte äter bröd till.
  • Gladskit
    Flisan79 skrev 2012-02-23 22:30:28 följande:
    Givetvis har jag både skinka ock kyckling i sallad men det hjälper inte om jag inte äter bröd till.
    Konstigt vad olika vi är, bröd och pasta är sånt som typ passerar rakt igenom mig. Jag blir hungrig jättesnabbt igen
  • VilligaVera
    Gladskit skrev 2012-02-24 08:38:43 följande:
    Konstigt vad olika vi är, bröd och pasta är sånt som typ passerar rakt igenom mig. Jag blir hungrig jättesnabbt igen
    Samma för mig. Pasta, potatis, ris, bröd, grönsaker och frukt går rakt igenom och jag blir vrålhungrig kort tid efter måltiden och då måste jag äta igen.
    Jag kan inte äta för mycket protein då mina njurar inte klarar av det.
    Av för fet mat blir jag väldigt dålig i magen och magsåret kommer som ett brev på posten.

Känns ibland som att jag inte gör annat än äter  
  • Minlängtan81

Blir så för mig nästan varje gång jag äter pasta, speciellt spaghetti, då blir jag vrålhungrig och nästan som illamående... 

Svar på tråden Är ibland mer hungrig efter att ha ätit än före??