• Anonym (orolig)

Kan lacknafta orsaka missfall?

Är så arg på mig själv. Målade om hemma och upptäckte att färgen jag hade innehöll lösningsmedel. Jag målade i någon timme och tvättade redskapen och mig med lacknafta. Samma sak nästa dag. Jag vädrade, men lukten sitter ju ändå i länge och färgen tog åtta timmar att torka.
    Ett par dagar senare testar jag positivt - men nu vågar jag inte vara glad. Läste att lösningmedel kan orsaka missfall, och att man ska undvika det speciellt under graviditetens tre första månader. Jag hade ett missfall för ett par månader sedan, och skulle så gärna vilja våga glädjas åt den här graviditeten.

Postar inlägget här eftersom jag inte gått ut med min graviditet ännu, men hoppas att någon kan svara. Det borde ju finnas fler som renoverat innan de visste om att de var gravida...

• Svar på tråden Kan lacknafta orsaka missfall?
  • Whilda

Jag har målat med färger som den under 2 av mina graviditeter.
    Det är klart inget nyttigt.
    Men det behövs nog mer än så för att barnet ska må dåligt.
    Och jag kan tillägga att de första veckorna 8 eller 12 så tar embryot näring av gulsäcken
    inte av dig!
    Njut av din graviditet

Jätte grattis till pluset

• Mini78

Erhum.. hade det varit så farligt så hade jag inte haft kvar min bebis i magen kan jag säga!

Jag JOBBAR med färg och lösningsmedel varje dag. Här luktar nästan alltid nånting, och då betydligt värre saker än lacknafta. Vi överskrider inga gränsvärden på jobbet, och jag har lusläst alla våra föreskrifter, talat med miljöansvarig och företagssköterka.

Dofterna från lösningsmedel är starka, det behövs inte många ppm i luften för att vi ska uppfatta att de finns där. Men gränsvärdet är betydligt högre än detektionsgränsen!

Så om du har målat nångång under din tidiga graviditet så spelar det absolut ingen roll!

Oroa dig inte TS!

/Mini V:21

• Anonym (orolig)

Tack! Vad ni är goa, nu kan jag kanska sova lugnt inatt...

Fast jag tänkte också på det där med att bebben inte får näring av "mig" än, men det är väl inte riktigt så lösningsmedel påverkar? Det tas väl upp och påverkar kroppen på andra sätt? I och med att det dessutom tydligen skulle vara skadligast i början av graviditeten.

Svar på tråden Kan lacknafta orsaka missfall?