• Nick1

Jag äger huset, har sambo, får inte höja bolånet?

Jag har lån på huset.
    Huset behöver investeras i (tak- och avloppsbyte)

Jag får inte höja bolånet för att jag har sambo?!?
    Han räknas som inneboende och jag försörjningsansvarig, kan de uppgifterna stämma som SBAB lämnade som svar om varför jag inte fick höja lånet?

Om jag kontaktar en annan bank för att flytta över lånet, är jag skyldig att uppge att jag har en sambo eller är inte alla som SBAB när det kommer till detta, någon som vet? 

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Jag äger huset, har sambo, får inte höja bolånet?
  • 969910

Dom har rätt o banker kollar om det bor flera på adressen

• Nick1

...så det är kört så länge han står skriven på adressen eller inte är delaktig i lånet?

• 969910

Ja så länge han bara bor där så du har utgifter för han så är det nog kört ! Varför inte skriva in han på huset ?
    Är huset värt mera än du har i lån nu så du ha utrymme att låna upp ? I har du råd med bara din inkomst o utgifter för både dig o din sambo ?

• Nick1

Han har fast anställning sedan 19 år, det är SBAB som kallar det att jag har "försörjnngsansvar" för att han bor på adressen men inte är delägare.

Vill inte ha honom som delägare.

Huset är nog värt drygt 500 000kr mer än det jag har i lån nu (men eftersom taket har börjat ta in bra med vatten och avloppet helt gett upp så ändras det nog rätt snabbt om det inte åtgärdas) , kommer höja ytterligare ifall jag bara kan skaka loss pengar och åtgärda fel som kan få husets värde att rasa om det inte åtgärdas.

Fullkomligt galet att jag inte får låna mer, borde inte banken vara intresserad att få tillbaka pengarna jag lånat?!?!

Om jag säljer huset med förlust pga att jag inte kunde laga taket och ordna ett fungerande avlopp så är det ju BANKEN som förlorar på det eftersom de då inte kan få några pengar av mig...

Ska jag behöva be sambon skriva sitt namn på en annan adress bara för att jag ska få höja lånet?
    Helt galet, min ekonomi ändras ju inte vare sig han bor här eller inte, står skriven här eller inte.
    Jag har min lön, han har sin.

• Ms H

Håller med om att det är rätt konstigt om det är så. Har ni visat att han har egen inkomst? Kan det hjälpa om ni skriver ett "hyreskontrakt" mellan er, så att du "får in" mer pengar genom att han bor där? Självklart användes då de pengarna till era gemensamma utgifter, som jag antar att sambon redan idag är med och delar på. 

Om de inte går med på det så tycker jag att ni ska vänd er till en annan bank, om den godkänner lånet kan ni testa att berätta detta för er nuvarande bank. Då kan de välja att utöka ditt lån eller förkora dig/er som kund. Har hört att Länsförsäkringars bank ska vara bra att ha att göra med.  

• Drake M
    melodikräkival skrev 2012-02-24 12:55:58 följande:
    Han har fast anställning sedan 19 år, det är SBAB som kallar det att jag har "försörjnngsansvar" för att han bor på adressen men inte är delägare.

Vill inte ha honom som delägare.

Huset är nog värt drygt 500 000kr mer än det jag har i lån nu (men eftersom taket har börjat ta in bra med vatten och avloppet helt gett upp så ändras det nog rätt snabbt om det inte åtgärdas) , kommer höja ytterligare ifall jag bara kan skaka loss pengar och åtgärda fel som kan få husets värde att rasa om det inte åtgärdas.

Fullkomligt galet att jag inte får låna mer, borde inte banken vara intresserad att få tillbaka pengarna jag lånat?!?!

Om jag säljer huset med förlust pga att jag inte kunde laga taket och ordna ett fungerande avlopp så är det ju BANKEN som förlorar på det eftersom de då inte kan få några pengar av mig...

Ska jag behöva be sambon skriva sitt namn på en annan adress bara för att jag ska få höja lånet?
    Helt galet, min ekonomi ändras ju inte vare sig han bor här eller inte, står skriven här eller inte.
    Jag har min lön, han har sin.

Rent tekniskt har de ju rätt. Om något händer din sambo så han inte kan jobba så räknas ju hela hushållets kostnader in om han ska få försörjningsstöd exempelvis, eller att du får betala mer om han får gå på A-kassa.

Banken lägger sig inte i hur ni delar upp era löner, om ni har gemensam eller skilda ekonomier. Utan de ser att ni har en mun mer att mätta i hushållet och det gör att de inte anser att du har betalningsförmåga för ett högre lån.

Sen att banken inte skulle få pengar av dig för att du säljer med förlust stämmer ju inte heller. Du får ju fortfarande betala lånet även om säkerheten är borta, banken får alltid tillbaka sina pengar, om du inte blir beviljad skuldsanering.

Ni kan ju ta lånet tillsammans men sedan skriva samboavtal att han inte har något intresse av huset och du ska betala summan ni lånat själv om ni gör slut. Då blir han mer som en medlåntagare till dig för att du ska få låna mer med din inkomst.
Svar på tråden Jag äger huset, har sambo, får inte höja bolånet?